Wat is er nieuw

Aquarium opnieuw inrichten, tips gevraagd!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kimmy1989
  • Startdatum Startdatum
K

Kimmy1989

Guest
Hallo iedereen,
Ik ben een half jaar geleden gestart met een aquarium, zonder al te veel voorbereiding (tot mijn grote spijt).

Nu wil ik het goed gaan doen, dus de hele boel herinrichten, en hoop hier tips te krijgen!!

Ik heb een Juwel record 60, dus 61l 60x40x30cm
Mijn visbestand is:
7 otocinclus
5 corydoras paleatus
3 mannenguppen
3 zwaarddragers (staan op forum+mp voor een groter aquarium)
1 black molly (staat op forum+mp om weg te doen)
*ga ook pas beginnen met herinrichten als deze vissen weg zijn*

Ik vind de inrichting van mijn bak niet mooi, heb zomaar planten gekocht en her en der neergezet en heb een grindbodem, wat niet geschikt is voor de corydoras.

Omdat de straks overgebleven vissen allemaal toch richting Zuid-Amerika vandaan komen, wil ik die biotoop een beetje aan gaan houden.

Het jammere nu ook vind ik dat ik de Oto's bijna niet zie. Weet iemand hoe dit komt? En hoe ik dit kan verbeteren met mijn volgende inrichting? Ze zitten vaak onder het hout met z'n allen, zie ze nooit aan het raam..

Verdere vragen:
*hoe kan ik het beste de bodem vervangen? Ik neem aan alle vissen eruit? Moet ik de corydoras apart zetten (vanwege de giftige stoffen die ze uitscheiden?). Moet het aquarium dan weer indraaien als ik zoveel mogelijk water bewaar?

*qua bodem wil ik het lieft een zwarte zandbodem. Heb al gelezen dat hij bij hornbach te koop is, deze is helaas niet in de buurt, weet iemand anders nog plekken waar ik een mooie donkere zandbodem kan vinden? Heb nog een aantal slakken in mijn aquarium, die houden de boel mooi schoon, ben ik die straks kwijt als ik de bodem vervang? Is er een handig maniertje om de slakken te 'vangen'?

*welke planten kan ik het beste nemen? Hoe het beste plaatsen? (bijv *snelgroeier achterin etc) Waar kan ik het beste planten halen? Van de lfs wordt ik ook niet veel wijzer...

*Als alles gedaan is en het aquarium heeft weer even kunnen draaien, hoe zou ik mijn bestand verder aan kunnen vullen? Evt nog een schooltje tetra's of minirasbora zou ik wel erg mooi vinden, maar kan dat? Of gewoon nog een paar mannenguppen erbij en that's it?

Alle tips zijn welkom!! Alvast bedankt!
 
Corydoras paleatus wordt te groot voor een 60 cm bakje, zou ik ook naar een groter aquarium verplaatsen, de meeste visjes die geschikt zijn voor een 60 cm bakje combineren niet goed met guppen, overweeg om die ook te verkopen.

Bodem vervangen als volgt : vissen eruit en in (ingedraaid) aquariumwater, filter moet blijven draaien, doe deze in een bak met ingedraaid aquariumwater. Bodem eruit, nieuwe bodem erin. Filter erin, vissen erin 😉
 
Mij werd verteld, en ik heb ook op internet gezocht, dat de corydoras paleatus juist een van de klein blijvende soorten corydoras is? En dat deze dus prima in mijn bak kunnen? Niet goed ge�nformeerd dan? Zonde, want de rest wist ik, heb ik 'gered' van de wc. Maar de corydoras heb ik echt gekocht. Deze raak ik denk ik ook niet zo gemakkelijk meer kwijt?

Maar dan zou ik mijn bodem ook niet moeten vervangen als ik de corydoras wegdoe...

Stel dat, mijn filter zit ingebouwd in mijn aquarium (bioflow) alleen de pomp kan ik eruit halen... Hoe doe ik dat dan? Kan hem dus niet laten draaien :|

Ik had inderdaad begrepen dat veel vissen niet goed kunnen tegen het drukke gedrag van de guppen. Aangezien deze al ruim een half jaar oud zijn en mannetjes niet zo oud worden wacht ik dan liever totdat deze dood zijn als dan nu te verkopen (raak ze aan de straatstenen niet kwijt denk ik). Zijn alleen maar mannen dus vermenigvuldigen doen ze niet 😉
 
Dan ben je verkeerd ingeligt want deze kunnen toch al snel rond de 7cm worden.
Corydorassen die meer geschikt zijn voor kleine aquariums zijn de corydoras pygmaeus en de habrosus. De rest word denk ik toch te groot.

Maar als je inderdaad van plan bent geen corydorassen meer te houden kan de bodem blijven als je dit zelf wil.
Ik had in mijn juwel rio 125 ook een ingebouwd filter en moest tijdens het verbouwen van mijn aquarium ook de nodige maatregelen nemen om mijn bacterie cultuur in het filter te behouden.
Ik vulde altijd een grote bak met aquariumwater en deed daar mijn vissen in. Tevens deed ik daar mijn thermostaat in en een klein pompje wat ik nog had liggen van mijn nanocube aquarium. Je opvoerpomp van je bioflow zou ik maar niet gebruiken omdat als je die zo los in de bak zou leggen de vissen erin gezogen worden en zo in mootjes gehakt worden. Of je moet kijken of je er iets omheen kan doen waardoor dit niet kan gebeuren.
Vervolgens legde ik mijn filtermediums ook gewoon in de bak.
Op deze manier heb ik nog nooit problemen gehad m.b.t. sterfte van mijn filter bacteri�n.

Vervolgens vul je het aquarium en laat je deze op temperatuur komen door middel van je thermostaat. Daarna stop je er de filtermediums weer in en de pomp en laat je deze weer draaien. Vervolgens kun je de vissen langzaam overwennen en weer loslaten.

Op deze manier behoud je toch veel van je belangrijke bacteri�n.

Gr. Kevin
 
Ok dan ga ik kijken of ik kan ruilen met iemand voor de andere soort corydoras...

Dank je voor de tips!! Ik ga het zo doen dan maar 🙂

Weet iemand nog iets over de oto's? Waarom ik die nu niet zie? Vind ik toch wel belangrijk om rekening mee te houden qua inrichting van mijn bak zodat ik ze wat meer zie.
Bvd.
 
Ik kan van een familielid een aquarium krijgen van 80x30x40. Zou dit wel groot genoeg zijn voor mijn vissen (corydoras en zwaarddragers)? Of haalt dit niets uit?
 
Ja dat zou super zijn hoor,aardig van hem of haar zeg!
 
Haaiiiii

Corydoras panda wordt ook niet groot...en is een super leuk diertje...wat constant bezig is met grondelen....zelf heb ik een 80 cm bak...en heb er 5 is zitten 🙂
 
@Seabait, ja he, ben er ook heel erg blij mee!! Dus dan kan ik mijn vissen gewoon houden in die 80 cm bak? Want daar gaat het dan om natuurlijk 🙂

@Aquariaan 1967: thanks voor de tip, daar ben ik ook idd te laat achter gekomen. Maar heb nu dus al de corydoras paleatus, dus hou ik deze liever, je weet immers nooit waar ze terecht komen...

Iemand nog tips hoe een nieuw aquarium optimaal in te richten? Lijkt me makkelijker als een bestaand aquarium omgooien 🙂

Als ik aquariumwater van mijn huidige aquarium gebruik, moet ik dan nog steeds 3 weken indraaien?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan