Aquarium in een nieuwbouw woning


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Hallo,

Zoals sommige van jullie wellicht al weten ga ik binnen een aanzienlijke tijd het huis uit naar een nieuwbouw woning.

Nu heb ik alleen ooit ergens is gelezen dat je moet oppassen met leidingen in nieuwe huizen (appartement in mijn geval :)) & aquaria... had iets te maken met bepaalde stoffen die de leidingen afgeven in het begin. Nu kan ik dit alleen nergens meer terug vinden. het kan natuurlijk iemand geweest zijn die zich drukt maakte om niks of gewoon foute (verouderde) informatie leverde maar ik wil het toch even zeker weten.

Hebben nieuwe leidingen nadelig effect op het aquarium water?
 
In theorie zou je bij nieuwe koperen leidingen een hoger koper gehalte kunnen hebben.
Omdat er nog onvoldoende bescherming op het koper zit.

De praktijk? Heb daar niets van gemerkt.

Wil je zeker zijn. Gooi de eerste emmer uit de kraan direct voor verversen niet in je aquarium.
Dan heb je weer vers water in je leiding. Dit kun je de eerste maand doen.

Maar dat is nergens op gebaseerd. Puur theoretisch.
 
Het zijn inderdaad de koperen leidingen die men in nieuwbouwhuizen vroeger gebruikte voor watertoevoer, dat blijft een ruim half jaar stofjes afgeven. De vraag is echter: hebben ze wel koper gebruikt? want tegenwoordig heb je daar ander materiaal voor (soort slangen die goed tegen hoge druk kunnen) en dat word steeds vaker toegepast in nieuwbouw.
Je kan je water overigens testen op koper dus kom je er vrij makkelijk achter of het water geschikt is voor je aquarium.
 
Koper dus... dacht al zoiets :)

Afijn zal voor de zekerheid even een koper testje aanschaffen... op de kosten die ik moet gaan maken om het huis in te richten ect is dat maar een schrijntje :)

Maargoed, even de kraan laten lopen voordat je water gaat gebruiken moet het euvel ook al kunnen oplossen dus.

en of ze koper hebben gebruikt? ik heb geen flauw benul...
Zal is kijken of ik daar achter kan komen.
 
en of ze koper hebben gebruikt? ik heb geen flauw benul...
Zal is kijken of ik daar achter kan komen.

Volgens mij gebruiken ze al een tijdje van die flexibele leidingen in nieuwe huizen en zou je bij de aansluitingen van bv de cv en je kranen kunnen zien.
Google je op Multi fit om afbeeldingen te bekijken en kan je dat vergelijken met het ouderwetse leidingwerk van koper.
 
Hier even een foto gemaakt onder de CV.

Huis uit 2008. De leidingen voor het water komen van een rol. De buitenkant ziet eruit als pvc. Maar daarbinnen zit gewoon koper.


26A6C45C-852F-4935-AD6C-6BE5B51EF19D.jpeg



Er zijn ook nieuwbouwprojecten die volkunstof leidingen gebruiken.
Zie deze link voor goede foto’s.
https://www.eigenhuisentuin.nl/item/375/flexibele_leidingen_leggen

Deze leidingen herken je aan de speciale koppelstukken.
 
Hmm ben zeer benieuwd dan.
Zal de ketel en aanvoer naar kranen is bekijken zodra ik de kans heb.
 
Hier even een foto gemaakt onder de CV.

Huis uit 2008. De leidingen voor het water komen van een rol. De buitenkant ziet eruit als pvc. Maar daarbinnen zit gewoon koper.


Bekijk bijlage 254064
Prima dus. Beter dan dat kunststof waarvan je maar moet afwachten voor hoe lang het mee gaat.

Het koper kan een nadeel zijn, maar als je de leiding eerst een tijdje laat stromen voor je het aquariumwater aftapt lijkt me er niets aan de hand. Na verloop van tijd zit er een kalklaagje op de binnenkant van de koperen leiding die uitwisseling van het koper voorkomt.

In oude huizen heb je ook wel eens loden waterleidingen, dat is ook een risico. Maar ook daar krijg je zo'n kalklaagje.

Dit is een van de redenen waarom waterleidingmaatschappijen de pH wat aan de hoge kant houden.
 
Ook als het kunststof leidingen zijn geen probleem aantal jaren terug is het leidingnet binnenhuis aangepast hier met die leidingen
geen problemen onder vonden
Houd zelf wel altijd als gewoonte aan om de kraan even te laten lopen voor dat ik het gebruik maar dat deed ik voor de renovatie ook al:D
 

Terug
Bovenaan