Wat is er nieuw

Aquarium op dressoir

CockerNika

Well-known member
Lid geworden
3 juli 2024
Leeftijd
25
Hallo allen!
Tijdje terug dat ik iets plaatste op aquaforum maar ik zit nu toch met wat vragen.
Mijn aquarium(aquatlantis volga) 100x40x50 staat op ons dressoir. Het dressoir is van massief hout met stevige poten aan beide zijkanten. Ook zitten er 2 tussenwanden van 2cm dik net iets van het midden af precies daaronder nog 2 stevige blokpoten.
Nu wil ik mijn aquarium leeghalen om er een aquapad onder te leggen en hem even opnieuw in te richten. Maarja, als ik hem dan toch leeghaal kan ik natuurlijk net zo goed een grotere op zetten. Althans, ik weet niet helemaal of ik dat aandurf op deze kast. In principe een hele stevige kast met dus goede stevige poten en nog gestut in het midden door 2 extra poten. Zouden jullie het aandurven om er een 140cm op te zetten? De diepte blijft 40 en de hoogte blijft 50.
Er komt dan zo'n 100 kilo/liter(glas, zand, water) extra op te staan.

Ik heb voor dit aquarium een bijpassend onderkast gehad maar die was echt een stuk fragieler dan deze kast. Dunnere wanden/achterkant en veel kleinere poten.
Ik denk dat ik het wel aandurft maar ik hoor het graag van de experts.

Alvast bedankt!

je moet kijken naar waar het aquarium komt te staan en waar het gewicht wordt ondersteund en de verbindingen.
Ik heb mijn bak (350l) ook op een dressoir staan, maar dat is daarvoor wel aangepast.

Je kan het dressoir diagonaal aan de achterkant ondersteunen zodat het niet in elkaar kan klappen.
Daarnaast kun je evt. samen met iemand op het dressoir gaan zitten naast het aquarium om te kijken of die het houdt, ben je er in iedergeval bij als het verkeerd gaat :DD

je moet kijken naar waar het aquarium komt te staan en waar het gewicht wordt ondersteund en de verbindingen.
Ik heb mijn bak (350l) ook op een dressoir staan, maar dat is daarvoor wel aangepast.
In het midden zal hij komen te staan.
Naast de tussenwanden zitten dwarsbalken geschroefd van +/-3x3cm aan beide zijden en onder de tussenwanden zitten dus weer stevige blokpoten die ook weer vastgeschroefd zitten. Het lijkt mij allemaal stevig genoeg.

Maar eigenlijk zeg je, beter een aquarium eropzetten wat tot de poten van het dressoir reikt?😂 1.80 klinkt namelijk nog veel aantrekkelijker 😍

Kun je dan niet beter een bijbehorend meubel erbij nemen?
Kan, maar ik vind de meeste gewoon spuuglelijk of enorm duur en dit dressoir past heel mooi in ons net verbouwde huis.

Keuzes, keuzes....

Je zou een timmerman er naar kunnen laten kijken. Die hebben verstand van hoe iets in elkaar zit. Dat kost wel wat, maar niemand heeft ooit beweerd dat aquarium houden een goedkope hobby is....

Je zou een timmerman er naar kunnen laten kijken. Die hebben verstand van hoe iets in elkaar zit. Dat kost wel wat, maar niemand heeft ooit beweerd dat aquarium houden een goedkope hobby is....
Dat laatste ben ik met je eens, maar als ik kan besparen(niet alleen op geld maar ook op spullen) dan graag.
We gaan even naar de achterkant kijken en eventueel wat verstevigen. Denk dat het prima moet kunnen dan.

Waarom wil je deze eronder plaatsen?

Afhankelijk van de constructie van een aquarium kan een “onderlegger” ook fataal worden.

Bij de huidige Aquatlantis sets (aquarium en meubel) zit er ook geen bijgeleverd en ik zou het dan ook niet doen.
O interessant, kan je me daar meer over vertellen? Ik dacht dat het nooit kwaad kon om te doen?
Ik heb eigenlijk al in mijn hoofd om een maat groter te gaan😂

Ik heb ook net de Splendid en die staat op de kast zonder onderlegger en als je de kast goed schoonmaakt waar de bak komt dan kan dat prima en is een onderlegger niet nodig.

O interessant, kan je me daar meer over vertellen? Ik dacht dat het nooit kwaad kon om te doen?
Ik heb eigenlijk al in mijn hoofd om een maat groter te gaan😂
Vaak wordt de keuze om het plaatsen van een “onderlegger” gevoelsmatig genomen, enigszins begrijpelijk hoor.

In de link (later toegevoegd) van mijn vorige antwoord staat het een en ander al uitgelegd.

De fabrikant van een nieuwe bak kan daar het beste technisch onderbouwde antwoord op geven, dat is dus niet de eerste “de beste” onervaren verkoper

Het spreekt voor zich dat een aquarium geplaatst moet worden op een stevige vlakke ondergrond, die niet doorbuigt en uiteraard dat het meubel stevig genoeg is om het geheel te dragen.
Bij onderhoud aquarium wil wel eens met water gemorst worden, de vlakke ondergrond moet hier tegen kunnen en niet gaat opzwellen met fatale gevolgen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan