Wat is er nieuw

Aquarium indraaien - voor beginners

Nikki

Member
Lid geworden
27 september 2024
Berichten
10
Leeftijd
38
Even zoeken waar mijn opstartvragen het beste passen, ik denk hier omdat dit het meeste raakvlak heeft. Maar mocht een andere plek beter zijn hoor ik het graag!

Vorige week hebben we het nieuwe aquarium van onze dochter ingericht. Een 70 liter bak met filter en verwarmingselement. Gevuld met fijn grind, een kasteeltje/koetsje (je moet wat als je dochter van 4 eigenaar is ;-)), wat gladde steentjes en aangevuld met verschillende echte plantjes. We hebben nog een blok hout liggen, maar vooralsnog drijft die vrolijk rond in de bak buiten het aquarium en weten we nog niet zo goed wanneer we die moeten toevoegen. Bij het opstarten van de bak hebben we de meegeleverde colomba aqua start en colombo bacto start volgens beschrijving toegevoegd aan het water en een mini klein beetje voer in het water gedaan. Vooralsnog zien we (met het blote oog) weinig gebeuren in de bak, het water blijft mooi helder en de plantjes deinen rustig mee met de filter in het water.

Op advies van de winkel hebben we geen voedingsbodem toegevoegd, en ook nog geen plantenvoeding. Zij gaf aan dat dit pas nodig is als je ziet dat de planten het niet goed doen van zichzelf.

En nu komt het punt waar we door de bomen het bos niet meer zo goed zien, hopelijk kunnen jullie met ons meedenken. We zijn beginnend, willen het goed doen maar ook niet te complex maken 🙂.

Onze hersensspinsels/vragen:
* Er lijkt niks te gebeuren, waar ik online allemaal verhalen lees dat er na een paar dagen allerlei processen (witte waas, algen, bruin laagje etc.) zichtbaar worden. Doen we iets verkeerd, moeten we nog iets toevoegen? Puur geduld?
* Op welke momenten testen we het water? We hebben teststrips (wetend dat druppeltesten nauwkeuriger zijn, en de waterstrips puur een eerste grove indicatie geven hebben we bedacht daar eens mee te starten). Doen we dit tussentijds, of na de geschatte 3 weken als de bak klaar is? Waar ligt de balans tussen 'het laten gebeuren' en zien wat er gebeurt?
* Als we meten: welke waarden vertellen ons dat de bak 'klaar' is met de eerste balanceerronde? Uiteraard hebben we gelezen over ammoniak, nitriet en nitraat. Wat ik in verschillende ronden niet terug kan vinden is welke waarde moet er in welke mate inzitten om ervan uit te gaan dat er een mooie eerste basis bacteriën gevormd is.

* We hebben op dit moment een blok hout buiten de bak liggen om vol te laten zuigen en kleur weg te laten lopen. Deze drijft nog steeds. Raden jullie aan deze toch in de bak te doen (drijvend, anders?) of gewoon nog even buiten de bak verder vol laten lopen?

So far het begin, hopelijk helpen jullie ons op weg. We willen natuurlijk graag visjes toevoegen, maar wel op het juiste moment 🙂
 
Ik zou de bak lekker 4 wk laten indraaien en de planten wel vloeibare plantenvoeding geven en iets bij de wortels voor de moerasplanten. Geen bak is gelijk dus ja de een krijgt wel bruinalg en de ander niet.
Het hout zo ik eerst goed laten inwateren en dan toevoegen en soms kan dat weken duren. Geduld is vaak het belangrijkste.
 
een kasteeltje/koetsje (je moet wat als je dochter van 4 eigenaar is ;-))
dat worden dus zeepaardjes in de bak...
Op advies van de winkel hebben we geen voedingsbodem toegevoegd, en ook nog geen plantenvoeding. Zij gaf aan dat dit pas nodig is als je ziet dat de planten het niet goed doen van zichzelf.
dan ben je dus aan de late kant.
Ik zou rustig aan beginnen met plantenvoeding toe te voegen. Let op dat je ook nitraat en fosfaat toevoegt. Veel 'All in One' plantenvoedingen bevatten dit niet, terwijl planten dat wel nodig hebben.
* Er lijkt niks te gebeuren, waar ik online allemaal verhalen lees dat er na een paar dagen allerlei processen (witte waas, algen, bruin laagje etc.) zichtbaar worden. Doen we iets verkeerd, moeten we nog iets toevoegen? Puur geduld?
ja, basisbehoefte van aquarianen.
* Op welke momenten testen we het water? We hebben teststrips (wetend dat druppeltesten nauwkeuriger zijn, en de waterstrips puur een eerste grove indicatie geven hebben we bedacht daar eens mee te starten). Doen we dit tussentijds, of na de geschatte 3 weken als de bak klaar is? Waar ligt de balans tussen 'het laten gebeuren' en zien wat er gebeurt?
Je kunt op een week of 2 eens meten, kijken wat er gebeurt. De nitrietpiek zit vaak rond de 3e week, maar soms eerder, soms later. Door af en toe te meten weet je zeker dat ie geweest is.
* Als we meten: welke waarden vertellen ons dat de bak 'klaar' is met de eerste balanceerronde? Uiteraard hebben we gelezen over ammoniak, nitriet en nitraat. Wat ik in verschillende ronden niet terug kan vinden is welke waarde moet er in welke mate inzitten om ervan uit te gaan dat er een mooie eerste basis bacteriën gevormd is.
Nitriet en ammoniak moeten volledig 0 zijn,beide zijn giftig voor vissen en die horen dus niet in het water thuis. Nitraat is het onschadelijke eindproduct van deze twee en worden door planten als voedingsstof gebruikt.
* We hebben op dit moment een blok hout buiten de bak liggen om vol te laten zuigen en kleur weg te laten lopen. Deze drijft nog steeds. Raden jullie aan deze toch in de bak te doen (drijvend, anders?) of gewoon nog even buiten de bak verder vol laten lopen?
{/quote]
dat kan soms weken duren, maareen pantykousje met zand of steentjes om het hout te verzwaren, kan goed helpen en kan er niet af vallen als het hout zich 'zet'.
 
dat worden dus zeepaardjes in de bak...
🤣
Het is maar goed dat die niet in de showbakken van de verschillende winkels ronddobberen. Anders hadden die zeker mee naar huis gemoeten, koste wat kost.

dan ben je dus aan de late kant.
Ik zou rustig aan beginnen met plantenvoeding toe te voegen. Let op dat je ook nitraat en fosfaat toevoegt. Veel 'All in One' plantenvoedingen bevatten dit niet, terwijl planten dat wel nodig hebben.
Oeh, advies vanuit de winkel dus niet helemaal kloppend/volledig?
Er zijn ongeveer 300 soorten plantenvoeding (oké, ik overdrijf misschien iets, maar er zijn er veel). Zijn dan de bolletjes in de grond aan te raden, dat zeiden ze in de winkel, of beter vloeibaar toevoegen? Planten zien er nu nog mooi groen uit, verliezen zo far geen blaadjes. Hopelijk is dat een goed teken.

Nitraat en fosfaat ga ik op letten! Ik meen ergens gelezen te hebben dat je dan als de vissen erin komen juist over moet gaan op voeding zonder deze ingrediënten, of klopt dit niet?

Dat wordt een retourtje winkel morgenochtend, gaan we wel doen!
 
Ik zou de bak lekker 4 wk laten indraaien en de planten wel vloeibare plantenvoeding geven en iets bij de wortels voor de moerasplanten. Geen bak is gelijk dus ja de een krijgt wel bruinalg en de ander niet.
Het hout zo ik eerst goed laten inwateren en dan toevoegen en soms kan dat weken duren. Geduld is vaak het belangrijkste.
Dank je wel!
Door alle doemverhalen ga ik dan toch wat twijfelen aan onze 'nog steeds heldere bak met groene waterplanten'
 
Niet gaan twijfelen, rustig laten doen. Geduld is helaas niet te koop (al heb ik horen fluisteren dat er een aantal aquarianen hier een illegaal handeltje daarin hebben ....ssst).

Het aantal winkelmedewerkers dat daadwerkelijk behoorlijke kennis heeft van aquariumhouden is bedroevend, vertrouw dan ook nooit enkel op hun advies.
Kijk eens bij aquariumbemesting.nl. Dat is een goede betrouwbare onlineshop van plantenvoeding. Je kunt poeders kopen en dan zelf oplossingen maken en zelf sturen, of een kant&klare oplossing (met alles erin) kopen. Overigens klinkt dat misschien ingewikkeld, maar met een goede weegschaal is het eenvoudig genoeg.
Ze hebben ook zakjes met kleikorrelmix, dan kun je zelf kleibolletjes maken. Misschien erg leuk om met de dochter te doen, maar als je dat niet ziet zitten, zijn daar ook al k&k bodemcapsules te koop.
 
Niet gaan twijfelen, rustig laten doen. Geduld is helaas niet te koop (al heb ik horen fluisteren dat er een aantal aquarianen hier een illegaal handeltje daarin hebben ....ssst).

Het aantal winkelmedewerkers dat daadwerkelijk behoorlijke kennis heeft van aquariumhouden is bedroevend, vertrouw dan ook nooit enkel op hun advies.
Kijk eens bij aquariumbemesting.nl. Dat is een goede betrouwbare onlineshop van plantenvoeding. Je kunt poeders kopen en dan zelf oplossingen maken en zelf sturen, of een kant&klare oplossing (met alles erin) kopen. Overigens klinkt dat misschien ingewikkeld, maar met een goede weegschaal is het eenvoudig genoeg.
Ze hebben ook zakjes met kleikorrelmix, dan kun je zelf kleibolletjes maken. Misschien erg leuk om met de dochter te doen, maar als je dat niet ziet zitten, zijn daar ook al k&k bodemcapsules te koop.
Oeh, zelf maken met dochter klinkt leuk. Ze was ook helemaal in haar element bij het schoonmaken van de plantjes en het vullen van het aquarium dus dit gaat ze zeker leuk vinden. Ik ga daar eens kijken.

Deze betreffende mevrouw (de 3e die we spraken, we wilden niet op 1 advies afgaan) kwam op zich wel redelijk ervaren over en had zelf ook een groot aquarium draaien (uit mijn hoofd maakte ze net de overstap van 120 naar ruim 200 liter). Dat is natuurlijk maar een onderbuikgevoel, maar wat doorvragen op basis van de eerdere informatie werd goed opgepakt en keuzes kon ze ook goed onderbouwen. Meerdere wegen leiden natuurlijk naar Londen; zo verzamelen we via de winkel en online wat basiskennis die we nu met behulp van o.a. jouw antwoorden weer verder kunnen verdiepen. En dan maar zo doordacht mogelijk trial and error dat aquarium opstarten en vullen; en daar dan ook weer onze eigen lessen in vinden.

Oh en dat potje geduld, waar is dat te koop? Gelukkig dat verstand ons dwingt geduldig te zijn in dit geval, want anders hadden we die bak allang al volgegooid met vissen ;-).
 
Ik heb ze nog wel staan. Hier een online potje, die is voor de eerste fase.
IMG_1901.jpeg
 
En nog even over plantenvoeding. De Complete is een complete voeding en de kleibolletjes kun je samen met dochter maken. Op aquariumbemesting.nl
 
Mij dochter was er destijds snel klaar mee.
En hou je een bak over, maarja voorwie?
 
Mij dochter was er destijds snel klaar mee.
En hou je een bak over, maarja voorwie?
Tja de dochter is 4 en daar kun je ook niet alles van verwachten natuurlijk. Kinderen zijn wispelturig en dat zij we allemaal geweest denk ik 😉
 
Goede eerste vragen! 🙂

In aanvulling op het gezegde: ik weet niet of nitraat en fosfaat toevoegen in dit stadium heel zinvol is. Waterplanten hebben in de regel een voorkeur voor ammonia (ammonium/ammoniak). Dat krijg je toch wel in je bak, nu met het indraaien. Af en toe wat vissenvoer toevoegen geeft zowel ammonia als fosfaat. Dat regelt zich wel.

Kijk, ga je echt voor een dichtbeplante bak, een "professionele" scape, dan kan het lonen om er vanaf het begin al bovenop te zitten. Met voedingsschema's en misschien zelfs CO2. Maar voor simpelweg het opstarten van een beginnersbak, muah. 🙂
 
Wat voor planten heb je er in staan? Voor veel soorten is er geen extra voeding nodig. Al helemaal niet als je de hoeveelheid licht niet te hoog hebt en geen CO2 gebruikt.
 
Ik zal mijn echtgenoot morgen weer aan het werk zetten....
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan