Wat is er nieuw

Aquarium lengte 80 cm x diepte 30cm x hoogte 40 cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kefkeuhn
  • Startdatum Startdatum
K

Kefkeuhn

Guest
Hallo,

Ik ben sedert enige tijd alleen gaan wonen en mis de aanwezigheid van een aquarium in de woonkamer, daarom heb ik een 'oud'(is 4-5 jaar oud, 2 jaar ongebruikt) aquarium van op de zolder van bij mijn ouders gehaald. En gisteren deze een plaats gegeven in de living in het midden van de living om niet in direct zonlicht te staan of zou ik deze beter wel in direct zonlicht plaatsen?. nu moet er enkel nog een vissen in komen. Ik heb enkel ervaring met guppen en cicliden door het aquarium van bij mijn ouders maar dit aquarium is te klein om cicliden in te houden en guppen tja, daar ben ik eventjes op uit gekeken. graag zou ik eens iets anders hebben maar weet niet goed wat. heb al rondgespeurd op het internet en in de winkel maar ik weet niet 100% goed wat te kiezen en of ze uberhaupt wel bij elkaar mogen gehouden worden.

Volgende vissen zou ik zeker willen:

12 Corydoras Aeneus ( als vissen voor de bodem )
5 Ancistrus Temmincki ( als algeneters, dit zijn toch algeneters? )
20 Cardinalis-Cheirodon Axelrodi Taille ( als schoolvis )

en hierbij had ik graag nog 1 grotere soort gehouden, een man met een harem.

ik dacht aan.

Apistogramma-Ramirezi bleu �lectrique
of
Apistogramma Ramirezi 3-4 cm le lot de 4

ik hoor graag jullie suggestie en commentaar over deze samenstelling

Ik ben toch bang dat je je plannen enigszins zal moeten bijstellen. De hoeveelheid vis die je wil gaan houden is namelijk veel te groot voor aan aquarium van deze afmetingen. Je hebt bruto 96 liter tot je beschikking (netto minder omdat je bodem en eventuele achterwand er eigenlijk nog van af moet trekken). Nu bestaat er in de aquaristiek een vuistregel die zegt dat je per liter water 1 cm vis kan houden. Een andere vuistregel zegt ook dat een vis gemiddeld 10 keer zijn volwassen lengte nodig heeft om enigszins fatsoenlijk te kunnen zwemmen.

Als je dan gaat tellen dan krijg je voor de Corydoras 12 x 7 = 84
Ancistrus 5 x 12 = 60
Kardinalen 20 x 5 = 100
Ramirezi 2 x 7 = 14

In totaal zou je dus 258 liter nodig hebben. Met andere woorden, je komt zowat 150 liter te kort.

Een flinke herziening van je boodschappenlijstje lijkt me dus gewenst

PS

Als je voor de ramirezi gaan zou ik zeker niet gaan voor de electric blue. Daar ga je niet lang plezier aan beleven

Wat betreft de ancistrus, heb je echt aan 1 genoeg voor 80 cm, ga je voor 2 en je hebt een stel dan heb je al de kans op jongen, daar kom je dan niet meer vanaf. Ik zou ook voor een kleiner soort scholenvis gaan, anderen hebben ongetwijfeld suggesties hiervoor, maar de paracheirodon innesi of simulans zou kunnen, afhankelijk van de temperatuur die je aan wilt houden. Misschien kun je ook een kleiner soort corydoras nemen? Dat scheelt ook weer in de belasting van het water.

Succes met alle keuzes!

De combi corydoras+cichliden gaat niet in een kleine bak, dus of de ramirezi's of de cory's nemen. Cory's snappen niks van territoria van cichliden en banjeren overal doorheen namelijk.

bedankt voor de informatie, ik heb mijn visbestand aangepast aan jullie suggesties en tips.

5 x CORYDORAS HASTATUS = 5 x 3 = 15
10 x Paracheirodon Innesi = 10 x 4 = 40
5 x Otocinclus Vittatus = 5 x 3.5 = 17.5
5 x Carnegiellas Striata = 5 x 4.5 = 22.5

kunnen hierbij dan nog enkele kreeften worden gehouden?

Kreeften lijken mee geen goed combinatie staan er om bekend om wel eens een vis te grijpen..en zullen dus zeker je corydoras proberen te 'eten' of dat lukt geen idee maar beschadigen kunnen ze ze zeker.

sorry, ik bedoelde garnalen...

Garnalen kunnen er wel bij. Deze belasten je water nauwelijks tot niet.
Ik zou je corydoras school iets groter maken, namelijk 6 � 8 en dat idem met je bijlzalmen.

7 x CORYDORAS HASTATUS = 7 x 3 = 21
10 x Paracheirodon Innesi = 10 x 4 = 40
5 x Otocinclus Vittatus = 5 x 3.5 = 17.5
7 x Carnegiellas Striata = 7 x 4.5 = 31.5

en dan nog

3 x NEOCARIDINA HETEROPODA

voila, dan zal ik deze binnen 3-4 weken gaan halen. Alhoewel overal waar ik lees moet ik de garnalen eerst in het aquarium laten, voor de vissen, maar voor garnalen moet ik het aquarium 6 weken laten draaien? klopt dit?

mvg

waarom 10?

Als je een beetje leuke groep wilt kweken die ook in stand blijft als er eens een baby'tje wordt weggegeten en een volwassene gaat hemelen is dat wel handig. Sterker nog, je kunt er net zo goed 20 van maken om te beginnen.

~ Ivo

zal het aquarium dan niet overbevolkt zitten met de rest van mijn visbestand dat al een klein beetje over zijn maximum heen gaat. of wordt er geen rekening gehouden met garnalen zoals bij vissen?

mvg

Heb nu 15 garnalen in mijn 80cm zitten en die vind ik al bijna niet terug zou er gewoon stuk of 20 in doen 🙂

Garnalen voelen zich pas op hun gemak als ze in een groepje van 10 of meer worden gehouden.
Ik zou er zeker niet minder indoen hoor.
Ook zul je met een redelijke beplanting ze haast niet zien denk ik.Zie ook de vorige post dus.

Op zich vervuilen ze niet veel dus je zal niet zoals bij vissen denk ik 10x de lengte moeten berekenen. Anders zouden er maar zo n 25 ingaan 😉.
Voor garnalen bakjes zegt men weleens dat 10 per liter de max is en dat 5 een mooi aantal is. Maar ja, dat kun je doen in een nano bakje maar voor een bak van 125 liter zal dat anders liggen.
Maar dat zijn getallen die ik van garnalenfora heb gehaald.

Tijdens het weekend heb ik contact gehad met enkele mensen die mij afraden om Carnegiellas Striata en vuurgarnalen samen te houden in een aquarium. Wat zijn jullie bevindingen hieromtrent?

Met welke reden werd dat afgeraden?

dat ze de garnalen en bijhorende jongen gingen opeten

Dat lijkt me met een bovenstaande bek wat lastig 😉

Wel garnalen eerst uitzetten bij combinatie met vissen.

~ Ivo

Ik zal het 'risico' nemen om garnalen en Carnegiellas Striata samen te houden in het aquarium. Zolang er enkele jongen overleven om de populatie in stand te houden ben ik tevreden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan