Wat is er nieuw

Aquarium overgenomen

Anne-lies

Member
Lid geworden
11 juni 2022
Leeftijd
41
Wij hebben een aquarium van 240 liter overgenomen (1m20 x 66cm). Het aquarium heeft al de volgende vissen:
- 3 neonvisjes
- 2 clownbotia (al vrij oud)
- 2 zeebravissen
- 1 pleco.

Welke vissen passen hier eventueel nog bij?
Kunnen hier eventueel garnalen bij of eet de clownbotia deze op? Er zijn wel wat schuilplaatsen in het aquarium voorzien.

Dit echt zo wat er overgebleven is bezetting.
Ja zou de neons kunnen uitbreiden naar 12 of 18.

Is 66 de diepte of de hoogte en wat is de ontbrekende maat?

Garnalen zullen wel opgegeten worden. Maar als je een soort neemt die redelijk snel kweekt dan blijven er altijd genoeg over.
Of ze ook de grotere soort zoals de Cardina multidentata te pakken nemen durf ik niet te zeggen. Maar deze soort kweekt sowieso niet in je aquarium.

Dit echt zo wat er overgebleven is bezetting.
Ja zou de neons kunnen uitbreiden naar 12 of 18.

Is 66 de diepte of de hoogte en wat is de ontbrekende maat?

Garnalen zullen wel opgegeten worden. Maar als je een soort neemt die redelijk snel kweekt dan blijven er altijd genoeg over.
Of ze ook de grotere soort zoals de Cardina multidentata te pakken nemen durf ik niet te zeggen. Maar deze soort kweekt sowieso niet in je aquarium.
Hoogte 66, diepte 45cm.

Aquarium is 1m20x45x66. 66 is de hoogte

Tja krap voor de Botia s en die moet je ook in een groep houden. Ik zou ze zelf dan niet houden en kijken voor een leuke kleiner blijvende cichlide.

Dat komt helaas vaak voor. Dat je een visbestand overneemt van iemand die het allemaal wat minder serieus neemt. Uiteindelijk ben je dan de eerste maanden bezig met het vinden van een nieuw onderkomen voor de helft van je bestand en het vinden van passende vervangers... Ik vrees dat je daar even doorheen moet. Meestal heb je daarna ook zichtbaar meer harmonie in de bak.

Tja krap voor de Botia s en die moet je ook in een groep houden. Ik zou ze zelf dan niet houden en kijken voor een leuke kleiner blijvende cichlide.
Bedankt voor de info. De man van wie we het overnamen had deze vissen al 6 jaar. Dus ik had geen idee dat het te klein was voor de botia's.

Anne-Lies ik heb ze ooit gezien in een bak van, ik geloof 9 meter. Bij een LFS in Valkenswaard onder de U-vormige toonbank.

Bedankt voor de info. De man van wie we het overnamen had deze vissen al 6 jaar. Dus ik had geen idee dat het te klein was voor de botia's.
Nee dat snap ik en je kan ook altijd aan je lfs vragen of die ze wil overnemen of ze hier posten in de sectie aangeboden.

En je zegt dat je botia's al wat ouder zijn, ze kunnen 20 jaar oud worden, dus als je gaat zitten hopen tot ze zelf het loodje leggen, kun je nog een behoorlijk tijdje wachten.
Wat voor 'pleco' heb je? Want die naam wordt nogal makkelijk op een vis geplakt die helemaal geen pleco is. Post anders een fotootje bij https://aquaforum.nl/forums/identificatie-van-bewoners.40/
Voor hetzelfde geld heb je een ancistrus en die kan wél blijven.

En de volgende (en misschien wel belangrijkste) is: wat zie jij graag voor vissen?
een grote(re) school kleine visjes, of juist een paar duidelijk zichtbare vissen?
Kleurrijk en zo ja welke kleuren dan? Of juist meer zachtere kleuren?
Wat voor gedrag wil je? Rustige hangers of juist actieve zwemmers?
Ik raad je aan om eens op AquaInfo en een aquariumwinkel (NOG NIETS KOPEN!) rond te kijken en op te schrijven wat je aanspreekt en wat juist niet. Dat maakt het meedenken voor ons een stuk eenvoudiger.
Zelfde vraag voor de planten: wil je makkelijke planten of wil je juist planten met veel kleur (stuk veeleisender van zowel de techniek als jouw onderhoud!). Wil je dat planten de hoofdrol hebben of alleen schuilplaatsen opleveren voor de vissen?

Dank jullie allemaal voor de info. Ik ben ondertussen naar een aquariumwinkel in België geweest. Ze bevestigen inderdaad dat het een pleco is. We kunnen de pleco aan hen overlatrn en mss hadden ze ook voor de botia's een oplossing en dan gaan we met hun advies langzaam terug opbouwen.

Bij mijn bestand bleek het destijds een gibbiceps te zijn. Echt een mooi beest. Ik vond het heel jammer om hem weg te moeten doen. Maar ik stelde me hem volgroeid voor, 50cm vis in een bak van 100cm, en toen was de keuze snel gemaakt. Nu hebben we er een ancistrus voor in de plaats. Dat zijn ook hele leuke vissen. En met maximaal 12 cm een stuk beter te houden.

Heel lief van die winkel!
Dubbelcheck wel hun adviezen voor je er daadwerkelijk iets mee doet: kennelijk is dit één van de minder slechte aquariumwinkels, maar doe jezelf een plezier en vertrouw niet blind op hun kennis.

Andere alternatieven voor een 'zuignapvis': ottoclincus (groepje en wel pas als het aquarium minimaal een half jaar draait) Farlowella vittata (ook vaak aangeboden als V. aureum) Sturisoma aureum. Deze 3 soorten grazen in de aanwezige algen op zoek naar lekkers en maken daarmee de algen los.
En natuurlijk de corydorassoorten. Deze actieve groepsvisjes houden de bodem los en ontfermen zich geheel belangeloos over restanten voer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan