aquarium ingericht


M

maarten0909

Guest
Ik heb net een nieuw aquarium. Alle plantjes, hout, stenen en grind zit erin, en hij draait inmiddels.
Nu 3 a 4 weken wachten met vissen erin.
Maar ik vroeg mij af of ik nu nog wat aan het water moet toevoegen. Bij de dierenwinkel vertelden ze dat ik sera aquatan en sera bio nitrivec kon toevoegen. Wat vinden jullie hiervan?
Kan ik er ook al plantenvoeding in doen?
En ik heb gelezen over dat je wat vissenvoer al in je aquarium kon doen, is dit zo?
 
Als je de bak rustig 4 weken laat indraaien en een klein beetje voer verkruimeld dan zijn middeltjes in de regel niet nodig. Als je er planten in hebt dan kun je best dat toevoegen hoor.
 
Ik voeg in het begin meestal een bacteriemiddel toe zoals denitrol van dennerle. Zo heb je alvast een paar bacteriën er in zitten.
 
Ik voeg in het begin meestal een bacteriemiddel toe zoals denitrol van dennerle. Zo heb je alvast een paar bacteriën er in zitten.
Die komen er toch vanzelf in, als je je aquarium laat indraaien.;)
 
Mjaaaa dat trekt dan wel weer weg ook
 
Verkruimel wat vlokvoer in het aquarium zodat de bacterien kunnen groeien. Verdere "wonder" middeltjes zijn niet nodig. Geduld is de belangrijkste!

Schrik niet als je na een week of 2-3 alg in je aquarium krijgt, dit trekt zoals krekel zegt weer weg zodra de bak in biologisch evenwicht is. Snelgroeiende planten als waterpest zijn altijd goed in de opstartfase! Een paar flinke bossen kosten vaak nog geen paar euro en helpen een hele hoop naar een evenwicht in je bak. Kan je ze er later altijd weer uithalen.

Als je na een week of 4 vissen toevoegt, doe dit dan mondjesmaat. Je bacteriecultuur is nog niet ingesteld op de klap bevuiling die de vissen produceren. Met week voor week vis toevoegen geef je je cultuur de kans zich hierop aan te passen. Meet vanaf week 2 regelmatig je water (teststrip is prima) en houd je nitriet en nitraat in de gaten, zo kan je volgen of de "nitrietpiek" zijn intrede doet en wanneer deze weer afneemt.

Die nitrivec en aquatan kunnen niet zoveel kwaad, maar houd dat geld liever in je zak en besteed dit aan een mooie vis of plant!

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: OVL
Klopt. Een beetjes visvoer en eens per week plantenvoeding en geduld!
 
Bedankt voor de tips.
Dan heb ik nog een vraagje. Door wat hout in het aquarium, is het water wat bruin aan het worden. Ik weet dat dit geen kwaad kan, maar is het mogelijk om nu al wat water of filter te verversen, of kan ik hier beter nog een paar weken mee wachten?
Ik heb namelijk liever wat helderder water in mijn aquarium.
 
Je kan je hout er ook weer uit nemen en uitkoken, dan moet de kleur er ook uit gaan.
Maar je kan water verversen, dit kan op zich niet zoveel kwaad.
Filter zou ik wel afblijven.
 
Je kan je hout er ook weer uit nemen en uitkoken, dan moet de kleur er ook uit gaan.
Maar je kan water verversen, dit kan op zich niet zoveel kwaad.
Filter zou ik wel afblijven.

Hout uitkoken is nooit een goed idee. Niet de beste tip dus... :sorry:
In kokend water kan de houtstructuur kapot gaan waardoor het achteraf kan gaan rotten. Weken in warm water kan wel.
Er zijn nog andere manieren om de bruine kleur aan te pakken.
Je kan een zakje purigen in je filter doen (als je filter dit toelaat)
Of tijdelijk over actieve kool filteren.
Of geduld hebben, na verloop van tijd stopt het hout wel met kleur afgeven, dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid en de houtsoort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Water verversen en filter uitkuisen kun je beter uitstellen tot na de 4 weken.
Verder is uitkoken inderdaad niet zo'n best idee.
 
hout.. ja meestal zul je toch iets bruinig water krijgen.. bij mij hielp zelfs purigen daar niet tegen (?).

paar weken in kraanheet water (1-2xper dag verversen) helpt daar wel tegen, maar verschilt per hout soort.
 

Terug
Bovenaan