aquarium opnieuw vernieuwd


joannita

Active member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
33
Leeftijd
53
Goedenavond allemaal Hierbij heb ik een vraagje: Bij mijn ouders der aquarium was het vernieuwen van de voedingsbodem aan de beurt.Nu hebben wij dit allemaal gedaan.De vissen zitten nu verspreidt over 3 aquaria,s. Ik heb de externe filtersponsen vuil gehouden en een luchtbel pompje erin gedaan om het water in beweging te houden,De 180 liter bak is nu helemaal klaar op de vissen na. Volgens de dw mogen de vissen gelijk in de bak,Maar mag dit wel omdat het allemaal nu water is Wie weet raad vr gr
p.s ik weet geen waardes van het water hij draaid vanaf gisteren pas weer.
 
Als je die vissen nog ff in die 3 andere aquariums kan houden en de boel weer draaiend hebt. Dan zou ik daarvoor gaan. Je hebt nu aan de bodem behoorlijk gerommeld dus de baccies zijn van slag. Dus de hele cyclus is verstoord. Maar ik laat denk ik door andere met betere kennis van zaken je hier in adviseren.
 
Aannemende dat de vissen voorlopig goed zitten zou ik rustig 4 weken indraaien en daarna, dus na meten, de vissen per soort terug plaatsen, dat de dw zegt dat het kan is waar, maar dan moet je wel wat kennis van zaken hebben en op het juiste moment in kunnen grijpen wanneer nodig.
 
Met een goed ingedraaid filter zou het moeten kunnen, zelf heb ik ook de complete inhoud van een 200 liter verhuist naar een 80 liter, en dat is goed gegaan, het nieuwe water is meestal het probleem niet.
Het externe filter had je beter kunnen laten doordraaien op een grote emmer water.
Er wordt hier door de leden wel vaker een bodemwissel gedaan, en de bak draait dan gewoon weer door, wel spaarzaam voeren de eerste weken.

Om hoeveel vissen gaat het?
 
hoi het gaat om 1 grote borstel meerval 5 neon tetra 5 zwarte neon 5 fatoomzalm 10 japonica garnalen en 10 corydora,s gr
 
Dat is toch wel aardig wat, de filtersponzen hebben los in een bak water gelegen met een luchtpompje, of zijn ze het filter niet uit geweest?
 
Ze hebben in de bak van de ilter gezeten en daar heb ik een lucht slang ingedaan om het water in beweging te houden ze zijn de filter niet uit geweest ook het vieze water heb ik er toen ingehouden heb alleen vandaag het oude water eruit gegooid maar de vuile sponzen heb ik niet uitgespoeld
 
Ik zou het wel aandurven, misschien 1 of 2 dagen wachten, maar 4 weken opnieuw indraaien lijkt me niet nodig, maar dit is hoe ik daarover denk.
Wacht anders gerust nog even meer reacties af.
 
Koop flesje filterstart . giet dat in het filter.
temperatuur naar 25 graden.
Test dan na een dag de waarden.
 
Filterstart is in dit geval wel een goed idee ja, temperatuur verhogen zodat de bacteriën sneller aangroeien toch?
Er is (ik heb) alleen nog niet gevraagd welk filter het is, maar aangezien het een externe is zal die wel groot genoeg zijn voor de 180 liter.
 
Nitriet nitraat?
 
Nitriet en nitraat zal je in het begin nog niet gaan meten, zeker niet na één dag.
 
Ze heeft een werkend filter. Dus die zal dat geven. en anders na 2-3 dagen.
 
Nitriet blijft met een beetje geluk wel weg, nitraat is ook geen zekere factor, dit meet je meestal wel namelijk omdat het vaak ook al in het kraanwater zit.

Al met al zou het wel moeten kunnen lijkt mij, het is in feite een bodemwissel, en met een goed filter moet dat kunnen, wel jammer dat het filter niet in zijn geheel heeft doorgedraaid.
 
Laatst bewerkt:
Hallo het is de jbl 902 ik heb aquasafe en safestart gebruikt ik snap niets van de waarde normaal gaan we na de dw om te laten testen we hebben ook de wekelijkse planten voeding erbij gedaan meer weet ik eigenlijk niet hoe nu verder gr
 
Nitriet blijft met een beetje geluk wel weg, nitraat is ook geen zekere factor, dit meet je meestal wel namelijk, omdat het vaak ook al in het kraanwater zit.

Al met al zou het wel moeten kunnen lijkt mij, het is in feite een bodemwissel, en met een goed filter moet dat kunnen, wel jammer dat het filter niet in zijn geheel heeft doorgedraaid.
Ik wist helaas niet hoe ik het filter moest laten draaien in een emmer daarom had ik deze oplossing bedacht hahah
 
Ik wist helaas niet hoe ik het filter moest laten draaien in een emmer daarom had ik deze oplossing bedacht hahah
Jammer maar alles beter dan het hele filter schoonmaken en er verder niets mee doen.
hoe nu verder

Tja, de keus is aan jullie, persoonlijk zou ik het wel aandurven, maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat het misschien fout gaat.
Als de vissen goed zitten zou ik een paar dagen wachten, voor alle zekerheid.
 

Terug
Bovenaan