Aquarium logboek, gebruik je dat en zo ja hoe?


paulusdeboskabouter

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2021
Berichten
178
Leeftijd
54
Ik gebruik sinds de start van mijn laatste aquarium een schriftje om bij te houden wat ik zoal gedaan heb in mijn aquarium.
Nu dacht ik dat het handiger zou zijn om dat digitaal te gaan doen.
Ik zag deze app:

Apple Store logboek

Is er iemand die hier al ervaring mee heeft?

Meer algemeen zouden jullie in deze post jullie ervaringen willen delen over het gebruik van een logboek.
Dus wat gebruik je, hoe gebruik je het en wat is je ervaring ermee?

Dank voor het delen!
 
Een logboek (schriftje) is echt handig.
Ik gebruik het altijd.
Onderhoud filters, co2 wissel, elektrodes, waterwaardes, veranderingen.
Kun je altijd terug gaan als er wat is.
Soms vergeet je wel eens wat. Kun je het mooi opzoeken.

Ik ben niet zo digitaal met die zaken. Liever wat kriebelen in een schriftje.
 
Ik gebruik al jaren een gewone excel file. Tabblad 1 ; al mijn testen met de resultaten en eventuele aanpassingen doseringen.
Tabblad 2 onderhoud : hier noteer ik waterwissels, onderhoud pompen, osmosetoestel,..... Eigenlijk alle ander dingen die ik niet op pagina 1 zet.


Ik heb de mogelijkheid om met mijn GHL connect app alle metingen te noteren en zo ook grafiekjes te krijgen, maar ik vind de ingave nogal omslachtig.
Alle probes, voorlopig enkel temp en pH worden elk uur automatisch in grafiek gezet.
Reminders kan ik ook noteren, wss zal ik dit in de toekomst wel gebruiken, bv alle 3 maanden pH probe kalibreren,... dan krijg ik een pushmelding.
 
Schriftje, maar op zoek naar iets digitaals, met name om terugkerende taken als herinnering te sturen. Bv dropchevker reagens vernieuwen, pH ekektrode schoonmaken en ijken etc.

Ik schrijf bijna alles op, ook aankopen van levende have en hardware.
 
Schriftje, maar op zoek naar iets digitaals, met name om terugkerende taken als herinnering te sturen. Bv dropchevker reagens vernieuwen, pH ekektrode schoonmaken en ijken etc.

Ik schrijf bijna alles op, ook aankopen van levende have en hardware.
Levende have noteer ik ook.

Het makkelijkste voor een digitale herrinering is je agenda op je smartphone šŸ˜‰.

Ik ga wederkerende herrinering plaatsen in de GHL connect app.

Wanneer ververs jij de dropchecker en de calibratie van de pH probe?
 
Levende have noteer ik ook.

Het makkelijkste voor een digitale herrinering is je agenda op je smartphone šŸ˜‰.

Ik ga wederkerende herrinering plaatsen in de GHL connect app.

Wanneer ververs jij de dropchecker en de calibratie van de pH probe?
Ik zit ook te denken aan een spread sheet, ben er niet heel handig in maar al doende leert men.

Het reagens van de dropchecker wissel ik maandelijks. Zo gedaan en kost geen drol. Als er water in het bolletje is gekomen spoel ik zelfs even met reagens.

Met de pH elektrode moet ik mijn weg nog vinden. Ik heb pas recent de controller aangeschaft. Eerste keer na een maand, wil het nu weer na een maand doen en dan verder op geleide van de kleur van de dropchecker. Kijken of ik verantwoord naar de 2 maanden kan šŸ¤”. In de handleiding staat maandelijks maar ik lees hier dat het vaak pas na langere tijd gedaan wordt.
 
Aquarimate zie ik ook wel eens voorbijkomen.
Kan vanop verschillende toestellen benaderd worden, kost wel een tientje dacht ik.

Vlug effe gezocht:

Ik wilde me een paar weken geleden registreren maar dat lukte niet. Een vage foutmelding wasr ik niets mee kon. Ik maak altijd lange onmogelijke wachtwoorden (16 karakters, cijfers en speciale tekens is een minimum) en vermoed dat het daar op klapte. Aangezien ik geen zin had om concessies te doen verder ook geen moeite gedaan om uit te vissen ;) waar het precies aan lag.
 
Tja ik doe het ook in een overzicht waar je ook de waterwaarden kan invullen. Belangrijke zaken noteer ik voor zover ik dat niet vergeet.

Vloeistof van de dropchecker ververs ik eens in de 2 mnd ongeveer.
 
Mijn partner had in excell een programma gemaakt waarin we alles bijhielden en het programma automatisch uitrekende als de boel afweek
 
Ik gebruik sinds de start van mijn laatste aquarium een schriftje om bij te houden wat ik zoal gedaan heb in mijn aquarium.
Nu dacht ik dat het handiger zou zijn om dat digitaal te gaan doen.
Ik zag deze app:

Apple Store logboek

Is er iemand die hier al ervaring mee heeft?

Meer algemeen zouden jullie in deze post jullie ervaringen willen delen over het gebruik van een logboek.
Dus wat gebruik je, hoe gebruik je het en wat is je ervaring ermee?

Dank voor het delen!
Het staat niet in mn logboek maar van harte gefeliciteerd:daisy:
 
Schriftje, maar op zoek naar iets digitaals, met name om terugkerende taken als herinnering te sturen. Bv dropchevker reagens vernieuwen, pH ekektrode schoonmaken en ijken etc.

Ik schrijf bijna alles op, ook aankopen van levende have en hardware.
Die herinnering is heel makkelijk in je agenda te zetten. Hier gewoon de gmail agendan op apple en android.
Zo staat hier 7 wekelijks het vervangen van de kalkfilter in de espresso machine.
Maar je kunt de interval zelf programmeren.
 
Die herinnering is heel makkelijk in je agenda te zetten. Hier gewoon de gmail agendan op apple en android.
Zo staat hier 7 wekelijks het vervangen van de kalkfilter in de espresso machine.
Maar je kunt de interval zelf programmeren.
Ja dat klopt, maar een alles in 1 zou ik ook erg mooi vinden. Dat staat echt alles op 1 plek bij elkaar. Maar waarschijnlijk zal het wel zoiets worden, maar dan de gewone reminder app van Apple.
 
Ja dat klopt, maar een alles in 1 zou ik ook erg mooi vinden. Dat staat echt alles op 1 plek bij elkaar. Maar waarschijnlijk zal het wel zoiets worden, maar dan de gewone reminder app van Apple.
Als je alles in dezelfde agenda zet. Je kunt zelfs een naam of groep maken, dan staat het toch op 1 plek?
 
Als je alles in dezelfde agenda zet. Je kunt zelfs een naam of groep maken, dan staat het toch op 1 plek?
Nee ik wil geen waterwaardes e.d. in een agenda zetten, dat vind ik niet overzichtelijker dan een schriftje. Ik wil bv kunnen zien wat het verbruik per week is, in een oogopslag, zonder te bladeren. Evt een grafiek waarbij ik ook meteen de variablen kan zien (bv flink gesnoeid). Of misschien bedoel je het anders? Dan praten we langs elkaar heen.
 
Nee ik wil geen waterwaardes e.d. in een agenda zetten, dat vind ik niet overzichtelijker dan een schriftje. Ik wil bv kunnen zien wat het verbruik per week is, in een oogopslag, zonder te bladeren. Evt een grafiek waarbij ik ook meteen de variablen kan zien (bv flink gesnoeid). Of misschien bedoel je het anders? Dan praten we langs elkaar heen.
Mijn opmerking ging over reminders.
Nee, de rest gewoon in schriftje.
 

Terug
Bovenaan