Wat is er nieuw

aquarium herstarten

mvisser05

Active member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
30
Leeftijd
23
hallo allemaal, ik heb sinds het begin van mijn nieuwe aquarium heel veel last van kapslakjes en sinds een week wormpjes.

Ik heb het er helemaal mee gehad en ik heb besloten mijn gehele aquarium opnieuw te maken. ik gooi alle planten weg inclusief de bodem en koop dit allemaal opnieuw.

Nu heb ik een vraag over het water. Ik wil na het opnieuw inrichten natuurlijk geen slakken meer, maar mijn vissen moeten we terug. Mijn idee was om een emmer met het water uit mijn huidige aquarium te bewaren voor 1/2 dagen met een pomp erin en dit uiteindelijk weer toe te voegen als ik het aquarium opnieuw heb ingericht zodat er meteen goede bacteriën bij zitten.

maar nu is mijn vraag: als ik het water uit het aquarium met kapslakken en wormpjes toevoeg aan mijn gehele schone aquarium. is er een mogelijkheid dat de slakjes en wormen meekomen?

ik vind het namelijk eng om geheel schoon water in het aquarium te doen en vervolgens nitriet krijgen.

dankjewel
 
Je slakken zullen niet meekomen maar wormpjes wel, en in een nieuw opstartend aquarium komen ook vaak wormen voor, denk als je nu je draaiende bak houdt en er flubenol ingooit je sneller en vooral makkelijker klaar bent
 
Je slakken zullen niet meekomen maar wormpjes wel, en in een nieuw opstartend aquarium komen ook vaak wormen voor, denk als je nu je draaiende bak houdt en er flubenol ingooit je sneller en vooral makkelijker klaar bent
daar heb ik ook aan gedacht maar er staan op veel sites dat flubenol niet helpt tegen kapslakjes. en het zijn er heel veel. ik plet ze elke dag al een aantal keer op het glas maar het verminderd niet.
 
Ja ik heb ook gehoord dat kapslakjes er niet veel anders van worden. Oud water bewaren doet niet veel want in het water zitten amper goede bacterien.
Ik zou als je herstart de filter laten doorlopen in een emmer of kuip zodat je die bacterien niet verliest en na de herstart de eerste weken zuing voeren en de waterwaarden goed in de gaten houden.
 
Ja ik heb ook gehoord dat kapslakjes er niet veel anders van worden. Oud water bewaren doet niet veel want in het water zitten amper goede bacterien.
Ik zou als je herstart de filter laten doorlopen in een emmer of kuip zodat je die bacterien niet verliest en na de herstart de eerste weken zuing voeren en de waterwaarden goed in de gaten houden.
mag ik vragen wat je precies bedoelt? mijn huidige pomp zit ook onder de slakken dus ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet doen. hetzelfde geldt ook voor mijn verwarming
 
O jee dan heb je er wel veel inderdaad. Dan heb je kans dat ze er ook inzitten en dan zul je die ook opnieuw moeten opstarten inderdaad. Je moet dan even in de filter kijken of ze daar ook inzitten maar die kans is groot.
 
O jee dan heb je er wel veel inderdaad. Dan heb je kans dat ze er ook inzitten en dan zul je die ook opnieuw moeten opstarten inderdaad. Je moet dan even in de filter kijken of ze daar ook inzitten maar die kans is groot.
ik denk dat het het beste is om alles opnieuw te kopen. mijn vissen en garnalen kunnen tijdelijk in het aquarium van mn moeder. voor mijn betta koop ik even een tijdelijke glazen bak.
mijn ornamenten zitten natuurlijk ook onder (steen en spiderwood). mijn moeder dacht eraan om dat in zout water te zetten voor een paar dagen en daarna goed afspoelen. zou dat kunnen werken?
 
Ik weet niet of ze tegen zout kunnen want in mn zeewaterbak heb ik ze ook maar misschien zijn dat andere kapslakjes. Je kan ook ze even een poosje in flink het water zetten want ik neem aan dat ze dat niet overleven. En goed afborstelen.
 
invitro plantjes kopen je bodem uit koken en dan zal je nog steets opstart wormpjes hebben daar is niks mis mee als je de bak over nieuw doet
 
invitro plantjes kopen je bodem uit koken en dan zal je nog steets opstart wormpjes hebben daar is niks mis mee als je de bak over nieuw doet
het soort bodem dat ik heb kan ik niet uitkoken dus dat word een nieuwe
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan