Wat is er nieuw

aquarium met ziekte

  • Onderwerp starter Onderwerp starter michelb14
  • Startdatum Startdatum
M

michelb14

Guest
Ik heb een aquarium van 80cm (130L) speciaal voor vuurgarnalen en een aantal soorten slakken.
Dit aquarium staat al een aantal maand, in het begin kweekten ze als gekken maar nu gaan ze ineens allemaal dood.
In een zeer korte tijd is mijn grote populatie gedaald naar een klein groepje.
Je kunt gewoon zien dat ze dood gaan en dat is geen leuk gezicht.
Ze zwemmen heel langzaam en vallen ineens op hun rug op de grond of en lopen en vallen ineens om.
Tijdelijk heb ik ze nu eerst in een andere aquarium van 50cm(45L) gedaan die ik nog had staan.

nu heb ik 2 vragen:
1. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

2. Ik ben van plan de vuurgarnalen in de 50cm aquarium te houden en dan wil ik het 80cm aquarium gebruiken om baby maanvissen in op te groeien. Alleen hoe kan ik er voor zorgen dat dit aquarium ziektevrij word want het is een mooi beplante aquarium die ik niet graag over de kop gooi.
 
Bedankt voor het welkom op het forum 🙂
Hier nog wat extra informatie.

Wat is je bakmaat ?
80X40X40

Wat zijn je waterwaarden ?
PH:7
KH:10
CO2: 29ppm (bepaald via ph/kh)
(de andere waardes kan ik zo niet meten

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
eheim binnenfilter (550 l/uur)

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
niet super vaak, ongeveer 1x per 2 week zo'n 20%

Om welke vis(sen) gaat het ?
vuurgarnalen

Wat zijn de medebewoners ?
geen

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
nee

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
ze vallen om/ze zwemmen langzaam en vallen op hun rug.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Naast gewoon water verversen nog niks want ik ben niet zo'n fan van snel medicijnen en al helemaal niet als ik niet weet wat voor medicijn.

Hoelang heeft de vis het al ?
ongeveer 1 week

Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
garnalen zitten al een aantal maanden in de bak.

Heb je een foto van de symptomen?
spreekt voor zich lijkt me(garnalen liggen op hun zij en op hun rug)
 
Heb je toevallig ook de NO2 en NO3 waardes ??? Die zijn in dit geval redelijk belangrijk. Als je ze zelf niet kunt meten kan je het misschien in een aquariumzaak laten doen
 
Ik heb hier een testset van iemand geleend en heb de NO2 en NO3 gemeten en zitten beiden op 0.0
Met deze set kan ik bijna alles meten (zover ik weet) dus als er nog andere waardes zijn die belangrijk kunnen zijn dan hoor ik dat graag.

NH3/NH4 ook nog gemeten en is ook 0.0
 
plantjes bijgekocht?

Heb je gekleurde steentjes op de bodem? Daar zit een plastic laagje op met weekmakers, dat duurt een aantal maanden en dan komt dat los, exit garnalen.
Wat is je temperatuur(van je bak)
vissen hebben hier weinig last van.
Dit zou een oorzaak kunnen zijn, de no3 zou 15 mogen zijn, is beter voor je plantjes.

GR. Rob.
 
Zou eens wat meer verversen.
20 % is natuurlijk weinig.
Doe nu een 30 % . en kijk nog eens.

Heb je een foto van de bak?
 
ik heb laatst een paar plantjes erbij in gedaan maar daarvoor ging het ook al dus ik heb het idee dat dit hier niet door komt.
geen gekleurde steentjes op de bodem, alleen een zandbodem.
temperatuur is 24 graden.
en ik ging er vanuit dat vaak water verversen niet nodig is omdat het een bak is puur voor garnalen en dat zijn niet echt vuil makers.
 
michelb14 zei:
ik heb laatst een paar plantjes erbij in gedaan maar daarvoor ging het ook al dus ik heb het idee dat dit hier niet door komt.
geen gekleurde steentjes op de bodem, alleen een zandbodem.
temperatuur is 24 graden.
en ik ging er vanuit dat vaak water verversen niet nodig is omdat het een bak is puur voor garnalen en dat zijn niet echt vuil makers.

Heb je de nieuwe plantjes gespoeld?(een week lang in een emmer en elke dag meermalen ververst.)
Dit kan net het laatste zetje geweest kunnen zijn.
Dit heeft er wel niets mee te maken, maar de ideale temperatuur voor dit soort garnalen is ongeveer 22 graden.
1 keer in de week 30% verversen is voldoende.(normaal gesproken)

Gr. Rob.
 
Nee, ik heb ze niet op die manier gespoeld.
Ik heb ze gewoon ��n keer onder de kraan afgespoeld.
Het zijn namelijk een aantal bosjes Hemianthus Callitrichoides, en ik ga er niet van uit dat die een week in een emmer zal overleven i.v.m. hoge vraag aan licht en CO2.

Maar nogmaals, dit probleem was er ook al voor ik deze plantjes erin deed.
En hiervoor had ik er een lange tijd niks veranderd dus ik denk niet dat het iets met planten zal zijn.
 
niemand?
 
Misschien iets met je bodem omdat je aangeeft dat het een zandbodem is. Misschien bodemrot ofzo.
Misschien omdat je zo weinig ververst dus zou dit eerst eens meer gaan doen. Ik weet wel dat mijn CPO kreeftje het altijd wel waardeerde als er ververst werd. (ik ververste minimaal 1x per week 30%) Die vervelde zoiezo 1x per 3 weken net na de waterwissel. Als ik dan een paar dagen later ververste dan vervelede het CPO kreeftje ook pas een paar dagen later.
Misschien ook wel het probleem bij je garnalen door weinig verversen met schoon water dat ze minder vervellen en hierdoor sterven?

1x onder de kraan uitspoelen is wel heel weinig hoor. Het kan zijn dat er nog restjes gif op de plant aanwezig zijn en als deze in het aquarium komen is dit heel schadelijk. Het hoeft dan weliswaar niet de oorzaak te zijn maar zoals eerder gezegd kan dit het proces wel versnellen en net het laatste zetje geven 🙂

Hoop dat je er iets aan hebt.

Gr. Kevin
 
Troost je...ik heb het zelf ook gehad met vuurgarnalen, dat ze gewoon dood gingen, oorzaak nog steeds niet bekend.

Hoe ververs je? breng je het water op temperatuur via geiser of boiler?
Zo ja, dan kan dat de oorzaak zijn, wegens koper in de verwarmingtoestellen.

Verversen bij vuurgarnalen doe je gewoon met koud water(raar maar waar)
Op zich zijn vuurgarnalen toch wel taaie beestjes, maar er zijn stoffen waar vissen totaal geen last van hebben, en vuurgarnalen gaan eraan dood.
Je hebt ook geen antislakkenmiddel gebruikt? is een koperhoudend middel

Misschien zijn er nog medeaquarianen die nog andere ideeen hebben.

Gr. Rob.
 
Khoppie zei:
Misschien iets met je bodem omdat je aangeeft dat het een zandbodem is. Misschien bodemrot ofzo.

Ik heb eerder wel veel last gehad van bodemrot(denk ik), als ik een beetje in het zand schepte zat er allemaal grijze troep onder, maar ik heb er nu een aantal puntslakjes in zitten die door de bodem bewegen waardoor het grotendeels weg is (zover ik weet tenminste want ik schep niet elke dag door de bodem heen).

RobB zei:
Hoe ververs je? breng je het water op temperatuur via geiser of boiler?
Zo ja, dan kan dat de oorzaak zijn, wegens koper in de verwarmingtoestellen.

ik ververs altijd met koud water, alleen als ik veel garnalen heb met eitjes vul ik eerst een bak met koud water en daarna warm ik het op met een verwarming en doe het dan in het aquarium om te voorkomen dat ze gaan vervellen en hun eitjes verliezen.

RobB zei:
Je hebt ook geen antislakkenmiddel gebruikt?

Nee, ik heb niks tegen slakken want ik heb ze er ook zelf ingedaan 😛
 
Sinds ik alle garnalen heb overgezet is er geen ��n meer dood gegaan, dus ik denk toch dat er gewoon iets mis is met het water in plaats van een ziekte.
Net nog even wat mos van het grote aquarium overgezet naar het 50cm aquarium.

Foto's(geen top kwaltijd, mijn telefoon wil nooit echt mooie foto's maken van aquariums 🙁 )

d2Z2eUdixA2ZAP9qzDOjjPBmbrc3smlY.jpeg


d2Z2eUdixA2ZAP9qzDOjjPBmbrc3smlY.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan