Aquarium komt niet op temperatuur.


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goedemiddag,

ik heb een Eheim 3e 600 t.
deze heeft een ingebouwde verwarming.
deze staat ingesteld op 34, maar de bak komt maar tot 25.
de pot van het filter voelt zelf wel warm aan.
ik had voorheen ook een bodem verwarming en toen ging het wel goed.
die verwarming in het filter moet het toch makkelijk aan kunnen?
ik heb achter mijn filter wel een cerges reactor staan, misschien verliest hij daar veel warmte.

mvg,

erik
 
Goedemiddag,

ik heb een Eheim 3e 600 t.
deze heeft een ingebouwde verwarming.
deze staat ingesteld op 34, maar de bak komt maar tot 25.
de pot van het filter voelt zelf wel warm aan.
ik had voorheen ook een bodem verwarming en toen ging het wel goed.
die verwarming in het filter moet het toch makkelijk aan kunnen?
ik heb achter mijn filter wel een cerges reactor staan, misschien verliest hij daar veel warmte.

mvg,

erik
In ieder geval zou ik het verwarmingselement na de Cerges plaatsen. Water rouleerd namelijk wat langer in een Cerges om een zo goed mogelijke menging CO2 water te krijgen. Het element is begrijp ik 210 Watt? Ik weet even niet hoe groot je bak is dus is er nu even weinig te zeggen over het aankunnen van je element.
 
In ieder geval zou ik het verwarmingselement na de Cerges plaatsen. Water rouleerd namelijk wat langer in een Cerges om een zo goed mogelijke menging CO2 water te krijgen. Het element is begrijp ik 210 Watt? Ik weet even niet hoe groot je bak is dus is er nu even weinig te zeggen over het aankunnen van je element.
Dat lukt dus niet met een verwarming in je filter.
 
Dat lukt dus niet met een verwarming in je filter.
Zoals altijd heb je weer helemaal gelijk!! Mijn gedachten waren bij het element dat in dit geval natuurlijk in het filter zit. (Dat brengt me ook weer op mijn stokpaardje... Hou alle te gebruiken delen in of buiten je aquarium altijd apart!) Omdat ik toch een heel klein beetje, van jou helemaal gelijk, wil hebben... ;) Ts. zal wel veel warmte verliezen in die Cerges. Mischien is er iets te doen met een in-line verwarming dan wel na de Cerges?
 
hoe groot is je bak ?
staat hij rondom vrij of gedeeltelijk ingebouwd?
wat is de temperatuur van de ruimte waar hij staat?


De verwarming heeft capaciteit te weinig om het warmte verlies te compenseren bij een temperatuur die hoger ligt dan x graden boven de gemiddelde ruimte temperatuur.
Dat kan je aanpakken door isolatie of meer verwarmingscapaciteit.
 
Is je pomp/verwarming wel ik orde
Hier staat 1 300 watt op 1000 liter en die houd de boel op zijn gemak op 25 graden
Lijkt er dus op dat je verwarming niet goed werkt zeker als je hem op 34 graden hebt staan.
Zou eens de water temperatuur meten voor dat het de cerges reactor gaat en dan er na.
 
Het is natuurlijk ook makkelijker om een bak op 25 graden te houden dan 34. Hoe hoger het verschil met de omgeving hoe meer warmte je zal verliezen.
Als je bang bent in de CO2 Reactor veel warmte kwijt te raken zou je die in wat piepschuim kunnen zetten ofzo, maar uiteindelijk heeft die een veel kleiner oppervlakte om warmte mee te verliezen dan je aquarium zelf. Dus waarschijnlijk meer verwarming
 
Dank jullie wel,

mijn bak is 220 liter.
maar als ik aan de buitenkant van mijn filter voel is hij echt wel warm.
de kamer temp is rond de 19 graden als we niet thuis zijn en anders 21.
staat gewoon tegen een binnen muur, verder wel vrij aan de zijkanten.
wat is eigenlijk de juiste temp voor een planten bak?
nog een inline verwarming erbij, kost dat geen debiet?
 
heb je ook nog een nacht temperatuur?

laten we voor het gemak even uitgaan van 15 graden dan zal je huis gemiddeld ca. 18 graden zijn je moet dan 16 graden opstoken om op 34 uit te komen
als je dat wilt moet je er minstens 200 watt bij zetten.
de instelling van je thermostaat maakt niet uit voor het geleverde vermogen
de instelling bepaald alleen wanneer je verwarming afschakelt.

de meeste mensen houden hun bak ergens tussen de 22 en 28 graden afhankelijk van het bestand
 
Ik denk dat de doorstroom in je filter veel te laag is.

Teveel (vuile) massa. En die reactor geeft ook veel weerstand.
 
Dank jullie wel,

mijn bak is 220 liter.
maar als ik aan de buitenkant van mijn filter voel is hij echt wel warm.
de kamer temp is rond de 19 graden als we niet thuis zijn en anders 21.
staat gewoon tegen een binnen muur, verder wel vrij aan de zijkanten.
wat is eigenlijk de juiste temp voor een planten bak?
nog een inline verwarming erbij, kost dat geen debiet?
Ligt aan de planten die je hebt. Sommige planten doen het beter op 25 graden en andere kunnen 20 graden prima handelen.

(Voor vissen is dit uiteraard hetzelfde)
 
Dank jullie wel,

mijn bak is 220 liter.
maar als ik aan de buitenkant van mijn filter voel is hij echt wel warm.
de kamer temp is rond de 19 graden als we niet thuis zijn en anders 21.
staat gewoon tegen een binnen muur, verder wel vrij aan de zijkanten.
wat is eigenlijk de juiste temp voor een planten bak?
nog een inline verwarming erbij, kost dat geen debiet?
Voor je planten zit je zo rond 24 tot 28 graden eigenlijk wel goed. Voor de dieren in je bak kan dat anders zijn.
 
Heb je ook 9 graden verlies als je hem op 25 graden insteld? Ik mis een beetje het waarom je hem op 34 graden insteld wat tevens de max is van dit pomp type. Puur om hem op 25 graden te krijgen? Zo ja dan is het verwarmingselement niet goed en zou ik contact opnemen met verkoper/leverancier.

9 graden verlies door filtermateriaal, een cerges reactor en wat meters slang is in mijn ogen onmogelijk. Een inline verwarmingelement lost natuurlijk het niet goed functioneren van je interne element niet op tenzij je de stekker eruit haalt, maar daar koop je hem niet voor lijkt mij.

Heb vergelijkbare type pompen draaien van Eheim en die zijn tot op een paar tienden spatzuiver.

Lijkt mij een garantie geval 🤔😉,

Gr. Ed
 
Als ik deze Green aqua video moet geloven is 22 graden voor PLANTEN de beste temperatuur. Nu neem ik veel van hun advies met een korreltje zout omdat ze natuurlijk dingen willen verkopen, maar deze wil ik wel van ze aannemen.
 
Hij staat op 34 omdat hij is aan gesloten op dennerle temp controller.
dat is eigenlijk de thermostaat en die staat op 26 ingesteld.
garantie is denk wel verlopen na 4 jaar.
 
Dus dan doet hij eigenlijk zijn werk goed maar springt hij teveel aan, waardoor hij veel warmte creëert en is dat mogelijk het probleem?

Volgens mij kan jij hem gewoon instellen op bv 26, 27 of 28 graden, dan warmt hij wat geleidelijker op dmv de controller aansturing en ben je denk ik ook van het probleem van een warme pomp af.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
het maakt niet uit hoe hoog hij staat het geleverde vermogen is 210watt als hij aan staat.

mijn pomphuis is ook niet koud de pomp wekt ook warmte op. die je voel je als je je hand op het pomphuis legt.
voel eens tegen de zijkant van het filter is die ook warmer als je aqarium?
 
Zijkant van het filter is zelfs goed warm.
 
meet de temperatuur eens van de pomp?

Als hij echt warmer is dan het water is er maar 1 verklaring en dat is dat er nauwelijks doorstroming is.
het koude co2 kan je water een beetje koelen maar bij een normale hoeveelheid moet je dat nauwelijks merken
 
Vermoed teveel remmend materiaal.
Je zou bij propere filter en na je reactor nog zeker de helft van de opgegeven liters doorstroom moeten hebben.
 
Meten = Weten

Ik heb sinds kort dit leuke gadget er tussen staan, een debietmeter. Mijn opvoerpomp kan ik regelen, op dit moment staat hij op z'n laagst, 649 liter per uur. Als er minder flow zou gaan ontstaan als gevolg van meer weerstand in filter of ergens, dan lees ik dat meteen af.



IMG_0499ww.jpg
 

Terug
Bovenaan