Wat is er nieuw

Aquarium "opfrissen"

Artemia

Well-known member
Lid geworden
27 februari 2020
Berichten
90
Dag,
Ik heb nu een aquarium van 26 liter en een aquarium van 58 liter dat nog aan het indraaien is. Het is de bedoeling om mijn guppy's in het grotere aquarium te zetten wanneer dit klaar is en de garnaaltjes in het kleinere aquarium te laten, maar dat ga ik dan wel omvormen tot een garnalenverblijf. Nu heb ik op dit moment deze garnalen:
  • Blue velvet garnalen
  • Mandarijngarnalen
    De exacte namen ken ik niet
Mogelijk komen er nog wat bij maar nu komt mijn vraag: Mag ik de bodem en de inrichting veranderen en daarna meteen de garnalen daarin plaatsen of moet dat ook een tijdje staan?
Alvast bedankt!

1586699681163.png
Dit is een foto die ik al eens eerder geplaatst heb
 
Ik weet niet wat je in de bak met de bodem van plan bent maar hou er rekening mee dat je soms dan de bacteriecultuur flink kan verstoren met alle gevolgen van dien en dan zou ik daar niet gelijk gevoelige garnaaltjes inplaatsen.
 
Ik heb momenteel gewoon fijn grind als bodembedekking. Mag ik dit proper maken? Het is nogal vies geworden door de vissen. Zou ik dan eigenlijk zo weinig mogelijk mogen aanpassen, behalve de planten wat verplaatsen bijvoorbeeld?
 
Bodemonderhoud is geen probleem in een draaiend aquarium. Zolang je niet aan de bacteriën in je filter komt en je je bodem bijvoorbeeld niet volledig vervangt kan het geen kwaad. Als je echt geen risico wilt lopen kan je het natuurlijk ook gewoon nog een weekje laten doordraaien zonder vissen of andere organismen erin. Als het geen haast heeft is dat natuurlijk de beste oplossing. Zo kan je alles overhoop halen en laten bezinken. Als alles dan weer mooi helder is en er weer keurig uitziet kun je je garnalen er in doen.
 
Wel kan je met veel woelen in de bodem stoffen losmaken die slecht zijn voor de garnalen zoals nh3/4 dus ik zou wel even wachten met het plaatsen van garnalen als je echt veel in de bodem wil doen. Of erna een hele grote verversing.
 
Zou je garnalen dan even ergens anders kunnen zetten of is dat te stresserend?
 
Hoelang draait die kleine bak dan want als je zoveel vuil hebt dan doet de bodem zn werk niet goed denk ik.
 
Hallo,
Dat kleinere aquarium draait al van november 2019. Ik probeer meestal bij het verversen de bodem even schoon te maken, de bovenkant ervan, met zo'n zuigapparaatje. Maar ik denk dat het licht wat te lang brandt en dat dat de algen veroorzaakt. Ik probeer er op te letten. Is er nog iets dat ik kan doen?
 
Als je je licht te lang laat branden is het dan geen optie om er een simpele tijdschakelaar tussen te zetten ?
En misschien voordat je je heel je bodem vervangt eerst je algenprobleem op te lossen want je kan wel heel je bak overhoop halen en een andere bodem erin doen maar als je daarna weer dezelfde routine aanhoud zoal je nu doet zal je denk ik binnen de kortste keren weer met hetzelfde probleem zitten.
 
Ja, ik ga sowieso iets aan die algen doen. Dus eigenlijk eerst dat aanpakken en daarna pas de rest? Bedankt trouwens voor de reacties!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan