Wat is er nieuw

Aquarium opstarten => te hoge gh en bruin alg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daandriks
  • Startdatum Startdatum
D

Daandriks

Guest
Hoi mensen,

Ik ben nieuw op het forum en heb een probleem met m’n opgestarte bak.

Als eerste wat achtergrondinformatie. Ik heb een Trigon 350 hoek aquarium staan. Deze 4 jaar geleden gestart en ivm blauw alg even een tijdje gestopt en leeg gestaan.
Inmiddels weer opnieuw begonnen. Rustig gestart. Dus grind en zand erin en water.
Planten toegevoegd en ook wat Easy Life voor de opstart van de bacterie. Netjes gehouden aan het flesje.

echter na 1,5 week zat de bak heel vol met bruine slijmerige draad alg. Inmiddels een goede verversing gehad en veel weg gezogen en nu zitten we in week 3 maar de alg is alweer zo goed als terug.

Er zitten geen vissen in. Licht staat zo’n 6 uur aan.
Waardes:
gH = 20+
pH = 7
kH = 6
NO3 = 0
NO2 = 0

Het vreemde is dat de gH van het kraanwater ongeveer 14 is. Dus ik snap niet waarom de gH zo hoog is.

Alvast bedankt 🙏

GH kan hoog zijn door sommige stenen. Bruinalg is niet vreemd in de opstartperiode. Je meet nog geen nitriet en nitraat, dus je zit waarschijnlijk nog in de ammoniakperiode. En laat die flesjes maar gewoon achterwege 🙂

Hoort allemaal bij de opstart dat slijm en dergelijke.

Waarmee meet je de waardes? met een teststrip? want die geven doorgaans hele verkeerde waardes weer (wijken meer dan 50% af)

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb test strips van Tetra maar ook van die flesjes can Tegra in een koffertje. En bij gH ben ik gestopt bij 25 druppeltjes en toen was hij nog niet groen zoals moest.

kan de verhoging van gH komen door het grind? Komt gewoon van AquaXL speciaal voor aquaria.

Ja dan is d evloeistof van de GH verlopen, zoiets is altijd maar beperkt houdbaar

Dus grind en zand erin

Hoe moet ik mij die combinatie voorstellen? :))

Ja dan is d evloeistof van de GH verlopen, zoiets is altijd maar beperkt houdbaar

Als aanvulling daarop: GH testen zijn zowat de meest slecht houdbare testen van allemaal, na openen maximaal een jaar naar mijn ervaring.

Ik zou geduld hebben als alles goed zit verdwijnt dit vanzelf bij mijn dochter is dit ook gebeurd tot haar grote ergenis maar bruine alg gaat e ht weg als verder alles goed zit ik zou wel het licht in deze periode wat temperen

GH 20+ met een KH7 is zeker foute meting, meestal komt de GH uit 10-15 met een KH7 dus ik zou mij geen zorgen maken dat gaat vanzelf wel iets zakken als de bacteriecultuur goed ontwikkeld is en wat calsium en magnesium weg snoept samen met de planten.
Bruinalg komt vaak door silicaat wat in elk leidingwater veel kan in zitten en gaat vaak vanzelf stabeliseren
Blijf je veel bruinalgen houden kan je tijdelijk over JBL NitraEX filteren om silicaat eruit te filteren dit helpt vaak tegen bruinalg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan