Wat is er nieuw

Aquarium op kamers

• Onderwerp starter Onderwerp starter dread
  • Startdatum Startdatum
D

dread

Guest
Hallo Aquaforum!

Ik ga volgend jaar een tweede opleiding doen. Hiervoor moet ik op kamers gaan. Als ik op kamers ga verlies ik in principe al mijn hobby's die ik hier thuis in mijn woonplaats heb. Als nieuwe hobby zou ik daarom graag een aquarium willen beginnen. Het enige probleem waar ik een beetje mee zit is het feit dat een aquarium vaak een beetje geluid maakt met het filter. Het aquarium komt natuurlijk op dezelfde kamer te staan als ik slaap, omdat ik dan maar 1 kamer heb.

Zijn hier ook oplossingen voor? Ik zit al een beetje op internet te zoeken, maar kan niet echt heel veel vinden hierover. En zijn er misschien nog andere tips zodat ik een stil aquarium kan krijgen? Een beetje geluid is niet erg, dat komt wel goed. Maar bij de meeste aquariums die ik heb gezien hoor je constant water lopen, wat ik erg irritant vind.

Groeten,
Jacob

Welkom Jacob.
Er zijn verschillende mogelijkheden, maar dat begint met de vraag over welke maat aquarium we het hebben, een filter daarvoor zoeken welke zo goed als stil is is zeker een mogelijkheid, zowel het filter al mogelijke aanpassingen daarop, hoe wil je het aquarium neerzetten, op een bureau of een onderkast, ook daar zijn meerdere mogelijkheden in.

Ik denk dat je doelt op het water wat terug de bak instroomt. Je kan de uitstroom iets onder water doen waardoor je dit niet hoort. Wij hebben op onze slaapkamer diverse bakjes met interne filters en die hoor je echt niet verder.

Welkom Jacob.
Er zijn verschillende mogelijkheden, maar dat begint met de vraag over welke maat aquarium we het hebben, een filter daarvoor zoeken welke zo goed als stil is is zeker een mogelijkheid, zowel het filter al mogelijke aanpassingen daarop, hoe wil je het aquarium neerzetten, op een bureau of een onderkast, ook daar zijn meerdere mogelijkheden in.

Bedankt Ton,
Mijn kamer zal niet zo groot zijn, dus ik zat te denken aan een kleine 40 tot 50 liter. Dat zal dan ongeveer een afmeting hebben van 60x30x30. Of het op een bureau of onderkast komt te staan ben ik nog niet zeker van, maar ik verwacht van een onderkast omdat ik mijn bureau nodig zal hebben. Mijn bureau zal ook bij het raam staan, waar ik mijn aquarium natuurlijk niet wil neerzetten.

In september trek ik pas mijn kamer in, maar ik wil al wel een beetje een hobby voorbereiden voordat ik er ben, vandaar zo vroeg al deze vraag.

Ik denk dat je doelt op het water wat terug de bak instroomt. Je kan de uitstroom iets onder water doen waardoor je dit niet hoort. Wij hebben op onze slaapkamer diverse bakjes met interne filters en die hoor je echt niet verder.

Dus om het geluid te verminderen zal ik gewoon even moeten zoeken op naar een intern filter?

vandaar zo vroeg al deze vraag.
Heel verstandig om je eerst goed in te lezen en te vragen, ik maak er even een algemeen topic van door het in de babbelbox te zetten, daar kan je alle voorbereiding in doen, tenslotte zullen er nog wel andere onderwerpen aan bod komen.

Als je denkt aan een bak tot 60cm dan kan een interne prima. Ik heb zelf de SF Aquaflow 100 veel in gebruik. Ook buitenfilters hoor je vaak niet of amper en al helemaal de wat kleinere niet zoals bv een Eheim 2211.

Denk wel even goed na hoe goed je gehoor is en of je constant (licht) gebrom irritant vindt. Heb zelf 2 aquaria met binnenfilters in de woonkamer, 1 ervan is een Superfish 100. En vooral 's avonds als het stiller is hoor ik ze allebei. Maar er zijn genoeg mensen die een aquarium op hun slaapkamer hebben en er prima mee kunnen slapen.

Neem een vissekom die zijn gegarandeerd stil :thumbs:

Is maar wat je irritant vind heb op de slaapkamer een rio 240 en nog een paar bakken staan allen met filter
Slaap daar rustig doorheen sterker nog als de 1 problemen heeft hoor ik het gelijk
Maar nu slaap ik ook gewoon met een ventilator aan op de kamer
Het ie een kwestie van wennen denk ik zo en net wat de anderen aangeven een rustige pomp interen/extern zoeken

Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker wel wat mee.

Denk wel even goed na hoe goed je gehoor is en of je constant (licht) gebrom irritant vindt. Heb zelf 2 aquaria met binnenfilters in de woonkamer, 1 ervan is een Superfish 100. En vooral 's avonds als het stiller is hoor ik ze allebei. Maar er zijn genoeg mensen die een aquarium op hun slaapkamer hebben en er prima mee kunnen slapen.
Licht gebrom ga ik zeker geen last van hebben, vooral omdat ik gedeeltelijk doof ben 😀

Neem een vissekom die zijn gegarandeerd stil :thumbs:
Een vissenkom wil ik liever niet 🙂

Ik heb even naar alle aanbevelingen gekeken en ik zie dat ze inderdaad weinig geluid maken op reviews. Voor het lichte gebrom wat onvermijdelijk is, zal het wel goedkomen. Dat is gewoon even wennen dus.

Mijn dochter heeft een aqua in haar kamer en sinds gister mijn zoon ook (zonder visjes nog indraaien)

Zoals John al zegt uitstroom net onder wateroppervlak plaatsen hoor je niks.

Ik hoor niks in mijn dochters kamer en ook niet in mijn zoons kamer

Bertus en Ancistruz is als een vechtend oud koppel, vaak niet te begrijpen. Pik eruit wat je kan en negeer de rest 😉

Er zijn genoeg filters die echt heel stil zijn. De Eheim en JBL potfilters zijn vaak erg stil maar die zijn wellicht wat overdreven voor 60cm. Misschien is de JBL Cristalprofi M Greenline wat voor je, als je de uitstroom net onder het oppervlakte plaatst.

Bertus en Ancistruz is als een vechtend oud koppel, vaak niet te begrijpen. Pik eruit wat je kan en negeer de rest 😉

Er zijn genoeg filters die echt heel stil zijn. De Eheim en JBL potfilters zijn vaak erg stil maar die zijn wellicht wat overdreven voor 60cm. Misschien is de JBL Cristalprofi M Greenline wat voor je, als je de uitstroom net onder het oppervlakte plaatst.

Vechtende? Wie vecht dan? Ik niet. Bertus ook niet.

Dit is Bertus zijn manier van communiceren en daar doe ik aan mee. Is gewoon een small discussion. Niks meer. In iedergeval niet van mijn kant

Ik heb een jbl e702 op een 60 cm.

Niks overdreven aan vriend!

Licht gebrom ga ik zeker geen last van hebben, vooral omdat ik gedeeltelijk doof ben
Zo zie je maar ieder nadeel heeft een voordeel
Hier thuis ook 1 die behoorlijk doof aan het worden is heel vervelend als je gezamenlijk tv kijk maar voor de bak en pompen een zege 😀 😀

Maar @dread buiten dat hier gesproken wordt over vechtende oude koppel en dan afhakende personen. Soort van uitlokken en dan weg rennen.

Even daar op niet letten want dat heeft totaal niks met je vraag te maken.

Je zou kunnen kijken naar een jbl e402 of een interne met de bovenstaande adviezen.

Verklaar je nader, met je vechtend oud koppel. ??????

Als hij

Ik begrijp u niet helemaal, maar ik ga dus 2 opleidingen doen. Slapen is voor mij dan natuurlijk wel en vitaal punt om gezond te kunnen leven. 🙂
[/QUOTE]

Ancistrus zei,]Ik hoor niks in mijn dochters kamer en ook niet in mijn zoons kamer....

Dus zei ik... komt dat ze allebei slapen. doordenkertje.
heeft niets met jou van doen, hoor.

Ik heb zelf mijn aquariums ook op mijn slaapkamer en op een klein beetje gebrom na heb ik nergens last van. Aan het begin wel met oordopjes in geslapen door mijn eerste filter (superfish 50). Ik gebruik nu de ferplast oase en de jbl i80 en daar heb ik zelf nooit last van op mn slaapkamer 😉. Zijn beide interne filters.

In het verleden heb ik een Fluval U4 binnenfilter gehad, die was ook erg stil. voor de kleinere bakken heb je de U2 en U3.
Het zijn alleen wel wat lomp gebouwde filters maar schoonmaken is echt makkelijk, filter kan in de bak blijven de (drie) cassettes trek je er via de bovenkant uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan