aquarium opstarten met vissen er in.


Henkie73

Well-known member
Lid geworden
19 december 2010
Berichten
45
Leeftijd
50
Locatie
Groesbeek
Website
skypc.nl
Beste mensen,

door een alge explosie heb ik mijn bak helemaal op nieuwe opgestart.

hier heb ik ook de pomp en het aquarium moeten schoonmaken en alles nieuw erin.

dus nu heb ik de vissen in mijn 260 liter bakje zitten met nieuwe planten en niet filter martiaal.

ik weet dat ik ammoniak & nitriet in de gaten moet houden.

maar is er een manier om dit proces te versnellen?

of andere handige tips zijn ook graag welkom.

alvast bedankt

gr.
henk
 
Als je iemand weet met een ingedraaide filter dan zou je wat entmateriaal kunnen vragen of een spons licht in je bak uitknijpen. Omdat je voert, zou dat zuinig doen, komen de bacterien wel op gang maar monitot dit goed en ververs zo nodig.
 
Met de kennis van nu inderdaad de waterwaardes en het gedrag vd vissen in de gaten houden en een keer vaker verversen.
in vroegere jaren van het aquarium houden werden de bakken gewoon ook opgestart zonder indraaien weet ik. Zo deed ik het zelf ook altijd. Nu kan het geluk zijn maar bij mij ging het altijd goed.

nu heb je een bak met behoorlijk wat liters inhoud, dus dat scheelt wel tov een kleiner bakje denk ik.
 
filterbactieriën toevoegen uit een flesje versneld de opstart. en je hebt vloeibare ammoniakbinders als amguard van seachem of ammostop van prodibio, er zijn er vast meer.
 
In de meeste flesjes zitten de heterotrofe en die heb je eigenlijk al snel en voldoende in je water. Ik vindt dat een beetje zonde van het geld vaak en verkruimel liever wekelijks een snufje voer.
 
In de meeste flesjes zitten de heterotrofe en die heb je eigenlijk al snel en voldoende in je water. Ik vindt dat een beetje zonde van het geld vaak en verkruimel liever wekelijks een snufje voer.
in de meeste zitten verschillende heterotrofe en nitrificerende bact. + voedingstoffen

een beetje visvoer is op zijn best een vervanging voor de voedingstoffen in het preperaat. Het zorgt ervoor dat bact zich wellicht iets optimaler vermenigvuldigen maar het blijft zeker een paar weken duren voor de van nature aanwezige bacteriën zich voldoende hebben vermeerderd. Met een preperaat begin je met een veel groter aantal en dus gaat het vermeerderen sneller. Als je niet weken wilt of kunt wachten, vind ik het een heel goede investering.

ik gebruik het altijd en ook na het indraaien voeg ik met regelmaat bact toe na filteronderhoud.
 
In de meeste flesjes zitten de heterotrofe en die heb je eigenlijk al snel en voldoende in je water. Ik vindt dat een beetje zonde van het geld vaak en verkruimel liever wekelijks een snufje voer.
Gelukkig doe je dat al als er vissen in zitten
 
filterbactieriën toevoegen uit een flesje versneld de opstart. en je hebt vloeibare ammoniakbinders als amguard van seachem of ammostop van prodibio, er zijn er vast meer.
Maar wanneer je je ammoniak gaat binden, hoe krijg je dan een stikstof cyclus in je filter? Dat zou de opbouw van je bacteriën toch verstoren?
 
in de meeste zitten verschillende heterotrofe en nitrificerende bact. + voedingstoffen

een beetje visvoer is op zijn best een vervanging voor de voedingstoffen in het preperaat. Het zorgt ervoor dat bact zich wellicht iets optimaler vermenigvuldigen maar het blijft zeker een paar weken duren voor de van nature aanwezige bacteriën zich voldoende hebben vermeerderd. Met een preperaat begin je met een veel groter aantal en dus gaat het vermeerderen sneller. Als je niet weken wilt of kunt wachten, vind ik het een heel goede investering.

ik gebruik het altijd en ook na het indraaien voeg ik met regelmaat bact toe na filteronderhoud.
Ja dat is een al oude discussie maar zover ik weet zitten er in de meeste flesjes geen nitrificerende bacterien die wij graag willen op een paar merken na zoals Dr Tim (als ik het goed heb) of de Microbe Lift Special Blend. Daarbij zijn de bacterien vaak maar beperkt in de flesjes houdbaar en al snel zit je met een te oud flesje of een die te warm heeft gestaan en dat heeft zeker invloed op het effect. Dus het ene merk is het andere merk niet en je zult goed moeten kijken welke je koopt als je ook nitrificerende bacterien wil toevoegen.
Net als die potjes met poeder waar bacterien in moeten zitten. Nitrificerende kunnen droog niet overleven dus die zitten al niet in die potjes. Hier zijn al heel wat topics aan gewijd en soms lopen de meningen nogal uiteen.
 
Maar wanneer je je ammoniak gaat binden, hoe krijg je dan een stikstof cyclus in je filter? Dat zou de opbouw van je bacteriën toch verstoren

hooguit een beetje vertragen. voor zover ik weet (ik heb ze niet allemaal bekeken) werken de meeste vloeibare ammoniak binders met planten extracten (yucca schidigera) die stoffen bevatten (bepaalde saponines) die een complex vormen met ammoniak. deze organische verbindingen zijn oplosbaar en worden uiteindelijk ook weer afgebroken.
de ammoniak komt nog steeds in het filter en wordt daar uiteindelijk ook wel omgezet. het duurt hooguit wat langer, maar dat is een stuk beter dan de effecten van een ammoniak vergiftiging.

je kunt de werking ervan vergelijken met een chelaat.
Ja dat is een al oude discussie maar zover ik weet zitten er in de meeste flesjes geen nitrificerende bacterien die wij graag willen op een paar merken na zoals Dr Tim (als ik het goed heb) of de Microbe Lift Special Blend. Daarbij zijn de bacterien vaak maar beperkt in de flesjes houdbaar en al snel zit je met een te oud flesje of een die te warm heeft gestaan en dat heeft zeker invloed op het effect. Dus het ene merk is het andere merk niet en je zult goed moeten kijken welke je koopt als je ook nitrificerende bacterien wil toevoegen.
Net als die potjes met poeder waar bacterien in moeten zitten. Nitrificerende kunnen droog niet overleven dus die zitten al niet in die potjes. Hier zijn al heel wat topics aan gewijd en soms lopen de meningen nogal uiteen.
ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar ook nitrificerende bacteriën kunnen gedroogd bewaard worden.
welke bacteriën er precies in welk merk zitten weet ik niet. hoeveel bacteriën ook niet, en wat er verder nog inzit geen idee. Ik begrijp best de scepsis, als je verpakkingen leest is het veel meer marketing dan feiten en er is zoals bij alles in de hobby ook een hoop troep op de markt. Maar indraaien is niks meer dan wachten tot een paar bacteriën heel veel bacteriën zijn geworden, en iedereen kan op zijn vingertjes natellen dat met hoe meer je begint hoe eerder je heel veel hebt.

ik heb verschillende merken
 
Ik heb zelf ooit eens Juwel bioboost filterversneller gebruikt, tijdens een verhuizing.
Dat werd me toen aanbevolen door LFS.
Ik heb werkelijk geen idee of het iets heeft uitgemaakt. Weet ook niet wat er in zit.
 
ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar ook nitrificerende bacteriën kunnen gedroogd bewaard worden.
Nou ik heb daar een keer een Engels onderzoek over gelezen en daar was dat te lezen maar waar dat weet ik niet meer en het is hier ook al wel op het forum een bevestigd maar goed ik ben geen expert.
 
Hier een leuke EU met naar mijn idee veel goede inbreng van Jan die toch er het een en ander van af weet. Voor diegene die het leuk vinden om te lezen:

 
ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar ook nitrificerende bacteriën kunnen gedroogd bewaard worden.
Hier lees je ook dat GinRin zegt dat nitrificerende niet werkzaam zijn als ze gedroogd in potjes zitten maar goed ik zei al ik ben geen expert:


Ik meen me te herinneren dat @janjdk ook ooit aangaf dat in die potjes poeder de heterotrofe zitten maar dat kan wellicht zelf bevestigen of tegenspreken want dit is al even geleden en met mijn geheugen weet je het wel;)
 
Laatst bewerkt:
hooguit een beetje vertragen. voor zover ik weet (ik heb ze niet allemaal bekeken) werken de meeste vloeibare ammoniak binders met planten extracten (yucca schidigera) die stoffen bevatten (bepaalde saponines) die een complex vormen met ammoniak. deze organische verbindingen zijn oplosbaar en worden uiteindelijk ook weer afgebroken.
de ammoniak komt nog steeds in het filter en wordt daar uiteindelijk ook wel omgezet. het duurt hooguit wat langer, maar dat is een stuk beter dan de effecten van een ammoniak vergiftiging.

je kunt de werking ervan vergelijken met een chelaat.

ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt maar ook nitrificerende bacteriën kunnen gedroogd bewaard worden.
welke bacteriën er precies in welk merk zitten weet ik niet. hoeveel bacteriën ook niet, en wat er verder nog inzit geen idee. Ik begrijp best de scepsis, als je verpakkingen leest is het veel meer marketing dan feiten en er is zoals bij alles in de hobby ook een hoop troep op de markt. Maar indraaien is niks meer dan wachten tot een paar bacteriën heel veel bacteriën zijn geworden, en iedereen kan op zijn vingertjes natellen dat met hoe meer je begint hoe eerder je heel veel hebt.

ik heb verschillende merken


Ik zweer bij deze flesjes..
Wonderbaarlijk spul maar het doet wel echt wat goeds
Kost rond de € 5 euro bij Jumper

71KXlVcOvRL._AC_SL1500_.jpg
 
heren bedankt voor al jullie info,

maar als ik bacteriën uit een flesje toevoeg en dan vaak een water wissel doe hebben die bacteriën ook weinig zin lijkt me ??

de piek komt toch meestal rond de 2 weken?

het is nu een week geleden dat hij opgestart is vissen nog geen problemen water waardes gevonden .

gr.
henk
 
Zolang je geen verkeerde waarden meet gaat dat prima dus maar blijf het wel monitoren. Eventuele bacterien die je toevoegt zullen zich snel nestelen dus die haal je er met verversen niet zoveel meer uit denk ik.
 
heren bedankt voor al jullie info,

maar als ik bacteriën uit een flesje toevoeg en dan vaak een water wissel doe hebben die bacteriën ook weinig zin lijkt me ??

de piek komt toch meestal rond de 2 weken?

het is nu een week geleden dat hij opgestart is vissen nog geen problemen water waardes gevonden .

gr.
henk

Die gaan in je filtermateriaal zitten, niet zo zeer in het water
Zo'n flesje is trouwens volkomen veilig, je kunt niet overdoseren
 

Terug
Bovenaan