Wat is er nieuw

Aquarium hout koken?

sigpro

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2015
Berichten
80
Hoi ik heb een Zuid Amerikaanse aquarium ingericht, er zitten nog geen vissen in.
Heb 4 stukken mopanihout en 1 stuk driftwood deze eerst een aantal dagen in emmers met water gelegd zodat zuur en bruine kleur eruit kan.
Heb elke dag water ververst tot dat het niet echt meer ging verkleuren.

Hout in mijn aquarium geledgd en na 4 dagen is het water bruin en wazig. Er drijft geen troep rond dus filter werkt normaal, witte waas kan ik niet verklaren! Gister was het water nog wel ok heb in de nacht filter op vol gezet en vanmorgen kon ik niet eens er door heen kijken. Vind het zeer vreemd.

Nu zegt de een ja hout moet je koken en de ander zegt weer van nee dit is slecht.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/idee.
 
Ik zou het niet koken omdat je de structuur dan kapot kan koken. Even met heet water afborstelen kan wel.
Het verkleuren van het water door het hout kan maanden aanhouden soms.
 
Afborstelen met heet water heb ik ook gedaan.
Is het een idee om ze in heet water te leggen?
Gaat de structuur er ook kapot van?

Heb ze voorheen in lauw/koud water gelegd.
 
Nou ik weet uit ervaring dat het allemaal niet erg veel uitricht. Die kleurstoffen komen vanuit het hout zeg maar en die moeten er gewoonweg uit.
Dat is dus een kwestie van geduld. Als je het bruine niet mooi vind dan zul je wat meer moeten verversen.
Ik begrijp dat je bak vrij nieuw is dus alles moet nog goed indraaien en op orde komen.
Zo ook de bacteriecultuur.
 
Witte waas kan waterbloei zijn.. zou voorlopig gewoon afwachten, komt wel vaker voor in opstartende aquaria.. laat je pomp met rust en laat maar pruttelen. Zou vanzelf over moeten gaan.
De bruine kleur (zoals gezegd) zal in de loop der tijd met de verversingen minder worden..
 
Plus de bruine kleur geeft de bak een natuurlijker uitstraling, maar niet iedereen is daar fan van.
 
Oh ik zie nu pas dat ik een fout heb gemaakt, titel moet zijn Aquarium hout koken ipv Aquarium koken.

Bruine kleur vind ik op zich wel mooi passen bij mij aquarium.
Alleen dat witte waas/waterbloei vind ik gewoon eng.
Lees ook dat je dit kunt tegen gaan met een uv lamp.

Ik laat het komende paar dagen rusten hoop dat het vanzelf oplost. Denk dat ik teveel opstart bacteri�n en vloeibare planten voeding heb gebruikt.
Ook heb ik filterstart gebruikt bij de filter.
 
dacht al Aquarium koken :juggle: of heel klein Aquarium of hele grote pan 😀
wat je witte waas betreft trekt van zelf weg is gewoon dode bacterie je hebt namelijk wel erg veel start bacterie er in gegooid en er is nog niets om te eten voor ze
heb het zelf ook wel eens als ik iets te veel gebruikt heb
bij filter schoonmaak

groet

jaap
 
Die witte waas heb ik ook eens gehad toen ik mijn aquarium ging inrichten en ik m'n kienhout erin had gedaan. Uit het hout kwam ook een soort wit slijm. Had een mailtje naar het bedrijf gestuurd, maar die zeiden dat het geen kwaad kon. En idd, mijn garnalen zaten er lekker van te eten 😛
Dus als het uit het hout komt is het volgens mij niet schadelijk.

En die bruine kleur, in een Zuid-Amerika biotoop past dat volgens mij wel goed toch? Ik vind het iig best mooi, zo'n bruine gloed 🙂
 
sigpro zei:
Oh ik zie nu pas dat ik een fout heb gemaakt, titel moet zijn Aquarium hout koken ipv Aquarium koken.
Heb de titel maar even aangepast. 😉
 
Waterbloei begint af te nemen, water is wat helderder nu.
Denk nog een dag of 4 dan is het helemaal weg 🙂
 
Mooi om te horen. Het is vaak een kwestie van geduld hoor.
Maar ik weet als de beste dat dat soms moeilijk is op te brengen 😉.
 
Ja geduld is een schone zaak 🙂
Heb deze aquarium nu bijna 5 weken en er zit nog geen vis in haha.
Is een upgrade van mijn 60cm bak.
 
Water is weer helder, maar nu zitten er slakken en wormen in!
Planten heb ik blijkbaar niet goed schoon gemaakt, ook zitten er op veel plekken pluimen slijm, tenminste het lijkt op slijm.
Wat kan ik tegen deze 3 dingen doen?

Heb al een jaar een bak van 60cm en nooit deze issues gehad 🙁
 
sigpro zei:
Water is weer helder, maar nu zitten er slakken en wormen in!
Planten heb ik blijkbaar niet goed schoon gemaakt, ook zitten er op veel plekken pluimen slijm, tenminste het lijkt op slijm.
Wat kan ik tegen deze 3 dingen doen?

Heb al een jaar een bak van 60cm en nooit deze issues gehad 🙁

Wat voor wormen? Kun je een foto maken? Is het misschien planaria?

De slakken kun je misschien handmatig verwijderen nu het er nog niet zo veel zijn, anders zou je kunnen overwegen om slaketende slakken aan te schaffen (Anatome helena).
 
Heb foto's gemaakt maar kan deze niet via mijn telefoon hier uploaden, kan alleen via de pc.
Heb veel slakken eruit gehaald, maar er zitten meer in!
Baal echt aquarium heb ik nu bijna 6 weken en er zitten nog geen vissen in, wil eerst alle troep weg hebben.
 
Even opgezocht het zijn blaashoornslakken.
Wormen zijn wit en paar millimeter groot, misschien zijn het opstart wormen? Wat ik me af vraag is hoe komen deze wormen tot stand, planten, hout?
Is het een kwestie van afwachten. Of moet ik spul toevoegen?
 
vissen er in die vreten alle wormen op en geen rotzooi in je aquarium water gooien
 
Ik zou ook net nu al wat erin gooien hoor. Kun je anders eens een foto posten via de pc??
Ook van de wormen??
Ik weet uit ervaring dat een opstartworm vrij lang en erg dun is en "veel" door het water zeeft.
Slakken kun je vaak via komkommer wel uitvangen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan