Aquarium/paludarium mix


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Al een tijdje dit ik te spelen met de gedachte om van een 54l aquarium een mini paludarium te maken, met enkel wat cpo kreeftjes dus geen landbewoners.
Reden waarom is omdat ik het er simpelweg prachtig vind uit zien, zo’n oever.
Ik zou het water dan zo’n 7-10 cm lager zetten, met wat begroeiing op de oever.
Zoals kleine bromelia soorten, javamos, misschien wel een anubias.
Echter ben ik nieuw in de wereld van paludariums; dus om te checken of mijn plannen haalbaar zijn hoor ik graag jullie op of aanmerkingen.

Ten eerste hier een foto van de bewuste bak, een nieuwe Eheim aquastar 54. Deze heeft led-verlichting en een binnenfilter, voor deze bezetting heb ik daar bewust voor gekozen.
287887E1-7319-4887-BC3F-564132B17A34.jpeg


Een idee waar ik mee speel is om bovenin ‘poelen’ te maken waar ik kleine planten in kan zetten. Maar hoe of wat, dat weet ik nog niet zo goed. Snelle schets als voorbeeld:
FEE0AFE2-CD17-4E5C-8A7D-8A73EF095FAE.jpeg


Zie de strepen als het wateroppervlak met een boomstam in het midden, de plateaus aan de linker en rechterkant zijn hol en bevatten ruimte voor substraat en de wortels van de planten. Hierin zit een kier zodat de planten continu in het water staan met de wortels.

Nu volgen mijn vragen..
-is deze manier een oplossing om de planten gezond te houden zonder ze te moeten besproeien? De klep van de bak hou ik dicht.
-ik heb geen waterval o.i.d., zal javamos dan nog willen groeien? Of moet dit continu nat staan?
-wat is de beste keuze voor substraat of voeding zonder dat het het water vervuilt?
-welk materiaal kan ik op het landsgedeelte over de epoxyhars strooien zodat de glans minder word? (Voor boomstronk element en steenelement) en wat tegen een flinke plons water kan.
-welke makkelijke planten zullen in dit milieu floreren, en welke absoluut niet?
-wat zijn met dit idee mijn valkuilen?


Korte samenvatting van het milieu dat ik creeer:
-de temperatuur komt op 20-24 graden, aangepast aan de behoeften van de planten
-de bak is 60x30x30, 54 liter
-het waterpeil zal tussen de 20-23 cm staan
-132w led-verlichting
-eheim 2008 binnenfilter
-het zal 4 cpo kreeften huisvesten
-ik bemest liever niet teveel, geen CO2 toevoegen, dus zoek naar planten zo makkelijk en mooi als anubiassen zijn.

Vergeef het me als ik hier dingen plaats die geen goed idee zijn; ik heb nog geen concrete plannen en geen ervaring met paludariums, maar hoop die aan de hand van jullie tips wel te kunnen maken. Wat betreft het watergedeelte, dat komt wel goed.
Alvast bedankt! Groetjes Emma.
 
Ik vind 30 cm iets te laag ervoor. Je zou ook de Superfish Aqua 70 kunnen overwegen, die is er ook met led en binnenfilter, maar is 40cm hoog. Dan kun je het waterpeil op 20 cm laten staan, maar hebben de planten boven water veel meer ruimte!

Planten die je kunt gebruiken zijn:
Fittonia sp.
Naaldgras
Cryptocoryne, als het substraat vochtig genoeg is.
Bromelia's
Mossen
Varens
 
Leuk idee! Houd ons op de hoogte:deal:;)

is deze manier een oplossing om de planten gezond te houden zonder ze te moeten besproeien? De klep van de bak hou ik dicht.
Mischien word het vochtig genoeg in de kap, anders zul je echt moeten sproeien.:!

welk materiaal kan ik op het landsgedeelte over de epoxyhars strooien zodat de glans minder word? (Voor boomstronk element en steenelement) en wat tegen een flinke plons water kan.
Zand

welke makkelijke planten zullen in dit milieu floreren, en welke absoluut niet?
Meeste aquariumplanten, alleen de echte waterplanten niet.
Meestal worden aquariumplanten ook op het land gekweekt. :)
 
Ik vind 30 cm iets te laag ervoor. Je zou ook de Superfish Aqua 70 kunnen overwegen, die is er ook met led en binnenfilter, maar is 40cm hoog. Dan kun je het waterpeil op 20 cm laten staan, maar hebben de planten boven water veel meer ruimte!

Planten die je kunt gebruiken zijn:
Fittonia sp.
Naaldgras
Cryptocoryne, als het substraat vochtig genoeg is.
Bromelia's
Mossen
Varens

Bedankt voor de tips!
Ik begrijp dat het voor de meeste planten te laag is, maar kreeg het idee van mijn aquarium.
Deze had eens het waterpeil zo'n 7 cm onder wat het normaal is, en in combinatie met de anubiassen die uit het water staken en drijfplanten zag het er te gek uit. Net een moeras.
Zodoende ontstond het idee, want sowieso zet ik wat grotere anubiassen in de bak, en de beplanting op het landgedeelte fungeren dan slechts om de achtergrond wat op te vullen.
Maar goed; als het echt te laag is en het zou meer kwaad dan goed doen, dan kan ik natuurlijk beter wat anders verzinnen, of in het ergste geval 'plak' ik alleen wat mos op de achterwand.

Leuk idee! Houd ons op de hoogte:deal:;)


Mischien word het vochtig genoeg in de kap, anders zul je echt moeten sproeien.:!


Zand


Meeste aquariumplanten, alleen de echte waterplanten niet.
Meestal worden aquariumplanten ook op het land gekweekt. :)

Dat is dan nog een beetje experimenteren, ook wel eens interessant!
Vanavond word dat dus een avondje lekker schetsen. Mocht ik voortgang boeken laat ik het uiteraard zien.
 
Je zou het water en land gedeelte van elkaar kunnen scheiden d.m.v. plexiglas. Als je dit niet wilt kun je het beste gewoon aquariumzand gebruiken. Bijna al het terrarium/paludarium zand geeft wel stoffen af aan het water.
In mijn paludarium heb ik javamos en monte carlo staan. Sinds kort probeer ik ook een javaveren te laten groeien. Het mos en de monte carlo groeien als kool! Ik sproei echter wel iedere dag om alles nat te houden en mijn luchtvochtigheid hoog te houden. Ik zou in ieder geval blijven sproeien, direct op het mos totdat het zich heeft vast gehecht, bij mij stierf het mos als ik dit niet deed.
Waar zou je epoxy voor willen gebruiken? Voor die boomstam zou een groot stuk kurkschors erg mooi staan! Hier kunnen dan ook planten aan hechten.
Qua planten kunnen zou je met veel aquariumplanten kunnen expirimenteren, dat doe ik nu ook. Verder zullen bromelias het goed doen (let wel op dat je deze het beste op kunt binden, de wortels mogen niet continue onder water staan). Een ficus langs de achterwand of het hout omhoog laten kruipen is ook altijd erg mooi!
 
Je zou het water en land gedeelte van elkaar kunnen scheiden d.m.v. plexiglas. Als je dit niet wilt kun je het beste gewoon aquariumzand gebruiken. Bijna al het terrarium/paludarium zand geeft wel stoffen af aan het water.
In mijn paludarium heb ik javamos en monte carlo staan. Sinds kort probeer ik ook een javaveren te laten groeien. Het mos en de monte carlo groeien als kool! Ik sproei echter wel iedere dag om alles nat te houden en mijn luchtvochtigheid hoog te houden. Ik zou in ieder geval blijven sproeien, direct op het mos totdat het zich heeft vast gehecht, bij mij stierf het mos als ik dit niet deed.
Waar zou je epoxy voor willen gebruiken? Voor die boomstam zou een groot stuk kurkschors erg mooi staan! Hier kunnen dan ook planten aan hechten.
Qua planten kunnen zou je met veel aquariumplanten kunnen expirimenteren, dat doe ik nu ook. Verder zullen bromelias het goed doen (let wel op dat je deze het beste op kunt binden, de wortels mogen niet continue onder water staan). Een ficus langs de achterwand of het hout omhoog laten kruipen is ook altijd erg mooi!

Goede tip met het plexiglas, dat is de moeite waard om me even in te verdiepen. Als ik daar omheen de achterwand bouw hoeft het dan nog niet eens op te vallen!

Epoxy wil ik gebruiken voor het gedeelte dat onder water komt te staan. Tot nu toe heb ik goede ervaringen met de hars, en dat geeft mij de mogelijkheid om alles met verf op kleur te krijgen.

Bromelia’s opbinden op hout heb ik in het verleden al eens gedaan maar dan voor in de woonkamer, met mos om de wortels heen en dan een panty er over trekken zodat het vochtig blijft, bedoel je zo?
 
Als ik het goed begrijp wil je dus een Riparium maken? Als je zoekt op riparium op google kan ne al een hoop info vinden.

De mos/kap kwestie is wel ff een probleempje: als je de kap erop laat en zo een vochtig klimaat voor het mos creert dan krijg je condensdruppels op je voorruit, en kan je er niet van genieten. Als je de kap eraf haalt dan is het wss te droog voor het mos vrees ik.
 
wil je de achterwand maken net zoals in andere paludaria word gebruikt (purschuim, silicone)? in dat geval kan je inderdaad het plexieglas erg goed wegwerken. Let wel op dat als je het land gedeelte volledig afsluit met plexiglas, en je van plan bent te gaan sproeien, dat het landgedeelte dan niet in één grote modderpoel veranderd. Dat had ik in mijn eerste paludarium, en geloof me die geur van een rottende bodem is niet prettig:rolleyes:. wat je kunt doen om dit te voorkomen is een drainage bodem maken achter het plexiglas.
hmmm als de epoxy toch onder water komt te staan, denk ik niet dat de glans iets uitmaakt. in mijn paludarium heb ik ook een achterwand met epoxyhars gemaakt. dit glimt inderdaad erg, maar het lijkt nu net alsof de wand nat is. een erg leuk effect vind ik zelf.
haha ik heb mijn bromilias gewoon tussen stukken kurkschors gestopt, de wortels hebben zich hier aan vast gehecht en ze groeien nu zee goed. het mos kan je gebruiken om open plekjes tussen de wortels op te vullen. ik denk niet dat de panty nodig is aangezien het in jou bak waarschijnlijk sowieso al erg vochtig is. in de bak zijn de omstandigheden natuurlijk anders dan in je woonkamer. gewoon de bromilia ergens tussen proppen en eventueel met mos opvullen moet voldoende zijn.
 
De mos/kap kwestie is wel ff een probleempje: als je de kap erop laat en zo een vochtig klimaat voor het mos creert dan krijg je condensdruppels op je voorruit, en kan je er niet van genieten. Als je de kap eraf haalt dan is het wss te droog voor het mos vrees ik.

ik denk dat dit wel mee gaat vallen. in mijn paludarium is de luchtvochtigheid 90%, en er zit maar een klein ventilatieroostertje op. ik heb geen last van condensatiedruppels op de ruiten. Echter, als de temperatuur in de kamer een stuk lager is dan in het paludarium, dan beslaan mijn ruiten wel. Maar zolang de temperatuur in de bak en buiten de zo goed als gelijk is, heb ik ten minste, geen problemen.
 
Als ik het goed begrijp wil je dus een Riparium maken? Als je zoekt op riparium op google kan ne al een hoop info vinden.

De mos/kap kwestie is wel ff een probleempje: als je de kap erop laat en zo een vochtig klimaat voor het mos creert dan krijg je condensdruppels op je voorruit, en kan je er niet van genieten. Als je de kap eraf haalt dan is het wss te droog voor het mos vrees ik.

Wat fijn! Ik wist niet dat het zo heet, dat maakt googlen al een stuk makkelijker.
Ik zal nog even nadenken over bet condens/rotprobleem.

Epoxyhars heb ik al vaak mee gewerkt in mijn aquaria, met succes, dus de glans onderwater is niet erg. Alleen wil ik de boom/steen boven water hetzelfde laten ogen als onderwater. Dat is nog een puntje als ik boven iets anders dan epoxyhars ga gebruiken. Dus als jullie nog tips hebben..

De bak word ong. 20-24 graden. Mijn aquarium die op 24 staat heeft ook geen overmatig condensvorming. En aangezien ik een vrouw ben en het daarom altijd koud heb is het thuis altijd lekker warm ;)
 
Ik heb wel eens aquarium zand over de epoxyhars gestrooid, maar dat werkte nou ook weer niet zo heel fantastisch... sja je zou er een waterval van kunnen maken (klein opvoerpompje in het water, slang achter de wand langs naar boven aanleggen en zo bevestigen dat het water langs de stronk stroomt), dan is die glans ook geen probleem meer.

Haha nou op mijn kamer staat de verwarming ook altijd aan hoor, en ik ben geen vrouw :p. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het wel vaak doe om het krabben paludarium op temperatuur te houden, maar ik heb het ook vaak koud hoor:rolleyes:
 
Ik heb wel eens aquarium zand over de epoxyhars gestrooid, maar dat werkte nou ook weer niet zo heel fantastisch...
Bij mij werkte het heel goed, ik heb in zoal in de achterwand voor het aquarium gedaan, als de achterwand voor het terrarium. Zie fotoalbum;)
 
Klinkt iig als een gaaf plan, ga je volgen want wordt wel nieuwsgierig
 
De bak is inmiddels binnen. De kap valt me toch een klein beetje tegen, hij is enorm handig in gebruik maar niet zo mooi, dus het idee om een houten ombouw te maken zit ook al in mijn hoofd.

2B5AA7A7-4524-4418-AE91-96569DE3C631.jpeg


Verder ben ik al bezig met een achterwand van piepschuim. Het waterpeil komt tot zo’n 2/3e van de bak. Om het filter en de verwarming weg te werken heb ik daarvoor een rotselementje gemaakt, hieraan zou ik planten kunnen binden.

7F43B98A-F616-40DF-AD10-D7D8E02846B5.jpeg

2266F167-5B28-4D74-8E44-F6FC87ED9210.jpeg
30D53B72-2567-4712-B387-5E01977B84FC.jpeg
 
Ziet er al mooi uit!

Als ik jouw vorige achterwanden bekijk, moet dit prachtig worden!:thumbs:
 
Veelbelovend begin, ben benieuwd!
 
Bedankt!
Ik ga zo voor de eerste keer met PUR op een achterwand werken. Waar ik eerst met een soldeerbout alles na probeerde te maken, word dit nu een combinatie.
Zo hoop ik de stenen wat natuurlijker te krijgen dan uitsnijden en branden alleen.
Dat vond ik er toch altijd net wat te opzettelijk uitzien.
Vanavond als het al wat uitgezet heeft zal ik nog wel een foto maken.
 
Succes, en probeer het eerst even uit op wat afval. Zou zonde zijn als je jouw bouwwerk verprutst door een foutje.
 
De vormen heb ik uitgesneden, de volgende stap is tegellijm.
Ik twijfel of ik de boom met kurkschors ga beplakken, heb zojuist een erg mooi stuk gekocht. Eerst even kijken of ik de schors in dunne reepjes kan snijden zodat de boom niet 2 keer zo dik word.

7D755CBF-C3B8-4ED4-829A-E599A2543A2D.jpeg
BC8A03CD-1B09-43A6-AAF0-D3C770D459AD.jpeg
C848A6C4-C8C8-4C0F-929E-AAC028319855.jpeg
 
Ziet er vet uit die boom, benieuwd hoe het eruit gaat zien met schors :D
 
Je zou ook Elastopur met bruine kleurstof en daarin turf zaagsel kunnen plakken.
Overigens, ik weet niet hoe hoog je je water wil zetten, maar pas op dat je stukken niet gaan drijven.
 
Zo dat word vast en zeker een super mooi projectje he Emma veel succes en ik ga je volgen vanaf nu.:thumbs:
 
Leuk, bedankt! Voor drijven ben ik niet bang. Heb al talloze piepschuimen achterbanden tot 1 meter breed gemaakt, en met Tec7 houden ze het minimaal 3 jaar vol.
En aangezien ik om de 2 jaar kriebelende vingers krijg om een achterwand te maken.. :D

Nu heb ik de laatste laag tegellijm vermengd met acrylverf aangebracht. Volgende stap is kleurtonen en schaduwen aanbrengen, de textuur van de lijk highlighten, spatten met verf.

De drie kreeftjes zitten nu nog in een 30l bakje te wachten, vorige week zag ik blauwe neocardina garnalen bij een jumper voor weinig geld dus die ga ik vanavond proberen te scoren. Gaaf toch, oranje CPO kreeftjes die mooi afsteken bij blauwe garnalen!

Over het turf ga ik nadenken. Het schors moet het glimprobleem op de stronk wel verhelpen, nu nadenken hoe ik de grijze stenen aanpak. Misschien toch wat bruine tonen toevoegen.

Hier een foto van de voortgang
10E59E6E-729B-4AFB-8DCE-14B1F73500F4.jpeg
 
Zo ontzettend knap dat je dat zelf hebt gemaakt :petjeaf:
 
Het is duidelijk te zien dat je niet aan je proefstuk bezig bent, je hebt een hele mooie gave zou ik zeggen dikke chapeau hoor.:r
 
Wauw! Prachtig gemaakt!! Hoe doe je dat toch?;)
 
Je mag terecht trots zijn op je werk zoveel is zeker.:thumbs:
 
Bedankt :) het is in principe niet echt moeilijk, als je de trucjes kent.
Daar kan ik als men dat wil wel een keer een topic over openen.
Morgen breng ik de eerste laag epoxy aan, ondertussen hout op maat gezaagd voor de ombouw en mooi zebrano houtfineer besteld.
In totaal al wel 250,- kwijt aan dit geintje, maar dan heb je hoop ik ook wat.
Ik zal morgen nog een foto posten van de ombouw!
 
Bedankt voor de complimenten!
Nu staat de wand er zo bij, vandaag hoop ik de finishing touch toe te kunnen voegen.

Bekijk bijlage 241696


Eilaaaa!!!! :cool:
Ik denk spontaan aan je kreeftenbakje bij het zien van dit topic!
Opnieuw vakwerk!
Echt knap gedaan, leuk ontwerp en zeer mooie uitvoering. :thumbs:
En je tweede laagje verf is echt goed gelukt! Zeer mooie verweerde look!
Ik ben benieuwd naar het vervolg!

In totaal al wel 250,- kwijt aan dit geintje, maar dan heb je hoop ik ook wat.

Aan het ganse project bedoel je dan?
Misschien heb ik het gemist maar wat heb je al allemaal van techniek voorzien? En wat mankeer je nog? Sorry voor de vele vragen ;)...

Edit:
€ 250,- besteden enkel aan de achterwand... dat zou wel duur piepschuim zijn! Misschien een beetje een rare vraag besef ik nu... :juggle:
Maar aan de andere kant: mocht je een vergelijkbare achterwand kopen in de winkel zou je wel vrij veel betalen vermoed ik...
En je zou al goed moeten zoeken om deze te evenaren/overtreffen denk ik. :petjeaf:
Mooie opwaardering van piepschuim dus!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan