Wat is er nieuw

Aquarium opstarten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Syl&Ar
  • Startdatum Startdatum
S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal!

Momenteel hebben wij een Juwel aquarium van 60 cm. Aanstaande donderdag gaan we onze nieuwe bak ophalen. Een Juwel vision van 1.20m. Nu hebben we een aantal vraagjes over het opstarten van de bak.

Bij het aquarium zit een grote algeneter van 28cm. Wij hebben even een kleine bak om hem in op te vangen, maar daar kan hij zijn kont amper in keren. Dus lang kan hij daar niet in blijven. Kunnen we de algeneter al gelijk in het nieuwe aquarium doen of kan dat echt pas na indraaien?

In ons aquarium hebben we momenteel geen voedingsbodem. Zouden jullie ons dat wel aanraden? En wat voor bodem zouden jullie ons aanraden? We twijfelen zelf tussen fijn grind of zand, met oog op de corydora albino's die er in de bak zitten en de grote algeneter.

Tot slot.. hoelang adviseren jullie om in te draaien en hebben jullie nog tips voor tijdens het indraaien.. verversing etc.?

Alvast bedankt!

Groetjes
 
je hebt denk weinig keus met die grote vis al vind ik hem nog eigenlijk te groot voor de 1.20.
Als je nou de oude spons van je kleine bak die ingedraaid is uitknijp lichtjes in de nieuwe dan ent je de bak en dat komt de opstart zeker ten goede en dan zal het wat sneller gaan.
Ik zou als je die algeneter erin doet zuinig voeren de eerste weken.
Normaal moet je zeker tegen de 4 weken rekenen voor het indraaien maar het enten verkort de procedure zeker.
Ik zou in de gaten houden hoe het gaat met je no2 en of de nitraat zich ook opbouwt na een week of 2 a 3.
Als bodem kun je bij de Hornbach heel mooi fijn grind kopen dat net iets grover is dan zand en vele leden gebruiken dit al en naar volle tevredenheid. I.v.m. Cory s moet je een fijne bodem hebben zoals je al weet.

Persoonlijk zou ik proberen de algeneter te herplaatsen, al zal dat niet makkelijk zijn.
 
Waarom twijfel je over de bodem? Corydoras prefereren zand, dus die keus lijkt mij snel gemaakt 🙂

Ik heb zelf geen ervaring met een voedingsbodem zie dat het meestal afgeraden wordt vanwege de beperkte werkingsduur, het kost extra geld en het schijnt troep te geven als je wilt herplanten. Ik zou daar dus niet voor kiezen.
 
Bedankt voor de antwoorden. Dat wordt dan zand of dat fijne grind is ook even de moeite waard om naar te kijken.. en geen voedingsbodem.

Wat betreft de algeneter.. daar moet de jongen van wie we de bak overnemen dan misschien maar een nieuw huisje voor zoeken. Zielig dat hij al zo lang in een te kleine bak zit.
 
Tja,klein gekocht,en groeien snel.
En in 1.20 m Kan. ligt eraan welke het is.
EEn pleco,of een sturisoma.
 
Het is een pleco
 
Die wordt wel 45 cm.
 
Wat kunnen we hem in de tussentijd het beste te eten geven?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan