Wat is er nieuw

Aquarium overzetten naar nieuwe bak; hoe??

Lid geworden
19 juli 2024
Leeftijd
24
Ha allemaal,

Ik zit beetje met de handen in het haar. Mijn bak is lek sinds gister en ga morgen een nieuwe ophalen.
Hoe ga ik de bak overzetten aanpakken?
Ik snap dat ik veel van m’n water moet overzetten en de filtersponzen intact moet laten en niet uitknijpen.
Maar in m’n bodem zitten veel nuttige bacteriën toch? Kan ik die bodem gewoon in z’n geheel eruit scheppen en in de nieuwe bak doen? Heb zand laagje met daarover kleine kiezels (1-2 mm dacht ik) En dan m’n planten erin? Of moet ik dan de bak eerst nog een paar dagen laten indraaien en m’n vissen er nog niet in doen?

Hoor het graag :))
Dankjewel!!

Je kan de boel gewoon overzetten. 🙂 Alles wat in je bak ligt (bodem, inrichting) en wat je wil blijven gebruiken kun je in de nieuwe bak kiepen. Probeer het allemaal wel onder water te houden tijdens de verhuizing. Dan gaan er geen algen, bacteriën e.d. dood en in je nieuwe bak liggen rotten. Belangrijkste voor wat betreft de bacteriën is je filter. Als je die "intact" overbrengt zou de verhuizing wel moeten slagen verder.

Ja ik ben altijd huiverig met de bodem want daar zitten vaak stoffen in die je liever niet in het water hebt. Zelf zou ik de bodem eruit halen en heel licht spoelen en dan in de bak. Zo spoel je denk ik niet alle bacterien weg maar wel een boel vervelende stoffen uit de bodem.

Ik zou de visjes tijdelijk in een emmer doen, water uit de oude bak in een paar emmers. Hier doe je ook de filtersponsen bij of als je een buitenfilter hebt, laat je die bij de vissen draaien (als dat een beetje makkelijk gaat).

Dan de bodem uit de oude bak in de nieuwe bak. Planten overzetten, vullen met schoon water en dan een paar keer een waterwissel.

En dan aquariumwater uit de oude bak in de nieuwe bak, filters installeren, visjes erin. Gedrag van de vissen goed in de gaten houden en/of nitriet en ammonia monitoren en flinke waterwissel doen bij twijfel.

Huidige sponsen goed uitknijpen in een emmer aquarium water.

Nieuw aquarium voorzien van nieuw zand (geen idee hoe groot je bak is), maar vaak ben je voor 10-15 EUR klaar mits je geen zwart zand ofzo hebt. Plantjes poten en binnen 3 uur die emmer aquarium water (waar je sponsen in hebt uitgeknepen) toevoegen in de nieuwe bak. Lekker troebel de eerste dag, maar dat geeft niet. In principe kunnen de bewoners dan direct in de nieuwe bak.

Meermaals nieuwe bak zo opgestart, nooit problemen gehad (vaak wel een dag later mega-veel corydoras eitjes).

Bij twijfel over de bodem (als hij niet echt schoon lijkt) kun je die altijd nog in een emmer doen en wassen. Aantal keer goed omwoelen en telkens nieuw water erin tot het geen vuil meer afgeeft.

Bodem overzetten zonder te wassen lijkt mij heel veel troep geven. Zolang je je filter of alle filtermateriaal kunt overzetten zou ik me over de rest niet te druk maken. Een groot deel schoon water moet ook geen probleem zijn (tenzij je zeer gevoelige vissen hebt )

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan