Wat is er nieuw

Aquarium inrichting 118x40x43

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Luc_S
  • Startdatum Startdatum
L

Luc_S

Guest
Hallo iedereen,

Ik maak nu even een nieuw topic omdat ik nu ook een visbestand heb samengesteld waar ik mij dan op kan focussen voor de inrichting.

Het visbestand zal zijn:
2 Trichogaster trichopterus gold
3 Apistogramma cacatouides
15 Petitella georgiae
8 Corydoras paleatus
5 Appelslakken
2 Ancistrus Dolichopterus L -144

De Ancistrus Dolichopterus, de Apistogramma cacatuoides, de Corydoras paleatus en de Appelslakken vinden allemaal een zand bodem fijn heb ik gelezen. De Petitella georgiae wilt een donkere bodem. De Trichogaster trichopterus gold heeft als het goed is geen speciale bodem nodig wel vraagt deze om dichte beplanting.

Wat voor zandbodem raden jullie aan?
Als ik hier ook kan vragen naar goede planten, wat voor planten raden jullie aan?

Ik heb een grote witte steen hier liggen, komt uit Frankrijk. De steen is ongeveer 17x18x10.

De steen:
IMG_0541.jpg


Ik heb ook Kienhout in bezit en eventueel ben ik van plan om er nog een stuk bij te halen.

Wat voor zandbodem raden jullie aan?

Als ik hier ook kan vragen naar goede planten, wat voor planten raden jullie aan?

Kan die steen in het aquarium?
 
Gooi er azijn over bruist het zit er kalk in. Wil je kalk in je aquarium (pH boven de 7) of wil je dat niet (wil je graag een lage pH)?

Donkere zandbodem van de Hornbach? Dat is en zand en donker 😛.

Planten moet je niet aan mij vragen 😛. Misschien een javavaren?
 
Of die steen er in kan,even met azijn testen,of hij bruist.
Maar ,lijkt mij meer kwarts.


Bodem kan je aquariumgrint nemen, 2-3 mm.

Hier zijn ze gek op filterzand, vind ik te fijn. Hoort in zandfilters.

Planten zijn ik met snelgroeiers beginnen. Hoornblad,Cabomba en waterpest.

www.vijverhulp.nl

OOk voor aquarium.
www.Aquaplantsonline.nl
 
Voor mijn visbestand heb ik het volgende nodig:
PH: 6 - 8
GH: 0 - 15
KH: 4 - 18
Temp: 22 - 28


GH vind ik trouwens moeilijk om een balans mee te vinden omdat ik niet weer tot hoevere het belangrijk is, ik ga het even googlen.
 
Is ook nogal een bereik,0-15. Even als KH 4-18 en de rest ook,kraanwater volstaat als je het mij vraagt.
 
Hier zitten inderdaad geen vissen bij waarvan ik meteen denk: doe dat nou niet, met kraanwater.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Hier zitten inderdaad geen vissen bij waarvan ik meteen denk: doe dat nou niet, met kraanwater.

~ Ivo

Mondeo zei:
Is ook nogal een bereik,0-15. Even als KH 4-18 en de rest ook,kraanwater volstaat als je het mij vraagt.

Dus voor dit visbestand heb ik geen waterconditioner nodig? Of begrijpt ik het verkeerd.
 
Wat bedoel je met een water conditioner? (merk? naam product?)
 
Mascha&Ivo zei:
Wat bedoel je met een water conditioner? (merk? naam product?)

Ik gebruik nu standaard voor al mijn aquaria Sera Aquatan - Waterbehandelingsmiddel
 
Als jij je er goed bij voelt,gebruik het gerust. Maar nodig,naar mijn mening niet.
 
Mondeo zei:
Als jij je er goed bij voelt,gebruik het gerust. Maar nodig,naar mijn mening niet.

Ik dacht dat het moest, vandaar dat ik het gebruik..
Maar als het niet hoeft scheelt het weer een dons geld.

Bij mij gaat zo een flesje van 250ml er binnen twee weken doorheen en ze zijn zeker niet goedkoop.
 
Dan laat het gerust staan bij de aquaboer.
 
Zo'n witte steen wordt al snel groen van de alg. Verder neemt het wel heel erg veel liters in beslag en staat het niet echt natuurlijk.

Verder leid het heel erg het oog af. Je oog zal er constant naar toe getrokken worden. Waarom zijn veel tuinbeelden groot en spierwit? Juist je oog trekt er naar toe. 🙂
 
Botia zei:
Zo'n witte steen wordt al snel groen van de alg. Verder neemt het wel heel erg veel liters in beslag en staat het niet echt natuurlijk.

Verder leid het heel erg het oog af. Je oog zal er constant naar toe getrokken worden. Waarom zijn veel tuinbeelden groot en spierwit? Juist je oog trekt er naar toe. 🙂

Daar ben ik het mee eens, hij gaat mooi in een andere bak of niet 😀
 
Net wat je smaak is.
Ik heb overal beetje grijzig, beter voor de vissen.
 
Ik denk dat ik voor deze ga: Vdl Aquariumgrind firenza 2-3mm

Weet alleen niet hoeveel kg ik moet halen. Dat ligt er ook aan hoeveel cm grind ik nodig heb..

Hoeveel cm grind is het beste?
 
Als je Corydoras en Apistogramma neemt, dan zul je eigenlijk ook een zandbodem moeten nemen.
Grind is veel te scherp voor de Corydoras en ze kunnen hun natuurlijke gedrag niet laten zien. Wil je toch wat grover, dan zou ik zeggen een zandbodem met wat kiezelstenen erop. Om de bodem los te houden zou je wat torenslakjes in de bak kunnen doen.... Ik heb een heleboel van die slakjes. Als het teveel wordt, zeef ik ze vaak met een schepnet uit...
Ook de Apistogramma heeft liever een zandbodem.
Donkere bodem hoeft niet perse en als je dat toch wilt, dan zou je ook wat blad op de bodem kunnen leggen. Eikenblad en amandelblad is geschikt, verlagen tevens de Ph en Kh en geeft een donkerder sfeer aan de bak.

Die steen zou ik lekker in de tuin zetten ofzo 😀
 
Dat grint heb ik ook in de bakken, is wel afgerond, en de cory,s doen het er goed op.
Gedeelte zand kan ook,met afscheiding.
 
Ik denk dat ik voor een combinatie van de twee ga, zal er nog wel wat schetsjes voor maken om het duidelijk te hebben voor mijzelf.

Maar nogmaals, Hoeveel cm hoog moet ik het grind doen? Hoogste 3 cm en laagste 1 cm?

En ik twijfel hier nog steeds over maar in rivierzand, vestikken de wortels van planten echt niet?
Want schimmel in de bak hoeft van mij apart niet..
 
Daarom is filter zand nu juist zo gewild.
Rivierzand raad ik helemaal af, daar slibt alles mee dicht. Het is te fijn en teveel verschillende formaten zandkorrels. Hierdoor blijft er geen ruimte en dus lucht tussen zitten.
De ervaring met gedeelte grind en gedeelte zand is dat het uiteindelijk door elkaar heen gaat.
Bertus is een grind fan, ik echter helemaal niet.
Tussen grind gaat naar mijn mening vuil zitten. Op zand blijft het vuil liggen en hoef je het alleen maar af te hevelen.
Daarnaast leven bijna alle vissen die in jouw bak zitten ook op zand.
Bij wildkamp kun je goedkoop Filter zand bestellen en thuis laten bezorgen. Ik had 2 zakken van 25 kilo p stuk voor 14 euro, incl bezorgkosten..
Denk dat jij ook wel 2 zakken kunt gebruiken...... maar dat weet ik niet zeker. Ik verwacht zelf iets over te houden...
Grind is denk ik ook nog duurder dan dit Filter zand..
 
Ik was niet zo tevreden over grind , ik heb gewoon filterzand. Aan grind hebben een aantal vissen van mij het leven gegeven , en er zat al snel schimmel tussen mijn grind , ik weet niet of dat vaker voor komt. Met filterzand heb ik daar allemaal nog geen last van gehad. Daar halen vissen zich niet zo snel aan open en de schimmel heb ik met filterzand nooit meer terug gezien gelukkig want dat is echt rot. Mijn planten groeien goed maar dat komt deels door de voedingsbodem. Ik zou geen grind doen in zo'n bak maar dat is natuurlijk alleen maar mijn mening.

Succes !!
 
Iedereen hier heeft toch echt wel goede ervaring met Filter zand volgens mij...
Een voedingsbodem is niet eens noodzakelijk. Je kunt bij planten die het wensen zoals Echinodorus het beste een voedingsbolletje bij steken.
Gevaar van een voedingsbodem zit hem in dat wanneer je de bak gaat verbouwen of je er plantjes uit haalt, het gevaar bestaat dat de voedingsbodem naar boven komt. Dit komt het water en de vissen niet ten goede.
Het kan natuurlijk ook heel goed gaan met voedingsbodem, maar het is ook best duur en naar mijn mening niet noodzakelijk.....
 
Ja een voedingsbodem is redelijk aan de prijs ja , zodra ik zie dat er voedingsbodem omhoog komt haal ik de aquariumstofzuiger er door heen en dan is het weer weg , ook als er filterzand vermindert doe ik er weer een beetje bij. Zo kan je voorkomen dat de voedingsbodem echt schadelijk word , ik heb er tot nu toe geen last van. En ja mijn ervaring met filterzand is erg goed.
 
MsFelix zei:
Daarom is filter zand nu juist zo gewild.
Rivierzand raad ik helemaal af, daar slibt alles mee dicht. Het is te fijn en teveel verschillende formaten zandkorrels. Hierdoor blijft er geen ruimte en dus lucht tussen zitten.
De ervaring met gedeelte grind en gedeelte zand is dat het uiteindelijk door elkaar heen gaat.
Bertus is een grind fan, ik echter helemaal niet.
Tussen grind gaat naar mijn mening vuil zitten. Op zand blijft het vuil liggen en hoef je het alleen maar af te hevelen.
Daarnaast leven bijna alle vissen die in jouw bak zitten ook op zand.
Bij wildkamp kun je goedkoop Filter zand bestellen en thuis laten bezorgen. Ik had 2 zakken van 25 kilo p stuk voor 14 euro, incl bezorgkosten..
Denk dat jij ook wel 2 zakken kunt gebruiken...... maar dat weet ik niet zeker. Ik verwacht zelf iets over te houden...
Grind is denk ik ook nog duurder dan dit Filter zand..

Ik neem aan dat je het hebt over: Filterzand - Wildkamp

Inderdaad een stuk goedkoper! In tegenstelling tot 17 euro per zak bij een andere webshop, 17 euro exclusief btw en verzendkosten. Bedankt!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan