Aquarium ontsmetten na onbekende ziekte


M

Mientjekreeft

Guest
Hallo lezers
Ik heb een paar weken een geleden al mijn vissen dood zien gaan behalve 1 vis nu wil ik graag mijn 60 liter aqaurium ontsmetten
Ik heb al mijn aqaurium winkel ook al gesproken deze zeggen eerst 1 week vullen met zout water en daarna 1 week droog laten staan zo kunnen de overige bacteriën nooit overleven
Is dit voldoende ? Ik wil eigenlijk geen gif gebruiken maar wil wel zeker zijn dat alles dood is en blijft denken jullie dat dit goed is of toch met halamid d aan de gang ?
 
Naar de apotheek een paar gram kaliumpermanganaat kristallen gaan halen.
Dit 24u in je bak laten. Eens het van paars naar bruin gegaan is, is elk leven uit je bak verdwenen.
Daarna goed uitspoelen en klaar.
 
enig nadeel... sommige dingen durven paars blijven. (ook doorzichtige silicone)
 
Voordat we een genees methode gaan voorschrijven is het misschien handig om te weten wat die onbekende ziekte was...? Wat waren de voorgaande symptomen?
 
Naar de apotheek een paar gram kaliumpermanganaat kristallen gaan halen.
Dit 24u in je bak laten. Eens het van paars naar bruin gegaan is, is elk leven uit je bak verdwenen.
Daarna goed uitspoelen en klaar.

En wat dan met de vis en de planten? Lijkt me zinvoller zoals Ben aangeeft om te achterhalen wat er heeft gespeeld.
 
Planten bodem en decoratie en filter inhoud gaan allemaal eruit dus daar heb ik geen last van de behuizing van het filter ligt nu ook in het zoute water mijn gereedschappen heb ik met jbl desinfekt gereinigd. Vis ziekte achterhalen is erg moeilijk heb verschillende dingen gezien witte stip ook een vis had een witte waas over de achterkant en sommige hadden niks en gingen ook dood
 
De vis die nog leeft blijft apart zitten heb net een 200 liter aangeschaft daar komt zou zo alles nieuw in
 
Planten bodem en decoratie en filter inhoud gaan allemaal eruit dus daar heb ik geen last van de behuizing van het filter ligt nu ook in het zoute water mijn gereedschappen heb ik met jbl desinfekt gereinigd. Vis ziekte achterhalen is erg moeilijk heb verschillende dingen gezien witte stip ook een vis had een witte waas over de achterkant en sommige hadden niks en gingen ook dood

Wanneer je de bak droog laat staan is het probleem van de witte stip zeker al opgelost. Bij een witte waas denk ik aan schimmel? Toch moet je even terug proberen te kijken. Er ontstonden op een gegeven moment problemen. Heb je, voor die problemen er waren iets gedaan aan je bak waardoor er mogelijk een oorzaak is aan te wijzen? Wat zag je en wat deed je ná je problemen? Heb je toen al met middelen gewerkt, bijvoorbeeld? Het zijn veel vragen misschien maar het heeft weinig zin om van alles aan te schaffen of te doen zonder dat je weet welk nut het heeft.
 
Het enige wat er veranderd is was dat er een schuimlaag op mijn water ontstond hierdoor ben ik mijn plantenvoeding gaan aanpassen jbl proscape ben ik gaan gebruiken de planten deden het goed maar toen hadden me vissen witte stip dit behandeld met esha 2000 in een aparte bak en de gewone bak zelf ook de witte stip verdween maar sommige vissen kregen andere ziektes of werden stil of gingen dood
 
En wat dan met de vis en de planten? Lijkt me zinvoller zoals Ben aangeeft om te achterhalen wat er heeft gespeeld.
Ik volg al enkele jaren dr bassleer op fb.
Als ik zie wat voor ziektes ed. bestaan waarvoor geen behandeling mogelijk is, lijkt me dat nutteloos en zo goed als onmogelijk.
De meeste ziektes/ doodsoorzaken zijn ook maar te achterhalen door microscopisch onderzoek van de pas gestorven vis.
 
Als de bak echt helemaal leeg is, dan kan je ook met verdund javel werken, of een paar pilletjes clonazone.
Dat wordt gebruikt om water te ontsmetten en heeft het voordeel dat het vanzelf verdwijnt omdat chloor verdampt.
Als je dan de bak leeg maakt, dan ruik je wel wanneer het weg is.

Een paar dagen later kan je dan herstarten.
 
Een schuimlaag dus. Dat is iets om naar te kijken. Het kan een kaamlaag zijn met als oorzaak rottende bladeren, afstervende planten, vervuiling en overvoeding. Een dode vis en een vervuild filter spelen ook een rol daarin. Een dun laagje hoeft niet zo erg te zijn maar jij hebt het over een schuimlaag. Daardoor kan je water minder zuurstof opnemen. Je aquarium wordt min of meer verstikt. Je vissen worden hierdoor verzwakt en zeer gevoelig voor allerlei narigheid zoals bijvoorbeeld stip maar ook schimmel. De oorzaken weghalen kan dit probleem verhelpen. Er is nog een mogelijkheid; heb je in die tijd je aquariumglas misschien schoon gemaakt met een spons of doek die je ook voor andere werkzaamheden hebt gebruikt? Kijk er niet van op, dit gebeurd vaker dan je denkt. Er kan iets in die spons of doek gezeten hebben wat je probleem, mede, veroorzaakt heeft. Nog even over dat JBL proscape. Daar zijn nogal wat varianten in, van bacteriën toevoegingen tot soils enz. Wat heb je precies gebruikt? Van Esha 2000 ben ik niet zo'n fan. Het is een al wat ouder middel waar vissen min of meer immuun voor zijn. Hoe dan ook, ik geloof dat er betere middelen zijn.
 
Ik denk dat het wel erg moeilijk word om 1 middel te verkrijgen wat alles zou uitsluiten en zou doden. Een compleet steriel aquarium, zal het niet worden met middelen die wij zouden kunnen aanschaffen.

Als je zoveel mogelijk breed wil denken bacterieen, virussen, schimmels en nog wat zaken, zou ik dan voor halamid gaan. Maar inderdaad de randspullen moeten dan ook mee. Wie zegt dat de JBL desinfect alles heeft geraakt. Bacterieen is een heel moeilijk uit te roeien dingetje. Zijn veel verschillende stammen, veel resistentie etc. maar je kunt niet bepalen of dit bij jouw van toepassing is. De meeste kun je ook niet onder microscoop zien dat moet op kweek.

De hele enge zaken is kans dat dit in jouw aquarium huisvest vrijwel nihil. Vaak is sterfte te achterhalen in foute omstandigheden waardoor het een op een stapeling van ellende op de vis word en daardoor bezwijken. Dus om nu extreem te willen ontsmetten is misschien wel een beetje te radicaal denken.

Ik begrijp wel dat je na z on drama erg geschrokken ben en van alles door je hoofd gaat maar probeer dit een beetje los te laten want anders blijf je wellicht in staat van paniek modus als je wat raars zie in je nieuwe aquarium. Als je wat zie meld het op het forum zodat mensen mee kunnen kijken/denken voordat je allerhande middeltjes erin ga doen. De ESHA voor witte stip was al een fout inzicht.

Hoop dat je rustig van je nieuwe aquarium kan genieten :thumbs:
 
Ik heb in het verleden een huismiddeltje gebruikt, en dat werkt erg goed. Gewoon warm (NIET HEET) water met per liter een eetlepel SODA erin, daarmee kun je de stenen, je bodem ( mits geen voedingsbodem) en je hout en andere decoraties gewoon heel goed ontsmetten. Zet aklles gedurende 24 uur in deze oplossing en klaar is de goudvink. Daarna alles goed spoelen onder de lopende kraan en je bak minstens 5 x vol en leeg maken met schoon water.
Alle bacterie leven is dan echt helemaal dood. Heb er goede ervaringen mee opgedaan.
 
Iedereen bedankt voor de tips

Benvo ik gebruik nooit een doek altijd schoon filterwol voor het schoonmaken en van proscape gebruik ik de plantenvoeding fe, p en n heb geen aqua soils

Michelle heb de halamid besteld weet jij in welke verhouding ik het kan gebruiken voor 60 liter aquarium zal alle overige spullen nog een keer meedraaien

Big smoke alles staat nu al in het zout hoe wist je zeker dat er na de soda niks meer overbleef kan je dat ook testen?
 
Van Esha 2000 ben ik niet zo'n fan. Het is een al wat ouder middel waar vissen min of meer immuun voor zijn. Hoe dan ook, ik geloof dat er betere middelen zijn.
Welke geneesmiddelen raad jij aan om te gebruiken
 
Welke geneesmiddelen raad jij aan om te gebruiken

Dat hangt af wat de vissen mankeren. Voor ieder ziekte verschijnsel gebruik je iets gerichts nav de aandoening. Er is geen breed werkend flesje die alles dood. Zijn bijv. veel soorten wormen eerst bepalen om welke worm het gaat en dan iets gebruiken voor specifiek die worm dood. Een middel voor kieuwworm dood geen interne wormen. ESHA 2000 is al niet voor witte stip van deze lijn heb je daarvoor EXIT maar ik gebruik dit niet. Zijn betere merken/middelen.

Je hoef niet een hele apotheek in huis te hebben. Dit brengt gevaar met zich mee dat je iets er in ga gooien wat het eventuele euvel niet oplost. Ook sommige middelen hebben een reactie op je biologisch evenwicht zodat je waterwaardens kunnen gaan stijgen tijdens en na de kuur.

Wat je wel in huis moet hebben is een doosje bactopur direct tabletten. Dit is voor bacteriele zaken. Dit kan heel snel gaan en als dit uitbreekt is van belang dat je snel start. Zo iets gebeurd altijd net voor het weekend of feestdagen en als je dan lang moet wachten op medicatie is niet handig. Dit product ook niet zo maar erin gooien want dit dood ook goede bacterieen die je nodig heb.

Als je problemen zie is een grote verversing op temperatuur het eerste wat je doe. Afhevelen doe je boven je bodem al waaierend omdat op je bodem veel ellende huist. Dan posten in ziekte gedeelte en laat meerdere mensen mee denken wat het zou kunnen zijn en krijg je meestal ook wel advies welk middel je het beste kunt gebruiken. Soms is er geen middel nodig omdat bepaalde omstandigheden van de vis niet goed is. Stress is ook een veel voorkpmend euvel. Als dit word opgelost word een vis ook weer beter. Vissen kunnen heel goed zichzelf genezen als afweer/imuunsysteem goed is.
 
Je kan dat niet testen, met testsetjes of zo. Het enkele feit dat na de door mij beschreven behandeling, en herinrichting van de bak(ken) er niks akeligs meer gebeurde met de vissen slakken of planten, is voor mij bewijs genoeg dat het werkt. Meer kan ik er ook niet over zeggen...Proberen gaat boven studeren, zegt een oud spreekwoord.
 
Overigens denk ik, n.a.v. bovenstaande berichten dat vissen niet allemaal tegelijk dezelfde ziekte krijgen en vervolgens doodgaan. Wel geloof ik dat verzwakte vissen meer vatbaar zijn van allerlei problemen en dat de grond oorzaak dikwijls gezocht moet worden in eerdere problemen. Vandaar mijn eerdere reacties.
 

Terug
Bovenaan