aquarium met gebogen glas = minder detail?


Q

QiQi

Guest
Hallo
ik zou graag willen vragen of dat een aquarium met gebogen glas (jewel vision bijvoorbeeld) dat deze de scherpte van het zicht zal verminderen
dus als je bijvoorbeeld naar een vis van (heel) dichtbij wilt bekijken zal je dezelfde detail hebben dan als je deze kijkt met een niet gebogen glas?
want ik ben aan het twijfelen tussen een juwel rio 125 of een jewel vision 180
ik persoonlijk vind gebogen glas mooier maar vind het niet waard als deze de scherpte/detail verminderd
alvast bedankt!
 
Vind een rechte voorruit persoonlijk 10x mooier dan een gebolde. Geeft voor mijn gevoel toch altijd een 'kitscherige' aanblik.

De details die je ziet zijn gewoon het zelfde, heb nooit zelf een bolle ruit gehad, maar heb wel meerdere gezien bij andere thuis.

Succes met je keuze :D
 
hey
bedankt
bent u helemaal zeker?
want ik heb gehoord dat na 10cm normaal lijkt maar vanaf 10 cm van het glas dat het dan begint te verminderen van detail (distortion)
 
Verminderen van detail weet ik zo niet, wat mij opviel bij andere mensen die er een hadden dat de vis vervormt werd weergegeven door de kromming in de ruit en dat weerhoud mij er altijd van een bak te kopen met gebogen ruit.

Maar dat is puur een kwestie van smaak, als jij een gebogen ruit mooi vind staan, zou ik gewoon voor een gebogen ruit gaan hoor ;)
 
Ik heb een vision 450 en ik heb nog nooit 'last' gehad van distortion :D Zou kunnen als je er heeeeel schuin voor gaat zitten aar dat is bij alle aqua's zo. Een bak met een gebogen voorruit oogt wel minder massief dan een rechte voorruit.
 
Ik vind een gebogen ruit heel mooi, maar wordt er gewoon straalmisselijk van als ik er lang naar kijk, raar maar waar, dus hier helaas geen vision
 
das zeker apart An heb hier een trigon 190 staan en heb daar helemaal geen last van toch zit ik er regelmatig voor om mijn vissen te bekijken en te volgen
en om de vraag van de ts te beantwoorden heb de trigon 190 naast de rechte bak (colisa 1500) staan zie geen verschil detail vissen zien er het zelfde uit

groet

jaap
 
Die misselijkheid moet toch ergens anders vandaan komen An. Ik heb hier ook een Vision 260 en hoe ik ook kijk, zie ik ook geen verschil met een gewone rechte bak hoor.
De bak lijkt wel dieper, vooral in het midden.. :)
 
Het zou zomaar kunnen dat je gevoelig bent voor bewegingsziekte/wagenziekte. Als kind kon ik bijvoorbeeld nooit lang met de bus mee en nu nog word ik er na een half uurtje al misselijk van. 3D-films in de bioscoop? Zelfde verhaal. Een gebogen ruit geeft beide ogen toch een ander beeld dan ze van nature verwachten. Als je daar gevoelig voor bent, zijn misselijkheid en/of hoofdpijn te verwachten.
 
Een gebogen ruit vind ik wel mooi. Maar hoe zit het met het fotograferen van vissen? Ga je vertekening zien?
Zelf heb ik nooit een bak met gebogen ruit gehad, dus kan niet uit ervaring spreken.
 
Hardstikke mooi, van heel dicht bij zie je wel iets vervorming, maar dan moet je met het neus tegen het glas. Voor foto's maakt het niets uit. Voordeel is dat je in het midden van je bak meer diepte kan maken.

Gr Martinez
 

Terug
Bovenaan