Aquarium planten bemesten....


I

Igor81

Guest
Ik krijg niet alle planten aan het groeien...
Wie heeft hier goed commentaar over?
Altijd sterven toppen af door gebrek aan voedingstoffen terwijl alles aanwezig is...


60cm x 30 x 36
Ada 602 led lamp
Tropica specialized fertilizer
Cosmetische zand
Filter ES 300
Vuppa 1

8 uur licht per dag...
KH 4 - 6
GH 4 - 6
PH 6.7 - 6.9
CO2 15 - 25mg/l
23 C'

Geen chloor of zwaar metalen in het water.

En de rest is gewoon aanwezig.
Nitraat, fosfaat, alles meetbaar.
Bemest meer dan voldoende.

1/3 water vernieuwen 2 x per week.
Dieren alleen 21 Japonica garnalen.

Geen enkel algje te bekennen.
Alles snelle rode etc stengel planten erin.

SDC10163.JPG
 
NO3 5 tot 25
PO4 0,5 of meer
Dat zit allemaal in de bemesting men hoeft die dingen niet te meten eigenlijk.
Kets er vaker een 20 ML per dag in dan is alles aanwezig.
 
NO3 5 tot 25
PO4 0,5 of meer
Dat zit allemaal in de bemesting men hoeft die dingen niet te meten eigenlijk.
Kets er vaker een 20 ML per dag in dan is alles aanwezig.

het is wel handig om te weten het wil niet zeggen dat het voldoende is voor de planten die erin zitten. de ene heeft 4 planten de andere 20 planten. ook is 5 tot 25 niet echt een indicatie. maar een heel breed begrip. wat zijn de symptomen van je planten. verslijmen ze of komen er gaten in of worden ze geel.
 
Kets er vaker een 20 ML per dag in dan is alles aanwezig.
Helaas is elke bak anders en heeft zijn eigen behoeften, dat is zowel voor de planten als de dieren, veel plantvoedingen die "al-in-one" beloven hoeven niet voldoende stoffen te bevatten welke JOU, bak benodigd.
Wat is je meet methode overigens, druppeltest of strips?
 
Hoeveel watt is je lamp eigenlijk? Ik vindt de planten er niet echt slecht opstaan en misschien dat er vlakonder het oppervlak een tekort is door teveel licht.
 
Meet met test kitjes, meet met strips, meet met van alles. PH meter electronische meter...
All in one bemesting is prima, die voedingstoffen worden gewoon uitgerekend.
Geen idee van het licht, maar er is licht genoeg.
Kan hoogsten fosfaat eens opkrikken maar als ik meer bemest krijg ik vanzelf meer fosfaat.
 
Nou, ik zie eigenlijk niets geks. Ziet er toch goed allemaal gezond en kleurrijk uit?
Maar als je toppen afsterven heeft dat meestal te maken met je micro's. Die zitten er te weinig in òf je hebt een macro in een hoeveelheid (teveel) dat de opname van de micro's tegen word gewerkt.
Maar mijn 1e gedachte is Borium.

Daarom zou ik de ene dag de Tropica specialized fertilizer (groene fles) toedienen en de andere dag de Premium Fertiliser (rode fles) of gewoon kiezen voor CSM-B
 
Heb ik er teveel in geketst dan? Kan toch ergens niet? Anderen die bemesten maar 1 x per week......
Kap eerdaags met het ding, alles klopt, loopt wel niks aan die lompe bak....
Die bemesting is uit gerekend die klopt precies ook als ik meet.....
 
U stelt een vraag en ik geef daar een antwoord op waarvan ik met redelijke zekerheid kan zeggen dat deze correct is.
Dan is u eerste reactie een verbazing, vervolgens met ontkenning om daarna een vergelijking te maken met anderen.
Dan gaat u lopen klagen over een stomme lompe bak
en tot slot ga je vertellen dat alles goed is uitgerekend en alle klopt zoals u meet...

Ik wens u verder veel succes :thumbs:
 
Ik ga in zoverre mee in de opmerking van Cor. Ik zie ook niets wat schokkend is en de planten zien er zover ik het zie best goed uit. Nitraat en fosfaat zijn ook niet echt hoog te noemen alleen wat me opvalt is dat er veel licht boven zit.
 
Ik vind heel lief als jullie willen helpen......:r:D

In ieder geval doe de bemesting eens omhoog wat aanpassen en kijk wat er gebeurt.
Doe er gewoon meer in en kijken wij eens wat er gaat groeien.
Ik heb trouwens maar 1 lamp van de twee aan voorlopig.
De bak is nu 10 weken oud daarom. Hij is nu laatste week pas helemaal in de running.
Meet af en toe nog beetje nitriet.

Merk sommige toppen worden mooier dus even laten lopen... :zwaai:
:book:
 

Terug
Bovenaan