Wat is er nieuw

Aquarium opnieuw ingericht. Welke plantenvoeding?

Elvis Bonhof

Active member
Lid geworden
11 september 2018
Leeftijd
64
Ik ben mijn aquarium opnieuw aan het inrichten. Planten vandaag binnen gekomen en al in het aquarium gezet. Onderstaande planten gekocht:

- Ludwigia palustris
- Lobelia Cardinalis
- Cryptocoryne becketii
- Pogostemon helferi
- Pogostemon erectus
- Heteranthera zosterfolia
- Staurogyne repens
- Limnophilla sessiliflora
- Micranthemum sp. Monte Carlo
- Bacopa rotundifolia/caroliniana

Morgen komt het CO2 systeem binnen.

Ik heb totaal geen ervaring of kennis van plantenvoeding. Scheikundig ben ik ook geen genie. Wie kan me een richtlijn geven welke plantenvoeding ik kan gebruiken voor bovenstaande planten?
Als jullie meer informatie nodig hebben dan zal ik kijken of ik deze kan verzorgen.

Komen er veel vissen in je bak? (kwestie van de hoeveelheid toegevoegde macro elementen te anticiperen)

https://aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index/calculator
Ff invullen, bestellen en handleiding volgen 😉
Meer kikadewado kan bijna niet, alle benodigde info staat erbij.
Je gaat dan de estimative index volgen en dan heb je bijna geen risico op tekorten.
Met wat testsets (NO3 en PO4) kan je meten en eventueel bijsturen, gek veel meer heb je niet nodig mijn inziens, kennis en ervaring komen met verloop van tijd.

Zit alleen geen standaard bodembemesting bij, weet niet of je een soil of voedingsbodem gebruikt?

De vissen die ik van plan ben te gaan houden zijn:

- Melanotaenia trifasciata 'Blyth River ( school van 8 tot 10 stuks )
- Iriatherina werneri ( 6 tot 8 stuks )
- 3 Goerami's ( weet nog niet welk soort )
- 2 algeneters
- mogelijks nog een paar van een apart soort.

In totaal zal het rond de 25 vissen gaan worden. Aquarium is 130 x 50 x 50 cm. Inhoud 325 liter.

Hallo tuinkabouter,

Bedankt voor de tip. In eerste instantie ziet het er ingewikkeld uit, maar als je goed leest dan stelt het niet veel voor. Gaat me zeker lukken.
Ik heb geen voedingsbodem of wat dan ook. Volgens mij heeft alleen de Crypto hier wat aan en wil dat met kleikorrels gaan doen.

Gebruik je zelf ook de genoemde aquarium bemesting en waarin uit het zich?

Hallo benvo,

Ik heb er 3 LED balken van HVP boven hangen. Eventueel kan ik nog een 4de plaatsen als het moet. Heb nog wat over op de voeding.
Is dat genoeg?

Hallo tuinkabouter,

Bedankt voor de tip. In eerste instantie ziet het er ingewikkeld uit, maar als je goed leest dan stelt het niet veel voor. Gaat me zeker lukken.
Ik heb geen voedingsbodem of wat dan ook. Volgens mij heeft alleen de Crypto hier wat aan en wil dat met kleikorrels gaan doen.

Gebruik je zelf ook de genoemde aquarium bemesting en waarin uit het zich?
Check m’n fotoboek maar 😉
Gebruik de poeders nu ruim 6 jaar en ben zelf alles “op maat” aan het mengen voor mijn aquarium.

Hallo benvo,

Ik heb er 3 LED balken van HVP boven hangen. Eventueel kan ik nog een 4de plaatsen als het moet. Heb nog wat over op de voeding.
Is dat genoeg?

Welke uitvoering, wattage etc?

EI (estimative indek) wordt tegenwoordig heel veel toegepast met goede resultaten. Maar betekend wel elke week een flinke waterverversing. Als dat geen probleem is zou ik hier voor gaan. Je voorkomt ten alle tijde tekorten en daarmee samenhangende (algen)problemen. Voor EI bemesting heb je een Macro-mestof (NPK) en een Micro-meststof (ijzer etc) nodig. Je kunt deze zelf mengen op basis van poeders die je online koopt via bijv. aquariumbemesting.nl of kant en klaar kopen, Aqua Rebell heeft bijv. voedingstoffen speciaal voor EI.

Waar ik iig van weg zou blijven is bemesting die is ontworpen om samen te werken met een voedingssubstraat of soil. Dat geldt voor de producten van ADA en (misschien in mindere mate) Tropica. Er is niks mis mee maar zonder de bijbehorende voedingsstoffen uit de bodem is de kans op tekorten groot.

En dan is er nog een enorm scala aan aquariumbemesting zoals profito etc. Deze bevatten meestal geen Nitraat en Fosfaat, Deze kun je los bij bemesten en in een plantenbak met co2 en zonder hoge visbezetting is dat vaak ook nodig. Je ontkomt met deze manier van bemesten eigenlijk niet aan watertesten, om te kijken of en hoeveel je moet bemesten. Een geoefend oog kan het ook aan de planten zien, maar bij de moeilijkere planten ben je dan vaak al te laat.

De LED balken die ik boven mijn bak heb hangen zijn:

Retroline: 2 keer de daylight wit en 1 keer de RGD. Alle drie zijn even lang ( 120 cm )

Die balken bestaan hoogstwaarschijnlijk uit 5050 smd Led's, (de RGB versie sowieso) ik vraag me af of je daar genoeg aan hebt op 300 liter water, ik vrees van niet maar de tijd zal het leren.

Mooie bak tuinkabouter. Best veel werk aan gehad en denk dat je nog regelmatig de nodige uren er in steekt. Toppie.
Ik heb de plantenvoeding besteld bij aquariumbemesting. Komt morgen al binnen. Bedankt voor de tip.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan