Aquarium materiaal


FvdP

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2018
Berichten
320
Leeftijd
41
Ik ben dus bezig met de ideeën uit te werken voor een nieuw maatwerk aquarium van ±120x50x60cm ( lxbxh).
De afwerking van het aquarium en het meubel kan tegenwoordig natuurlijk in diverse materialen.
Nu zag ik bij diverse aqua bouwers dat dit ook in dibond kan.

Zijn er mensen die ervaring hebben (of zelfs een aqua hebben) met een dibond afwerking?

Daarnaast wil ik opti-white glas gaan gebruiken vanwege de meer heldere kleuren.
Maar ik lees wat tegenstrijdigheden.
Men zegt dat het onder de 12mm eigenlijk niet veel verschilt van normaal floatglas (aqua zou waarschijnlijk 10mm krijgen).
Ook zeggen sommige mensen dat het kras gevoeliger is.
Iemand ervaringen?

Alvast bedankt!
 
Niemand ervaring hiermee?
 
Nouja ik heb Dibond (Alupanel) als afdek kleppen en dat werkt prima!

Optic white is m.i. bij 10mm glas overbodig.
 
Ik vind optic white niet enkel voor het zicht veel mooier, maar ook de kopse kanten van het glaswerk zijn veel mooier.

Als er heldere kit gebruikt word dan oogt de bak echt een stuk helderder en frisser dan bij groen glas.

floatglas-optiwhite.jpg


Low-iron-glass-toughen-glass-table-tops-made-to-measure-in-donegal-and-ireland-by-all-purpoe-glazing-best-of-glass.png


Ik ga ooit voor acryl, maar optic white zou ook voldoen. Groen glas wil ik nooooit meer.
 
Nee mijn meubel (de afwerking althans) is van steigerhout, net als de kap.
Alleen de deksels zijn van Dibond.

Word zo te zien vaker gebruikt als afwerk materiaal dus wat let je om het niet ook te gebruiken?
 
@RichD1011
Het is vrij prijzig en aangezien ik het nog niet vaker heb gezien kleven er misschien nadelen aan.
Vandaar dat ik hoop dat er meer mensen zijn met die afwerking van hun meubel.
 
@RichD1011
Het is vrij prijzig en aangezien ik het nog niet vaker heb gezien kleven er misschien nadelen aan.
Vandaar dat ik hoop dat er meer mensen zijn met die afwerking van hun meubel.

Ja øke in dat oogpunt snap ik het.

naar mijn weten is er niemand op het forum (althans geen actief lid) die een bak/meubel heeft met een Dibond afwerking.

Zag dat je het had over krassen.
krassen valt echt reuze mee, het materiaal krast niet zomaar.
op mijn afdekkleppen zitten wel krasjes maarja die schuif ik elke dag op en neer over elkaar heen, platen die gewoon los ergens tegenaan staan gaan niet krassen :)
Materiaal is wel sterk, mijn kleppen die aardig wat vocht en warmte te verduren krijgen, zijn nogsteeds zo recht als in het begin.
 
@RichD1011
Ok dat is goed om te horen.

@World Citizen
Ik bedoelde inderdaad het glas.
Ik ga dan toch echt voor het white glass, acryl is mij te beschadigingsgevoelig.
 
Ja. Het is wel zo dat je acryl simpel kunt poleisten zonder leeg te maken. Kleine krasjes krijg je er zo uit.
 

Terug
Bovenaan