Wat is er nieuw

Aquarium koelt teveel af

MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
68
Leeftijd
35
Zoals de titel luid koelt m’n aquarium meer af dan dat ik eigenlijk zou willen . Het gaat om een 60 liter bak waarin een 100watt heater zit . Sinds deze zomer heb ik de kap eraf en een andere lamp erop staan , uiteraard snap ik dat doordat de kap eraf is het water ook sneller afkoelt . De heater kan het exact 5 graden warmer stoken dan de omgevingstemperatuur . Echter als ik overdag weg ben dan daalt de temp in huis soms naar 18/19 graden Waardoor de temp dus ook daalt naar 23/24 wat ik eigenlijk net iets te mager vind Voorheen heb ik eigenlijk nooit problemen gehad . Mijn heater zit naast de aanzuigbuis van mijn filterpomp . Nu is mijn vraag , helpt het door domweg een sterkere heater te plaatsen of schiet ik daar eigenlijk weinig mee op? Vaak is een sterkere heater ook meteen weer langer en die extra lengte word dan ook weer krappe sokken .
 
Ik denk dat je met een sterkere verwarming een heel eind komt.

Misschien stomme vraag hoor, maar waarom wil je je water zo warm en welke vissen heb je? Een seizoenseffect in het aquarium lijkt me niet heel verkeerd + veel gehouden aquarium vissen zijn volgens mij meer subtropisch dan tropisch.
 
Wat voor vissen heb je in het aquarium zitten, aangezien 23/24 voor veel vissen prima is
 
Ik denk dat je met een sterkere verwarming een heel eind komt.

Misschien stomme vraag hoor, maar waarom wil je je water zo warm en welke vissen heb je? Een seizoenseffect in het aquarium lijkt me niet heel verkeerd + veel gehouden aquarium vissen zijn volgens mij meer subtropisch dan tropisch.
Ik heb 2 Ramirezi rondzwemmen die wil ik niet te koud hebben. Verder wat Corry’s Venezuela , wat japonica garnalen en 2 Otto’s . Ik ben probeer altijd een gouden middenweg te vinden kwa temperatuur
 
Afhankelijk van de bron die je raadpleegt, er voor ramirezi's dat ze vanaf 24C nodig hebben. Ik kan me niet voorstellen dat afkoeling 's nachts naar 23C echt een probleem voor ze is. Vissen hebben in het wild ook te maken met wisselende temperaturen. Ramirezi's zijn niet de allersterkste vissen, maar dat gaat vaak meer over waterkwaliteit dan temperatuur.
 
Opzich zou een 100W meer dan genoeg moeten zijn op een 60cm.
 
Die 1 watt is wel wat kort door de bocht. Het hangt er totaal vanaf hoe goed je bak geïsoleerd is en welk temperatuurverschil je wilt overbruggen. Online zijn rekentools te vinden (simpele, maar ook uitgebreide zoals deze) waarmee je ongeveer uit kunt rekenen wat je nodig hebt.

100 watt voor een bak van 60 liter vind ik al fors. Dat ga je wel terugzien op je energierekening. Maar het is de prijs die je betaalt voor een open bak zonder goede isolatie., ben ik bang.
 
Die 1 watt is wel wat kort door de bocht. Het hangt er totaal vanaf hoe goed je bak geïsoleerd is en welk temperatuurverschil je wilt overbruggen. Online zijn rekentools te vinden (simpele, maar ook uitgebreide zoals deze) waarmee je ongeveer uit kunt rekenen wat je nodig hebt.

100 watt voor een bak van 60 liter vind ik al fors. Dat ga je wel terugzien op je energierekening. Maar het is de prijs die je betaalt voor een open bak zonder goede isolatie., ben ik bang.
Zou het nog veel verschil uit kunnen maken door de verwarming bij de uitloop te plaatsen ipv van de aanzuigbuis?
 
Dat zou theoretisch wel iets kunnen uitmaken. Daarbij kan ik me voorstellen dat je wat stralingswarmte verliest als het element dicht bij de rand is. Maar het is nog wel een dingetje om het verwarmingselement dan maar midden in de bak te gaan leggen. Of reflectie folie (wat ze ook bij radiatoren gebruiken) tegen de achter-/zijwand te plakken.
 
Zou het nog veel verschil uit kunnen maken door de verwarming bij de uitloop te plaatsen ipv van de aanzuigbuis?
Er gaat via het buitenfilter (als dat is wat je bedoelt) natuurlijk ook warmte verloren. Wellicht inderdaad ietsje minder als de verwarming bij de uitstroom zou zitten, i.p.v. bij de aanzuigbuis. Al zou ik op de positie van de verwarming geen grote winst verwachten. 🙂
 
Die 1 watt is wel wat kort door de bocht. Het hangt er totaal vanaf hoe goed je bak geïsoleerd is en welk temperatuurverschil je wilt overbruggen. Online zijn rekentools te vinden (simpele, maar ook uitgebreide zoals deze) waarmee je ongeveer uit kunt rekenen wat je nodig hebt.

100 watt voor een bak van 60 liter vind ik al fors. Dat ga je wel terugzien op je energierekening. Maar het is de prijs die je betaalt voor een open bak zonder goede isolatie., ben ik bang.
Waarmee isoleer je dan een aquarium?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan