Wat is er nieuw

Aquarium met verschillende algen

Artemia

Well-known member
Lid geworden
27 februari 2020
Berichten
90
Dag allemaal,
Ik besef dat ik me nog niet deftig heb voorgesteld, maar voor ik dat doe 🙂sorry🙂 kom ik even met een algen-probleem. Hier hebben we op dit moment een aquarium van 26 liter met 5 guppy's en garnalen en een groter aquarium van 58 liter dat nu al twee (van de vier) weken indraait. Als de waterwaarden in orde zijn gaan de guppy's er in en bouw ik het kleinere aquarium om tot garnalenaquarium. Nu heeft het twee weken probleemloos gedraaid, maar vanaf een paar dagen komen er verschillende algen in. Weet iemand welke algen dit zijn en hoe ik het kan oplossen?
Het grotere aquarium is 60x30 cm (58l) voorlopig zonder zuurstofpompje dat komt er nadien in voor de vissen (maar af en toe een tabletje voor de zekerheid) en met een CFBIO150 filter.

Alvast bedankt
Artemia
 

Bijlagen

  • 20200420_183552.jpg
    20200420_183552.jpg
    164.4 KB · Weergaven: 145
  • 20200420_183600.jpg
    20200420_183600.jpg
    130 KB · Weergaven: 150
  • 20200420_183617.jpg
    20200420_183617.jpg
    130.4 KB · Weergaven: 146
  • 20200420_183630.jpg
    20200420_183630.jpg
    170.5 KB · Weergaven: 142
  • 20200420_184810.jpg
    20200420_184810.jpg
    53.8 KB · Weergaven: 145
  • 20200420_183639.jpg
    20200420_183639.jpg
    160.7 KB · Weergaven: 147
De algen (bruinalg en draadalg) die je hebt zijn heel normaal tijdens de opstart en verdwijnen vaak vanzelf weer, geef je wel plantenvoeding? en dan liefst een complete met Fosfaat en Nitraat.
Hoelang brand de verlichting?

Ik zie ook wat Cryptocorynes, die houden wel van wat voeding bij de wortels, kleibolletjes bvb

En een luchtpompje is niet nodig hoor.
 
Ah nee, ik heb geen plantenvoeding... Ik probeer het licht niet langer dan 8 uur te laten branden, soms zet ik het nog minder, soms nog meer aan. Is plantenvoeding goed voor vissen en kan het boven grind? Ik heb er niet zo veel verstand van😉
 
Een tip is om je verlichting op een timer te zetten. Als het licht de ene dag langer aan staat dan de andere dan is dat niet goed voor het dag-nacht ritme van zowel je planten als vissen. Zo'n timer kan je voor een paar euro kopen bij winkels als hema en blokker.
De rode plant achter je stenen is een best lastige die graag veel licht en extra ijzer nodig heeft en je waterpest lijkt het wat moeilijk te hebben dus als die het niet haalt, dan zou je die kunnen vervangen door bijvoorbeeld hoornblad (zijn allebei goede schoonmakers van de water en goed tegen algen!).
Je kan vloeibare plantenvoeding kopen voor aquaria en dat is niet schadelijk voor je vissen en garnalen. Daarnaast kan je vloeibare koolstofvoeding toevoegen als je geen CO2 set hebt.
 
Ah nee, ik heb geen plantenvoeding... Ik probeer het licht niet langer dan 8 uur te laten branden, soms zet ik het nog minder, soms nog meer aan. Is plantenvoeding goed voor vissen en kan het boven grind? Ik heb er niet zo veel verstand van😉
Kijk eens naar een all-in-one plantenvoeding, deze bvb.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
Met zo'n fles heb je de komende tijd voldoende.

Die rode plant achterin (Alternanthera) is idd geen makkelijke, die ga je niet aan de praat krijgen zonder voeding en een goede belichting.
De 8 uren licht die je nu geeft is voldoende, maar laat dit wel schakelen met een tijschakelaar zoals @Merethe ook al aangeeft
 
De rode plant achter je stenen is een best lastige die graag veel licht en extra ijzer nodig heeft en je waterpest lijkt het wat moeilijk te hebben dus als die het niet haalt, dan zou je die kunnen vervangen door bijvoorbeeld hoornblad (zijn allebei goede schoonmakers van de water en goed tegen algen!).
Ja, waterpest haalt het hier niet vaak... Hoornblad lijkt me ook wel wat eigenlijk!
Bedankt!
 
Kijk eens naar een all-in-one plantenvoeding, deze bvb.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
Met zo'n fles heb je de komende tijd voldoende.

Die rode plant achterin (Alternanthera) is idd geen makkelijke, die ga je niet aan de praat krijgen zonder voeding en een goede belichting.
De 8 uren licht die je nu geeft is voldoende, maar laat dit wel schakelen met een tijschakelaar zoals @Merethe ook al aangeeft
Oké, ik zal dat eens lezen, een tijdschakelaar zoeken en plantenvoeding! Is lavasteen ook goed voor planten? Of is dat maar een fabeltje
 
Ik heb geen idee over lavasteen en planten. Ik kan me wel voorstellen dat het goed is voor (goeie) bacteriën vanwege de structuur en dat en makkelijk mos enzo op kan groeien maar verder heb ik geen idee wat het voor je planten doet.
 
Oh goed zeg! Bedankt!
 
Ja, die heb ik ook.
Maar ik met 2 linkerhanden heb altijd moeite of die pinnetjes nu omhoog of naar beneden moeten. Altijd een hele klus om het werkend te krijgen 😆
 
Dag allemaal,
Ondertussen heb ik nog geen timer kunnen kopen maar al wel plantenvoeding. De algen zijn er nog, maar er komen er niet zo veel meer bij, dus dat ziet er al goed uit en ook de plantjes doen het goed.:DD
Heel erg bedankt voor de handige tips en hulp!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan