Wat is er nieuw

Aquarium met multi's (Rickie94)

• Onderwerp starter Onderwerp starter rickie94
  • Startdatum Startdatum
R

rickie94

Guest
Beste forumleden,

Ik heb al een aantal jaren een gezelschap aquarium, en ben twee jaar geleden over gegaan naar een bak van 80x30x40. Ben weer eens op zoek gegaan naar wat anders, een soort van ''speciaal aquarium''.

Ik heb met alle informatie besloten om het door te zetten. Gisteren mijn oude aquarium leeggemaakt en schoon gemaakt. De vissen die er in zaten konden bij mijn buurman erbij in het aquarium, dus kan nu helemaal opnieuw beginnen en besloten voor een aquarium met multi's. Waarschijnlijk Lamprologus multifasciatus 🙂!

Gisteren wat stenen en zand gehaald. En vandaag op zoek naar de schelpen, ik heb werkelijk iedere supermarkt gehad voor escarots, maar nergens te krijgen. Uiteindelijk bij de Makro beland en hier was er een overvloed aan escarots! Vanavond de hele avond slakken en kruidenboter (52 stuks) zitten spoelen en net het aquarium ingericht, met dit als resultaat:

999975_0_82_img_0990.jpg

wat vinden jullie er van? Ik moet alleen nog een mooie achtergrond plaat gaan halen 🙂! Nu even het aquarium laten draaien en over een tijdje ga ik beginnen met een groepje van 5! En natuurlijk is alle informatie welkom, en ik leer graag wat bij!

ik houd jullie op de hoogte!

Zet er leuk uit! Misschien wat meer groen?

Wens je smakelijk eten.

Met 5 is best te doen.
Lukt het,heb je er zo 50.

Zie ze dan maar kwijt te raken.

JA dat lees ik inderdaad ook op internet..

heb al de tip gekregen voor een rover erbij te doen na een tijd.

Tja, of dat nou de oplossing is?
Zit je daar ook weer mee.

Ziet er goed uit. Misschien is het leuk om achter in het aquarium enkele Vallisneria's te planten?

Wat dat betreft kan je beter similis nemen. Vind ze persoonlijk nog mooier ook. Die raak je gemakkelijker kwijt omdat die moeilijker te verkrijgen zijn en ook nog eens een stuk duurder zijn.

Een rover bijzetten in dit formaat is geen optie. Die is dan constant aan het loeren naar jongen en de slakkenhuiscichliden op hun beurt weer bezig met het in de gaten houden van de rover en het uithalen naar die rover als die te dichtbij komt.

Blijf dat wel leuk vinden zo'n bak met alleen multis/similis. Heb voorbeelden gezien met alleen een paar lagen slakkenhuizen. Geen stenen geen zand. Zeer fraai. Je zou eens moeten kijken op het tangforum voor enkele voorbeelden hiervan.

Succes!

Een rover zal voor veel stress gaan zorgen zoals Ludger ook al zegt.

leuke bak alleen zou ik zelf de slakkenhuisjes meer over de bodem verspreiden zodat ze wat meer zich van elkaar kunnen terugtrekken. nu ligt alles in een bult waardoor de onderste eigenlijk niet benut kunnen worden.
Nou verwacht ik dat de Multi s zelf ook wel de huisjes zullen gaan verplaatsen hoor. Het zijn meesters in het verplaatsen van zand en dat is een heel mooi gezicht. Al zullen enkele leden daarbij de kanttekening maken dat dit niet natuurlijk is.

Bedankt voor jullie reacties!!

Ludger zei:
ik heb inderdaad al gekeken naar Vallisneria's en denk ook dat ik er die bij ga zetten, wat meer groen vind ik ook mooier inderdaad.

Rever zei:
Thanks voor de tip, ga eens kijken op het internet en naar informatie zoeken over deze visjes. En die Rover ga ik maar niet doen, dankje voor de tip!

jessicapilon zei:
Ik heb er nu maar de slakkenhuizen in gelegd, ze gaan er zelf mee slepen inderdaad.. en ik zal ze, als de vissen komen inderdaad zelf al wat meer verspreiden 🙂!

Zo'n kolonie slakkenhuiscichliden, maximeert die zichzelf niet uiteindelijk? Denk aan kannibalisme of concurrentie om het beschikbare voer?

Ik heb die ervaring niet echt. Ik had een Aqua65 met eerst 5 vissen. Ik kreeg nest na nest en bij 50 heb ik een deel weggedaan.
Het fokken ging rustig weer verder en op den duur telde ik al een kleine 80 in zo n bakje.
Daarna heb ik ze weggedaan aan Ludger omdat die een hele grote bak beschikbaar had ervoor. Maar dat ze stopten met paren heb ik zeker niet gemerkt en elkaar opeten is me ook niet opgevallen.
En een totaal van 80 (groot en klein) op zo n 60 liter is best al veel lijkt me.

Ja, ik lees hier ook veel verschillende verhalen over?!

Iemand hier nog meer ervaring mee?

@jessica, hoe lang ging hier overheen?

Nou ik heb ze denk ik een jaar gehad ongeveer en in de tussentijd heb ik eerst ongeveer 50 weg gedaan denk ik.
Vlakvoor het Vivarium vorig jaar de gehele groep omdat ze maar doorkweekten. En via MP kreeg ik weinig respons dus was blij dat Ludger ze wilde overnemen. Verder zijn het erg leuke vissen hoor. Ook erg rustig en zelden ruzie aan het maken ondanks de bevolking die in de bak zat.

Hmmm.. Ik ben benieuwd, ik ga er toch voor en lees veel goeds en leuks over de vissen, dat zien we tegen die tijd wel weer! 🙂

Vandaag de visjes op kunnen halen, 5 Lamprologus multifasciatus en nog wat extra plantjes erin, hier laat in het ook bij. Sorry van de slechte foto's, zal morgen wat meer tijd ervoor nemen 🙂!

398282_0_82_img_1079.jpg

196954_0_82_img_1077.jpg

Ik heb me van de week ook veel gestoord aan de binnenfilter dus heb gisteren ook nog een buitenfilter aangeschaft (EHEIM ECCO PRO 350).

755976_0_82_img_1068.jpg

Deze is nu aan het indraaien samen met de oude filter. Hoelang moet dit?

Ziet er zo prima uit hoor. Toevallig heeft Ludger in zijn fotoalbum een filmpje van de Multi s die hij van mij heeft. nakomelingen van mijn 5 eerste Multi s dus.
Dan heb je een idee hoeveel het er zullen worden 😉

10/12 uur is op zich prima, het hangt er waarschijnlijk vanaf hoeveel alg er in je bak komt. De meeste mensen houden er niet zo van (alg is heel natuurlijk en hoort in een aquarium maar het is de kunst om er voor te zorgen dat het niet uit de hand loopt). Je kan daar invloed op uitoefenen door de lichturen te verminderen of juist te vermeerderen. Dat wijst zich vanzelf zometeen.

Wat bedoel je met stroom nodig. Als het goed is heb je 24/7 een verwarming en filter draaien op je bak.....?

Slakkenhuiscichliden eten een hoop (bv. witte muggenlaren, mysis, daphnia, artemia) maar bovenal gewoon vlokvoer. Die kan je van verschillende merken krijgen. Kwestie van even kijken in de LFS (aquariumwinkel) of op internet. Er is specifiek vlokvoer voor tanganyika te koop. Daar zou ik een klein busje van aanschaffen. Dat is altijd goed. Een keer per dag (bv. altijd sochtends of altijd savonds) een beetje. Beter te weinig dan te veel. En bij 5 visjes hebben we het dus echt over weinig, 2 a 3 wat grotere vlokken, een deel een beetje fijn malen of kleinere stukjes van maken en je hebt eigenlijk al meer dan genoeg. Als ze allemaal wat stukjes binnenkrijgen is het prima.

Ik kan niet goed zien hoe oud ze zijn maar de vrouwtjes blijven beduidend kleiner dan de mannetjes.

Succes

Dankje voor je reactie!

ik heb nu het licht 12 uur aan staan en kijk wel even hoe het gaat..
De filter heb ik inderdaad 24/7 aan staan..

Het gaat alleen allemaal wat moeilijk met eten, ze spugen het nog steeds uit. ik hoop dat het morgen wat beter is, ben benieuwd..

En wat spugen ze precies uit dan? Wat voor je ze....

Het voer, heb vanalles geprobeerd. granulaat, mini granulaat en vlokken.. Morgen eens levend proberen.

maar las al dat het ook even kan omdat ze nog moeten wennem... we wachten af!

Ja gewoon even de tijd geven om te wennen.

En is dat dan een filter met ingebouwde verwarming ..... hoe warm is je water?

Meestal spugen ze het uit omdat het te groot is.
Probeer kleiner granulaat te geven en de vlokken ook klein te kruimelen in je hand.
Hier eten ze ook graag gedroogde artemia. Dit kun je ook helemaal fijn wrijven. Ideaal voor kleine visjes...

Rever zei:
Ja gewoon even de tijd geven om te wennen.

En is dat dan een filter met ingebouwde verwarming ..... hoe warm is je water?

Nee is niet ingebouwd, hangt gewoon in het aquarium, het water is 25 graden.

MsFelix zei:
Meestal spugen ze het uit omdat het te groot is.
Probeer kleiner granulaat te geven en de vlokken ook klein te kruimelen in je hand.
Hier eten ze ook graag gedroogde artemia. Dit kun je ook helemaal fijn wrijven. Ideaal voor kleine visjes...

Het inderdaad al mini granulaat geprobeerd, dit werkt ook niet.. Dankje voor de tip, ga vandaag eens kijken wat ze hebben.

Maar t zal inderdaad wel goedkomen 🙂!

Vandaag naar de aquarium winkel gereden en wat witte, diepvries, muggenlarven gehaald. Ook heb ik een nog een potje droog voer gekocht.

Net de muggenlarven gevoerd en ze eten dit gelukkig heel goed! Ze vielen als hongerige wolven aan, haha. Sommige spuugden het nog een paar keer uit (volgens mij om het wat kleiner te maken) maar aten het daarna gewoon op!

Morgen eens kijken met het droog voer...

foto update:

oude filter er uit gehaald:
767858_0_82_img_1136.jpg

wat visjes:
522635_0_82_img_1088.jpg

558193_0_82_img_1086.jpg

een is veel donkerder, hoe kan dit?

mooie visjes hoor!

bij mij is er ook 1 echt een stuk donkerder als de rest,
dacht eerst misschien is hij het alfa mannetje of iets degelijks,
maar nu blijkt dat het de vis is met de jonkies dus een vrouwtje
niks om je zorgen over te maken maar is wel raar