Wat is er nieuw

Aquarium opnieuw - Zelf achterwand

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeroen Huitink
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen Huitink

Guest
Hallo allemaal weer,

Mijn bakje draait gewoon prima, niets mee aan de hand, vind alleen het gerommel ermee leuk, en ga het dus nog maar eens doen. en wil mijn handen wel eens vuilmaken aan een zelf gemaakt achterwandje.

Nu lees ik:

- van piepschuim achtig materiaal de basis maken.
- Hierop tegellijm (2 of 3 lagen)
- Hierop epoxy om het af te dichten
- En dan de bak in, spoelen, en weer inrichten.

Klopt het zo? Ik zal proberen het weer stap voor stap bij te houden...

Jeroen

En niet vergeten de achterwand goed te laten drogen (1 week voor de zekerheid) voordat je deze in contact laat komen met water.

Kijk eerst goed naar de achterwanden van de grote merken, zoek daar een mooie uit en probeer die dan na te maken, met je artistieke vrijheid natuurlijk.
Veel beginnen er aan zonder voorbeeld en die komen steeds zeer onnatuurlijk over, maar dat kan je dan weer niet zeggen, omdat iedereen het toch zo mooi vindt.
Zorg er voor dat het in de natuur ook kan, geen stenen in de wand namaken die ergens zweven zonder dat ze gesteund worden.
Je eindresultaat zal er beter uitkomen.

bn001175.jpg

achterwanden

achterwand

nautic-nautic-aquarium-achterwand-amazone.jpg

Waar ik nog mee blijf zitten is of er na de tegellijm nu wel of niet nog een laag overheen moet, en waarom. Ween iemand dit voor me duidelijk uit te leggen?

meerdere lagen word het gewoon sterker van, als je er bv tegenaan stoot met een steen oid, ga er niet meteen doorheen.

Ja die is wel duidelijk. Maar dan gewoon meerdere lagen tegellijm, of nog andere zaken? En waarom? Zijn en andere redenen behalve dat het sterker is?

meerdere lagen tegellijm, voordat je met epoxy aan de gang gaat kan je het zelfs nog een kleurtje geven

OK, even wat hulp nodig. Poging 1 hieronder, om even te zien wat hoe het werkt. Afgezien van wat rond waaiende bolletjes gaat het nog 🙂

Jullie goede idee�n over hoe ik de 2 buisjes (een richting pomp, een van de pomp) en de buisverwarming hierin mooi / handig kan verwerken. Geheel komt rechts boven de bak in.

941594jeroenh_0_82_wp_20150525_16_41_05_pro.jpg

De verwarming nooit in piepschuim weg werken.
Water moet er rondom zijn warmte af geven.
Daar is een kunststof koker voor, waar hij in past.

En zoek eens op YouTube. om een achterwand te maken.

Bekijk deze twee linken eens 🙂

http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/achterwand_luc.pdf

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post577304

Jeroen Huitink zei:
Waar ik nog mee blijf zitten is of er na de tegellijm nu wel of niet nog een laag overheen moet, en waarom. Ween iemand dit voor me duidelijk uit te leggen?

De eerste laag tegellijm moet je redelijk dun aanbrengen, deze zal dan tussen alle kieren en in alle gaatjes zich gaan hechten aan de piepschuim.
Hierop zet je dan de tweede laag tegellijm, deze moet je dik uitsmeren en dit op zo'n manier dat de structuur van de piepschuim is verdwenen en er een structuur tevoorschijn komt alsof het een rots of steen is.

Daarna de epoxy erop doen, deze kan je best ook in twee lagen doen, dit omdat je niet het risico moogt lopen dat er allerlei vuiligheid van de tegellijm in het water komt.

Succes met je wand. 🙂

luc zei:
Bekijk deze twee linken eens 🙂

http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/achterwand_luc.pdf

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post577304

Jeroen Huitink zei:

De eerste laag tegellijm moet je redelijk dun aanbrengen, deze zal dan tussen alle kieren en in alle gaatjes zich gaan hechten aan de piepschuim.
Hierop zet je dan de tweede laag tegellijm, deze moet je dik uitsmeren en dit op zo'n manier dat de structuur van de piepschuim is verdwenen en er een structuur tevoorschijn komt alsof het een rots of steen is.

Daarna de epoxy erop doen, deze kan je best ook in twee lagen doen, dit omdat je niet het risico moogt lopen dat er allerlei vuiligheid van de tegellijm in het water komt.

Succes met je wand. 🙂

O,o, Luc, als jij er niet was. 😀 :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan