Wat is er nieuw

aquarium herstart na lange vakantie..

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua20000
  • Startdatum Startdatum
A

aqua20000

Guest
Hallo!

Op, www.aquaforum.nl/techniek had ik al een vraag gesteld over water filteren.

Na een maand vakantie in Thailand, zag ik dat mijn aquarium achteruit is gegaan. Logisch, geen voeding, geen co2 meer en eendenkroos had het licht ontnomen.
Enorm veel vervuiling in de bodem, mijn moeder had de visjes dagelijks z��r Rijkelijk gevoerd.
Enfin, alles weer een beetje opgeruimd, voeding en co2 weer aan het toedienen.

Wat baardalgen op de vallisneria en zweefvuil.
Ik hoop dat de algen vanzelf weg gaan.

Dat zweefvuil (bruinig stofje) krijg ik maar moeilijk mijn bak uit. Het ligt soms op de planten. Ik hevel het dan even weg.
Binnenfilter al volledig schoon gemaakt. Nu 2 extra filters, vol met watten, toegevoegd.

Misschien nog tips om dit zweefvuil eruit te krijgen?
En, wekelijks mijn Juwel-binnenfilter verschonen? Of dit nu weer voorlopig met rust laten?

Grts!

Wat je al gedaan hebt is volgens mij al goed.. meeste zal door de watten eruit gefilterd worden.
Met de co2 zullen de algen op den duur welweer verdwijnen, geduld hebben 🙂

Het juwel binnenfilter zou ik zo veel mogelijk met rust laten. Niet alleen nu, maar altijd.

De wattenlaag die bovenop ligt moet je wel met regelmaat vervangen, eens in de week of eens in de twee weken. Overige sponzen gaan jaren mee.

Zie je dat de stroming echt minder wordt ondanks dat je witte watten net nieuw zijn, dan kun je de overige sponzen uitknijpen in een emmer water.

Sanneke80 zei:
.. dan kun je de overige sponzen uitknijpen in een emmer water. ..

Dan moet je wel opletten dat je de sponzen uitknijpt in aquariumwater, zodat je niet terug een nitrietpiek krijgt.

Het gaat er vooral om dat je niet alle bacteri�n onder de kraan eruit spoelt, waardoor ze verdwijnen in het riool.

In aquariumwater zelf zitten amper bacteri�n. Dus of je ze nu uitknijpt in een laagje leidng water of aquariumwater maakt niet zo heel veel uit.

Als je aquarium gewoon goed is ingedraaid en je niet alle sponzen tegelijk schoonmaakt, kun je niet zo snel een nitrietpiek krijgen. Anders heb ik nu al tal van keren een nitrietpiek gehad.

Sanneke80 zei:
In aquariumwater zelf zitten amper bacteri�n. Dus of je ze nu uitknijpt in een laagje leidng water of aquariumwater maakt niet zo heel veel uit.
Aquariumwater is w�l het water waar de bacteriekolonie 'aan gewend' is. Dus in zoverre is dat zeker veiliger, mogelijk onnodig maar dat is iets anders.

Toen ik begon met de aquariumhobby had ik een bak van 60 cm met een klein intern filter
Tijdens het verschonen spoelde ik elke week het filter uit onder de hete kraan en borstelde het filterbakje ook onder de hete kraan. Ik dacht dat dat zo hoorde, nooit van een nitrietpiek gehoord.
Ook n.a.v. bovenstaande nooit een nitrietpiek gehad. Later hoorde, of las op het forum, dat het filter zo veel mogelijk met rust gelaten moest worden.
Ook nooit dode vissen gehad, waarschijnlijk had ik gewoon geluk.
Maar dit is of topic.
In jou geval, komende weken wat extra het vuil van de bodem zuigen, dus een keer extra verversen.
Hopelijk krijg je de bodem dan schoon

Groeten Albert

Thanks voor de tips!

Pomp lekker laten gaan dus. In de afgelopen 6 jaar heb ik die pomp ook maar enkele keren verschoont.
En ja, donkerbruine drap uit m'n bodem gezogen! Beetje stofzuigen en dus watten..
Gaat goed komen.

Nog ff bedenken of ik een spraybar ga doen of niet. Maar ja, is andere topic 😉

Nee, pomp wel in de gaten gouden, op uitstroom.

Als dat teveel remt, is hij te vuil, en doet weinig.
En als het filter uitblaast, blaast hij ook weer bacterie in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan