Aquarium inrichting


P

Pje

Guest
Hallo,

Ik heb een 140L bak, waarin ik eigenlijk Neon Tetra's in combinatie met garnalen wil houden. Kan dat? Eten die elkaar niet op?

Tevens ben ik op zoek naar nog wat (goedkope) stenen voor in het aquarium, waar kan je die krijgen? Ik zat zelf te denken aan ardenner breuksteen oid
Iemand tips?

Weet trouwens niet zeker of dit de goede plek is om dat te vragen, maargoed zie zo snel ook even niet waar anders
 
Als je voldoende schuilplekken en wat mos maakt dan valt dat denk ik wel mee al zullen er af en toe best wat jonge garnalen opgegeten worden. Soms geeft ardennerbreuksteen kalk af dat ik wat de kh weer kan verhogen. Je kan ook naar Maaskeien kijken of Lavasteen.
 
Tevens ben ik op zoek naar nog wat (goedkope) stenen voor in het aquarium, waar kan je die krijgen? Ik zat zelf te denken aan ardenner breuksteen oid
Iemand tips?
Deze kan je vaak in de betere tuincentra kopen, vele malen goedkoper dan een aquariumzaak.
Hier nog even een leesstukje over stenen.....> https://www.aquaforum.nl/threads/artikel-in-opbouw-soorten-stenen.42868/

Als je voor vuurtjes zou gaan is dat best te combineren op voorwaarde dat er voldoende verstop plekken zijn.
 
Al nagedacht over de beplanting die je gaat gebruiken?
Vaak doen fijnbladige planten al erg goed dienst als schuilplek voor de garnalen.
 
Ben bij de Hornbach en tuinland geweest maar die konden mij beiden niet verder helpen.
Gelukkig op marktplaats een mooie partij op de kop weten te tikken.

Heb er nu waterpest in, die ene die jij hierboven noemt, mosballen en een fijnbladige plant waarvan ik de naam niet weet. Zat in mijn eerdere bak er ook al in.
 
Straks nog een leuke foto ervan;)
 
Inmiddels is het aquarium ingedraaid en zitten er wat garnaaltjes in. Hoeveel neontetras mogen/kunnen er in? Ik wil wel dat er wat te zien is in de bak natuurlijk, maar het moet wel diervriendelijk blijven. Ik heb wel eens gehoord van de regel 1L = 1cm vis, in dat geval (4cm per neontetra) zou ik 35 neontetras kunnen nemen? Ik heb zelf een beetje het idee dat dit meer voor grotere vissen geldt. Verder wil ik er 10 à 15 vuurtjes in doen met de hoop op voortplanting, maar is niet noodzakelijk.

Is dat wat?
 
Dat is best hoog voor een 80,vond de bak kleiner ogen maar dat komt door de hoogte dan.
Is wel zo dat je de inrichting van de waterinhoud moet aftrekken en zal zo tegen de 15 liter zijn maar blijft nog een leuke slok water over.
Die 1 cm per liter regel is vaak niet toepasbaar,zo heb je ook de 1 cm vis per cm lengte van de bak.
Dan zou je dus 80 cm aan volwassen vis in je bak kunnen hebben maar deze richtlijnen houden geen rekening met het gedrag van de vissen.
Ik zou het zelf bij max 20 neons houden maar houdt er wel rekening mee dat dit visje graag koeler zit en moet je weer rekening mee houden als je nog voor eventueel andere bewoners gaat kijken.
 
Hmm oke goede tip, bedankt. Zag bij de Hornbach hier een stuk of wat in zo'n klein bakje maar vond dat er wat sneu uit zien (leek alsof ze geen kant op konden). Dus wil liever niet te veel er in. Zal dan 20 neontetras en wat vuurgarnaaltjes er in doen dan denk ik dat ik het al een hele mooie bak vind
 
De neons en garnalen hebben het erg goed naar hun zin in mn bak. Het enige wat er nu gebeurd is in razend tempo algengroei! Ik wil er dus eigenlijk wel een algenetertje in. Is het mogelijk om bij vuurtjes en neon tetra's een ancistrus gold te nemen? of zal deze ook snoepen? Ik kan niet helemaal vinden of deze alleen alg eet of ook wel eens een visje snoept.
Ik heb gelezen dat je hem in een bak van minimaal 60cm moet houden als je een enkele hebt. Iemand hier ervaringen mee?

EDIT: Of moet dit in een ander topic onder samenstelling visbestand?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan