Wat is er nieuw

Aquarium met ingebouwd filter

WillyP

Member
Lid geworden
19 oktober 2020
Leeftijd
74
Goedenavond,

In mijn voorstelronde heb ik al aangegeven dat ik overweeg om een een aquarium aan te schaffen wat weinig onderhoud vraagt. Op internet kwam ik bijgaand aquarium tegen. Het is maar klein, 60 bij 40 bij 40 (LxBxH), waarbij 10 cm is ingeruimd voor een meerkamerfilter, maar het concept spreekt mij erg aan. Het liefst heb ik dat het filter de totale zijwand in beslag neemt of anders de gehele achterwand. En een doorvoer zowel laag als hoog zou mooi zijn. Natuurlijk is het mogelijk om zo’n aquarium te laten maken, maar ik zou liever een kant-en-klaar aquarium hebben van een gerenommeerd merk.

De afmetingen die ik in gedachten heb, zijn 130 bij 60 bij 55 (LxBxH), maar zolang het op het onderstel past, vind ik het ook goed. Daarop staat mijn huidige aquarium van 130 bij 60 bij 70 (LxBxH).

Heeft iemand tips? Ik heb ze wel voorbij zien komen, maar dan zijn ze of veel te klein, of compleet met meubel.

Willy

Bijlagen

• Aquarium met ingebouwd filter.jpg
    Aquarium met ingebouwd filter.jpg
    160.4 KB · Weergaven: 454
Zoek eens op interne bioloog. Deze zou je zelfs in je huidige bak kunnen inbouwen. Onderhoud edoch zal er altijd moeten zijn! Zonder bv waterverversen kan niet.

Dank voor je antwoord. Ik denk dat ik nadere info moet geven. Cichliden hebben graag schoon water, dus elke week maak ik de ruiten schoon, zuig ik de bodem af en ververs ik een groot gedeelte van het water. Dat is geen enkele probleem en dat is me ook niet te veel. Wat een probleem begint te worden (door een medische oorzaak) is het verschonen van de filterpompen die onder het aquarium staan. Dat zou elke maand moeten gebeuren (om de beurt) en ik merk dat ik dat uitstel en dat vind ik niet goed.

Ik heb binnenfilters overwogen, maar daar loop ik tegen andere problemen aan. Ze zijn bijna allemaal heel lelijk (om die reden heb ik mijn vorige aquarium juist weggedaan), de capaciteit is beperkt en meestal kan er geen verwarming in. Als ze goed ontworpen zijn, vind ik het geen punt om ze elke week schoon te maken.

De minst lelijke vind ik nog deze. Daar past misschien een verwarming in en ik kan het filter in de afgeschuinde hoek plaatsen van mijn aquarium. Als ik het red met elke week verversen van het water en schoonmaken van de filters, zou dat een optie zijn.

Willy

Bijlagen

• Interpet CF3.jpg
    Interpet CF3.jpg
    123.6 KB · Weergaven: 168
Een tussenoplossing zou een filter van Oase kunnen zijn, de Oase Biomaster Thermo. Die heeft een ingebouwde verwarming, maar ook een voorfilter, dat heel toegankelijk is. Als ik het voorfilter elke week schoonspoel, is het waarschijnlijk verantwoord om het hoofdfilter eens in het half jaar te verschonen.

Willy

Wat jij omschrijft is eigenlijk gewoon het interne filter van Juwel, de bioflow 3.0 bijvoorbeeld. Wordt standaard geleverd in de Rio 125 tot 240L
Zowel een skimmer aan het oppervlakte als afzuiging bij de bodem. De flow is van boven naar beneden door 1 verticale kamer en je kunt de verwarming er ook nog eens in verwerken. Kan makkelijk in de hoek van een aquarium tegen het glas aangekit worden.

https://www.aquastorexl.nl/juwel-filter-bioflow-30-m-600-l-h.html
Een ander concept is een HMF (Hamburger Matten Filter) en dit is eigenlijk een kamer gemaakt van filterspons. Zeer groot oppervlakte, groot filterend vermogen en kan vaak in de hoek of over de hele breedte van een aquarium weggewerkt worden.
Dit is een mooi artikel met voorbeelden en tips om er zelf een te maken:
https://www.aquainfo.nl/het-hamburger-matten-filter/
Dan heb je nog de interne bioloog, eigenlijk waarmee je zelf begon. Ook gemakkelijk zelf te maken met glas en wat kit. Leuk DIY project maar koop je niet kant-en-klaar van een gerenommeerd merk. Die Juwel bioflow filter lijkt er wat werking betreft al erg op en is wel een 'gerenommeerd' merk dus wellicht voel je daar meer voor.

Daniel, dank voor je uitvoerige antwoord! Als je kijkt naar het voorbeeldaquarium zie je dat de hele zijwand in beslag is genomen door het filter. Het enige wat je ziet, is het uitstroompijpje en als je goed kijkt de kam van de overloop. Dat is wat ik het liefst zou willen, geen techniek zichtbaar in het aquarium.

Mijn vorige aquarium was voorzien van twee hoekfilters en die kon ik niet goed camoufleren. Om die reden heb ik dat aquarium op een gegeven moment weggedaan.

En tja, zelf doen. Dat is voor iemand die gezegend is met twee linkerhanden niet direct een optie. Van Aqualife in België weet ik dat ze een aquarium met een ingebouwde bioloog in het assortiment hebben. Aquaja in Echt biedt de Diamond line aan en kan het vast ook.

Willy

Het enige wat je ziet, is het uitstroompijpje en als je goed kijkt de kam van de overloop. Dat is wat ik het liefst zou willen, geen techniek zichtbaar in het aquarium.
Ik begrijp wat je wil hoor. Zelf heb ik zoiets ook wel eens gebouwd alleen dan in een 40L vierkant nanobakje, toen alleen een dubbele achterwand gemaakt met filter ipv de zijkant. Dat doort dingen zijn echter vaak gewoon zelfbouw (of aquariumbouwer) en komen niet in een standaard bak van de plank, zeg maar.

En mijn inziens is zo'n Juwel filter niet anders en nog minder opvallend dan een hele zijkant die je dan ook moet afplakken met zwart plastic omdat je anders tegen de ingewanden van een interne bioloog aan het kijken bent 😉

Een interne bioloog is wel leuker, dat moet ik je toegeven. Zelfs met linkerhanden kun je leren, te makkelijk om maar gewoon vooraf op te geven. Dat gezegd hebbende.. Elke aquariumbouwer kan dit voor je maken zonder problemen, en vaak zijn die bakken nog van betere kwaliteit dan van de bekende merken.

Zelf ooit eens een zeewater bakje gehad van Sera, zie onderstaande link. Ook die heeft het filter dus over de gehele achterwand ingebouwd, dat is wat je wil toch? Alleen dan een zijkant?

https://www.sera.de/nl/product/zeewateraquarium/sera-marin-biotop-led-cube-130/

Zeker, zo’n Sera Cube heb ik bijna een keer gekocht. Als die nu twee keer zo groot was. In een wilde bui heb ik wel eens gedacht om drie stuks van het voorbeeldaquarium te kopen, met in elk bakje vissen die niet bij de andere passen. Maar aquaria van 40 cm hoog zijn toch een beetje iel op mijn aquariummeubel. Het zal wel uitdraaien op een aquariumbouwer. De zijwand vind ik iets prettiger. Het voorfilter in het eerste compartiment kan eenvoudig elke week verschoond worden, zonder dat ik ver hoef te reiken.

Willy

Ik heb zelf jaren een intern filter gehad en nu een externe
persoonlijk vind ik die externe veel makkelijker in onderhoud even de kleppen dicht slangen los koppelen (ik heb er van die afsluitbare enhiem koppelingen tussen) en je kan de pot mee nemen en schoon maken waar je wilt zonder geknoei in je bak

... Ik denk dat ik nadere info moet geven ... Wat een probleem begint te worden (door een medische oorzaak) is het verschonen van de filterpompen die onder het aquarium staan. Dat zou elke maand moeten gebeuren (om de beurt) en ik merk dat ik dat uitstel en dat vind ik niet goed.
...

Het verschonen van de externe filters was altijd goed te doen, maar zoals gezegd, begint dat een probleem te worden. Vandaar mijn zoektocht naar een andere oplossing.

Willy

...Van Aqualife in België weet ik dat ze een aquarium met een ingebouwde bioloog in het assortiment hebben. Aquaja in Echt biedt de Diamond line aan en kan het vast ook...
Zijn hier mensen die ervaring hebben met aquaria van Aqualife en van Aquaja (Diamond Line)? Zijn er ook mensen die beide aquaria hebben vergeleken?

WillyP

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan