Wat is er nieuw

Aquarium opnieuw ingericht. Welke plantenvoeding?

Elvis Bonhof

Active member
Lid geworden
11 september 2018
Leeftijd
64
Ik ben mijn aquarium opnieuw aan het inrichten. Planten vandaag binnen gekomen en al in het aquarium gezet. Onderstaande planten gekocht:

- Ludwigia palustris
- Lobelia Cardinalis
- Cryptocoryne becketii
- Pogostemon helferi
- Pogostemon erectus
- Heteranthera zosterfolia
- Staurogyne repens
- Limnophilla sessiliflora
- Micranthemum sp. Monte Carlo
- Bacopa rotundifolia/caroliniana

Morgen komt het CO2 systeem binnen.

Ik heb totaal geen ervaring of kennis van plantenvoeding. Scheikundig ben ik ook geen genie. Wie kan me een richtlijn geven welke plantenvoeding ik kan gebruiken voor bovenstaande planten?
Als jullie meer informatie nodig hebben dan zal ik kijken of ik deze kan verzorgen.

Komen er veel vissen in je bak? (kwestie van de hoeveelheid toegevoegde macro elementen te anticiperen)

https://aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator
Ff invullen, bestellen en handleiding volgen 😉
Meer kikadewado kan bijna niet, alle benodigde info staat erbij.
Je gaat dan de estimative index volgen en dan heb je bijna geen risico op tekorten.
Met wat testsets (NO3 en PO4) kan je meten en eventueel bijsturen, gek veel meer heb je niet nodig mijn inziens, kennis en ervaring komen met verloop van tijd.

Zit alleen geen standaard bodembemesting bij, weet niet of je een soil of voedingsbodem gebruikt?

De vissen die ik van plan ben te gaan houden zijn:

- Melanotaenia trifasciata 'Blyth River ( school van 8 tot 10 stuks )
- Iriatherina werneri ( 6 tot 8 stuks )
- 3 Goerami's ( weet nog niet welk soort )
- 2 algeneters
- mogelijks nog een paar van een apart soort.

In totaal zal het rond de 25 vissen gaan worden. Aquarium is 130 x 50 x 50 cm. Inhoud 325 liter.

Hallo tuinkabouter,