Wat is er nieuw

Aquarium na een paar dagen al troebel/minder helder

Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Leeftijd
21
Hallo!

Ik heb sinds vier dagen een eigen aquarium. Na een goed gesprek met de dealer wat ik allemaal moest doen, zijn we toch van start gegaan. Voedingsbodem, grind, planten, licht en de benodigde vloeistoffen allemaal toegevoegd. De eerste dag was het water enorm helder, vanzelfsprekend. Een aantal dagen later ziet het er van boven een stuk viezer uit. Als ik kijk van voren kun je er wel door kijken, maar ziet het er toch een stuk minder goed uit. Is dit normaal voor een recent opgestart aquarium en wat kan ik er tegen doen?

Dat kan dat er wat waterbloei optreed, dat zou in een paar dagen weer weg moeten zijn.

Geduld. En heel eerlijk, ik zou niet te veel middeltjes toevoegen. Heb geduld en laat de wisselwerking tussen bacterieën en planten hun werk doen. Uiteindelijk zal de kwaliteit van het water dan beter zijn omdat het vanzelf wordt onderhouden i.p.v. dat er manueel middeltjes moeten worden toegedient om de kwaliteit te onderhouden.

Ah oké, bedankt!

en wacht een paar weken met vissen toevoegen tot je aquarium en je filter goed ingedraaid zijn (misschien overbodig, maar toch voor de zekerheid maar even gezegd...)

In het begin kunnen er allerlei gekke dingen zichtbaar zijn in je aquarium (bijv de waterbloei, schimmel op het hout, opstartwormpjes), maak je niet te veel druk daarover en ga iig geen rigoreuze acties ondernemen. Als je twijfelt, post hier maar af en toe een fotootje.
Er is hier op het forum, maar ook op de rest van het internet, superveel te lezen over het opstarten van aquaria.
Succes en veel plezier

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan