Wat is er nieuw

Aquarium op wielen

Ludo Benninger

New member
Lid geworden
21 juni 2025
Leeftijd
63
Mag ik een aquarium die ik op een stevig kastje heb gezet en die vervolgens op wielen staat, heel voorzichtig van de muur af halen (als deze half vol is omdat ik de bak aan het schoonmaken ben) om achter dat kastje schoon te willen maken?

Het ligt heel erg aan wat voor wielen je er onder hebt en hoeveel liter de bak is.
De draagkracht van de meeste meubel wielen is vele malen lager dan je zou denken dus je belast ze al snel veel te zwaar.

Met wat foto's en info over je aquarium maat valt het beter in te schatten.

Er komen sowieso zware wielen onder. Ik werk in een bouwmarkt dus ik zal ervoor zorgen dat ik wielen neem die een zware last kunnen dragen.

De wielen monteer ik op een multiplex plaat, waar vervolgens dan het kastje op gezet wordt.

Dus je moet de kast nog maken? Je kan de bak ook 10cm van de muur zetten en dan kun je er ook wel achter komen denk ik.

Mag ik een aquarium die ik op een stevig kastje heb gezet en die vervolgens op wielen staat, heel voorzichtig van de muur af halen (als deze half vol is omdat ik de bak aan het schoonmaken ben) om achter dat kastje schoon te willen maken?
Ik zou eerst eens rustig een begin maken met, zoals gevraagd, achtergrondinformatie en foto's. Dus bak grootte, filtratie, aansluitingen en dergelijke. Vergis je vooral niet in het gewicht van een bak.

Ik denk dat je ook moet kijken naar de belasting van de ondergrond. Met vier wielen komt op elk wiel 1/4 van het gewicht op een klein oppervlak. ik heb een bak van 180 liter. Ik denk dat het totaal gewicht rond 250 kg zal liggen. Dat zou dus al 67 kg per wiel zijn. Waarschijnlijk vind het doorsnee laminaat dat niet fijn.
De onderkast heeft uit mijn hoofd 8 pootjes. Ten opzichte van 4 heb je dan al het gewicht per pootje gehalveerd.

Ook belangrijk: grotere wielen kunnen meer hebben, maar maken de opstelling ook wiebeliger. Dus beter heb je dan meer kleine wielen.

De wielen monteer ik op een multiplex plaat, waar vervolgens dan het kastje op gezet wordt.

Zal dan wel alleen bokwielen worden en geen zwenkwielen of je moet naar een serieus dikke plaat multiplex gaan als je zwenk wielen wilt.
Slotbouten trek je vrij vlot dwars door een multiplex plaat heen als je zwenk wielen gebruikt.

Achter een kast schoonmaken? Nu vraag ik me af of je al je meubels op wielen hebt om erachter schoon te maken.
Hier komt geen enkele kast vd muur af om erachter schoon te maken, geen dressoir, geen terrarium of tv kast. Zelfs de digitale piano blijft staan.
Denk dat dit bij de meesten zo is.

Dit gezegd hebbende ben ik het eens met de voorgaande leden dat wielen onder een aquarium de constructie meer kwaad dan goed doen.

Achter een kast schoonmaken? Nu vraag ik me af of je al je meubels op wielen hebt om erachter schoon te maken.
Hier komt geen enkele kast vd muur af om erachter schoon te maken, geen dressoir, geen terrarium of tv kast. Zelfs de digitale piano blijft staan.
Denk dat dit bij de meesten zo is.

Dit gezegd hebbende ben ik het eens met de voorgaande leden dat wielen onder een aquarium de constructie meer kwaad dan goed doen.
Dat ben ik met je eens Albert en daarom hou ik wel bijna 10cm ruimte tussen muur en bak zodat de slangen goed vrij lopen en dat ik er zonodig nog een beetje bij kan. Achter de kast zuigen is zo met de stang mogelijk maar ja in de regel is dat zeer zelden.
Zaken als een aquarium en wandkast haal je doorgaans niet van de plek om achter schoon te maken.

Ik heb mijn bak circa 2 cm van de muur staan, net genoeg ruimte voor de pvc leidingen en de kabels.
Heb hem al jaren niet verplaatst.

Je zit ook met waterpas neerzetten, eenmaal afgesteld wil je er niet meer te veel aan klooien.

Ja, ik zou het ook niet doen. Een ding heb ik wel geleerd. Rust, balans, geduld en onderhoud in de bak. Maar ja..... Deze gek en iets leren........ :DD

Thinking What GIF by Aquarium of the Pacific

Je kunt ook overwegen om je kastje op een paar houten latjes of tegels in dezelfde kleur als je vloer te zetten, zodat je er onderdoor kunt. En dan per poot of potenpaar een verhoging.

Wat je zeker niet moet doen is het totaalgewicht aquarium/meubel delen door het aantal wielen, dus bijvoorbeeld 400kg//4wielen=100kg/wiel en dan wielen kopen die een draagkracht hebben tot 120kg en denken dat je goed zit.
Bij verrijden gaat gewicht zich anders verdelen en kan zomaar een te grote belasting op één van wielen komen en door zijn “hoeven” gaan met als gevolg kast torderen en aquarium breken.

Hoe zwaarder het geheel is hoe meer risico, gewoon niet doen

Wat je zeker niet moet doen is het totaalgewicht aquarium/meubel delen door het aantal wielen, dus bijvoorbeeld 400kg//4wielen=100kg/wiel en dan wielen kopen die een draagkracht hebben tot 120kg en denken dat je goed zit.

Dit werkt voor krachten tot 1G.
Alleen bij stilstand dus.

Ga je bewegen reken dan op minimaal 3 tot 5G

Ik zou het niet doen. Heb zelf veel dingen verplaatst op wielen en heb ook wel gehad dat de wielen braken. Dan zakt het zootje in een keer een kant op, gaat het schuiven, helt over en valt van de plank, dat soort dingen. Dat wil je niet met een aquarium.

Bij verrijden gaat gewicht zich anders verdelen en kan zomaar een te grote belasting op één van wielen komen en door zijn “hoeven” gaan met als gevolg kast torderen en aquarium breken.

Hoe zwaarder het geheel is hoe meer risico, gewoon niet doen
Precies! Helemaal eens! Bij verplaatsen krijg je gewoon ook beweging in de bak zelf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan