Wat is er nieuw

Aquarium klaar voor gebruik?

lou

Member
Lid geworden
31 augustus 2024
Berichten
6
Leeftijd
24
Goedenmiddag!
Ik heb een vraag over mijn aquarium...
Ik heb dit aquarium sinds 18 september staan en de waterwaardes lijken goed te zijn.
Alleen viel het mij op dat de planten het ineens minder goed doen. Dit is mijn eerste aquarium die ik echt goed wil opzetten, dus alle tips zijn welkom!
Even ter informatie:
Ik heb bij het starten wat voer in het aquarium gedaan, hs aqua bactoturbo toegevoegd, basisbemesting tabletten van sera florenette toegevoegd, en nu voor wekelijks gebruik sera florena vloeibare voeding. Ik heb ook wat vuil van het oude filter op het nieuwe filter gedaan.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20240930_154716.jpg
    20240930_154716.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 18
  • 20240930_155036.jpg
    20240930_155036.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 17
Beste lou, waar zijn je nitraten. :book: Pas als die consequent geproduceerd worden, heb je de cyclus goed aan de gang. 12 dagen is wat kort denk ik. Ik zou er meer vissenvoer in doen. Of iets anders wat goed kan rotten om het zo te zeggen. 🙂 En dan kijken hoe snel de overgang verloopt van NH3/NH4 naar NO2 en NO3.
 
  • Leuk
Waarderingen: lou
Beste lou, waar zijn je nitraten. :book: Pas als die consequent geproduceerd worden, heb je de cyclus goed aan de gang. 12 dagen is wat kort denk ik. Ik zou er meer vissenvoer in doen. Of iets anders wat goed kan rotten om het zo te zeggen. 🙂 En dan kijken hoe snel de overgang verloopt van NH3/NH4 naar NO2 en NO3.
Bedankt voor uw reactie!
Ik heb het oude aquarium nog draaien, zou ik hier nog iets mee kunnen doen? Of gewoon zo doorgaan en dus extra voer toevoegen...
En de planten is dit dus een logische reactie?
Sorry veel vragen, maar wil het graag goed doen.😁
 
Gewoon doorgaan en 3-4 weekjes nog wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: lou
Even volhouden nog inderdaad.

Ohja je vroeg ook naar de planten... Daar ben ik niet zo goed mee. Ik weet wel dat nieuw gekochte planten vaak even nodig hebben om "in te komen" en dan nog wel eens blad willen verliezen. Maar in dit geval kan er meer spelen, ook een imbalans bijvoorbeeld tussen voeding en licht. Voor deze plantenkwestie zou ik de geesten willen oproepen van @Cornelius, @benvo, @jessicapilon etc.

Het kan best complex zijn als je meerdere dingen tegelijk aan het doen bent met je bak. 🙂
 
12 dagen is nog niet zo lang om daar conclusies aan vast te binden wat betreft plantengroei.
Kan je wat meer info over je bak geven en een overzichtsfoto?

Wel een opmerking wat betreft je bemesting; Sera florena mist 3 belangrijke voedingselementen: nitraat, fosfaat en kalium.
 
Ik zou ook rustig minimaal 4 weken indraaien en dan weer kijken en inderdaad een paar maal per week een beetje voer verkruimelen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan