Wat is er nieuw

Aquarium met guppen en weinig planten overgenomen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jordikast
  • Startdatum Startdatum
J

jordikast

Guest
hallo allemaal,

Nu heb ik dus gister een aquarium overgenomen met de afmetingen 60/40/40. Dit aquarium bestaat vooral uit guppen en platy’s. Ook zit hier nog maar 1 echte plant in de rest is plastic.

Nu wou ik dus het aquarium helemaal zelf in gaan richten met nieuw grind en echte planten. En hiernaast ook heel ander visbestand.

Maar nu dus mijn vraag. Hoe zit het met de waterchemie van het huidige aquarium. Is de bacteriecultuur nu groot genoeg om na het neerzetten van de planten en het grind meteen de vissen erin te doen of zou ik toch een week of 2 moeten indraaien?
 
Al;s de bodem in stand blijft en onder water heeft gestaan zit daar nog de bacteriecultuur in die je nodig hebt. Ik neem aan dat er ook een filter bij zit en ik weet niet of die ook intact is gebleven. Zo ja dan kun je echte planten erin zetten en desgewenst wat visjes.
 
Al;s de bodem in stand blijft en onder water heeft gestaan zit daar nog de bacteriecultuur in die je nodig hebt. Ik neem aan dat er ook een filter bij zit en ik weet niet of die ook intact is gebleven. Zo ja dan kun je echte planten erin zetten en desgewenst wat visjes.

Het probleem is dus dat ik wel van plan ben de grindbodem te vervangn omdat ik er fijn grind in wil hebben.
 
Tja, dan zou ik als het kan hem zonder vissen even laten indraaien want je verliest je hele cultuur van de bodem dan. Dan heb je enkel die van de filter over.
 
Je geeft aan dat je een nieuw visbestand in deze bak wilt gaan houden. In dat geval zou ik eerst zorgen dat die visjes die er nu in zitten een nieuwe eigenaar hebben. Daarna zou ik zorgen dat je het filter draaiend kan houden zodat je daar in elk geval de goede bacteriën in kan bewaren wanneer je de bodem vervangt en de plantjes plant. Normaal staat er 3 tot 4 weken indraaien voor een nieuw aquarium, maar met een goed ingedraaid filter kan je dat meestal iets versnellen. Het geeft natuurlijk geen garanties en het is belangrijk je waterwaarden (vooral ammoniak [NH3] en nietriet [NO2]) in de gaten te houden, maar ik zelf heb toen na 2,5 week mijn eerste vissen en garnalen toegevoegd en tot nu toe (draait nu 4 weken) geen problemen gehad. Test zelf wel voor nitriet en ammoniak zodat als ik een piek zie ik gelijk kan verversen.

Dus kortom zou ik eerst een nieuw huisje zoeken, dan je aquarium inrichten zoals je het wilt en dan minstens 2 weken, maar liever 3 weken wachten tot je visjes toevoegt 😉

Veel succes in elk geval! Al een idee wat voor vissen je erin wilt gaan doen?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan