Wat is er nieuw

aquarium opstarten en samenstellen beginners

• Onderwerp starter Onderwerp starter demivissen
  • Startdatum Startdatum
D

demivissen

Guest
beste aquarium liefhebbers,

ik heb veel beginners fouten gemaakt met het aanschafen van vissen en weet vaak niet veel over hoe je een aquarium opstart graag wil ik wat verduidelijking.

mijn eerste vraag is wat zijn nou goede beginners vissen? heb gehoord dat guppen namelijk helemaal geen goede beginners vissen
zijn.

en hoe zorg je er voor dat de waterwaarders perfect zijn en wanneer kunnen je nieuwe visjes er dan in?

ook is het altijd leuk als jullie misschien want beginers tips kunnen geven voor mij maar ook voor alle andere mensen die hier verduidelijking over willen.

alvast bedankt

Hier heb je vast wat algemene tips en onderwerpen om je vast wat in te lezen.

De vissen voeg je geleidelkijk toe na de opstart waarvoor je vaak zo n 4 weken moet uittrekken. In deze 4 weken zal de bacteriecultuur op orde moeten komen en de bak zal dan in balans komen.

Guppen zin helemaal geen beginnersvissen (waar je al achter was gekomen) dan kun je beter een groepje corydorassen aanschaffen, ene ancistrus algeneter en een scholenvisje zoals een tetrasoort, leuke soortjes en niet moeilijk, wel je aquarium eerst erop inrichten want corydorasjes hebben een zandbodem nodig en een ancistrus een stuk hout

De soorten die Nicolientje aangeeft zijn hele leuke beginnersvissen. Ook een enkele betta of een koppeltje honinggoerami's zijn prima vissen om mee te beginnen.

Laat je aquarium inderdaad 4 weken indraaien en voeg dan geleidelijk je vissen toe (dus niet alles in 1 keer).

Perfecte waterwaardes is afhankelijk van welke vis je wil nemen, maar de genoemde soortjes zijn best flexibel. Ik kan je wel aanraden om een goede druppel testset te kopen om je waardes te meten, dan kun je altijd snel testen als er wat mis lijkt.

Verder nog 1 tip: neem echte planten en vooral geen van plastic. Echte planten helpen mee aan een goede kwaliteit van het water en er zijn genoeg soorten die echt niet moeilijk te houden zijn.

Wellicht ook handig om hier te vermelden wat voor aquarium je beht, in hoeverre je die hebt ingericht en waar je voorkeur mbt soort naar uitgaat...

En natuurlijk het formaat, want niet elke vis kan in elk formaat bak. Er zijn richtlijnen, maar je moet goed kijken naar het gedrag van een specifieke soort hoeveel ruimte hij of zij nodig heeft, maar ook in welke laag ze zwemmen en hoe goed ze met andere vissen in dezelfde laag overweg kunnen. Niet iedereen is even goed met elkaar te combineren of met de eigen soort, zoals bijvoorbeeld een betta/kempvis. Prima alleen in een bak met andere bewoners, maar mannen samen is al een no-go en met dames erbij moet je de ruimte hebben, maar ook wel een beetje geluk met het karakter van de vissen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan