Wat is er nieuw

Aquarium herinrichten(exclusief bodem)

Keesluijckx

Member
Lid geworden
15 oktober 2019
Leeftijd
28
Beste allemaal,

Ik zou graag mijn aquarium herinrichten om het mooier te maken voor het oog.
In eerste instantie heb ik er gewoon wat plantjes ingedaan zonder na te denken wat ik allemaal wel niet had kunnen doen qua aquascaping.
Over de bodem en enkele soorten planten ben ik tevreden, maar ik zou het graag willen herinrichten. Mijn vraag is dan ook, kan dit gewoon als ik de helft van het water eruit haal en de vissen?
Want ik las ook dat het geheel opnieuw zou moeten indraaien, maar ik laat de bodem intact en verplaats in principe alleen planten/voeg nieuwe toe.

Als de bodem intact blijft en de filter ook dan zul je geen bacterien verliezen hoor. Je kan prima lekker met de planten aan de gang en het wat anders gaan inrichten. Ik neem aan dat de bak nu al wel goed is ingedraaid?

Als de bodem intact blijft en de filter ook dan zul je geen bacterien verliezen hoor. Je kan prima lekker met de planten aan de gang en het wat anders gaan inrichten. Ik neem aan dat de bak nu al wel goed is ingedraaid?
Bedankt voor je antwoord. Ja het aquarium draait al ruim 2 maanden en ook al zeker anderhalf met vissen. Dus ik kan dan lekker planten verplaatsen naar mijn wil en eventueel mooie objecten toevoegen 🙂

Ja lijkt me ook niet zo'n probleem. Al moet je er wel rekening mee houden dat een 2 maanden aquarium nog vrij fragiel is en weinig buffer heeft opgebouwd. Het is dus wel belangrijk om de bodem niet teveel om te woelen en zodra je klaar bent de waterkwaliteit even in de gaten te houden. Verder je filter vooral met rust laten en bijvoorbeeld niet ook tegelijk met het 'omplanten' gaan schoonmaken. Combineren met gewoon een tijd weinig voeren en dan moet het wel goed komen. Succes er mee!

Zou wel de vissen gewoon in het aquarium laten en niet uitvangen, dat jagen met een netje achter de vissen is vele malen stressvoller dan wat klooien in je bak met de planten

De planten gaan overigens niet dood bij het verplaatsen?

Nee hoor. Mocht je ze lang uit het water hebben zou ik ze even tijdelijk in een emmer water zetten. Eventuele lange(re) wortels kun je zonder problemen inkorten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan