Wat is er nieuw

Aquarium pomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kiki070
  • Startdatum Startdatum
K

Kiki070

Guest
Halo iedereen ik heb een aquarium superfish tropical kit 100 hier thuis staan , maar ik heb een probleem de pomp van dit aquarium doet het nauwelijks. ik ben om de week poep uit het aquarium aan het scheppen. De pomp is een Aqua Flow 300. Ik heb twee black molly, 15 neon tetra , twee endler guppen, 1 Borstelneus, 5 marmer bijlzalm. ik maak ook de pomp om de week schoon. en de filter Cartridge vervang ik maandelijks. Het aquarium staat er nu ongeveer een half jaar. Kan iemand me vertellen wat ik verkeerd doet en wat er beter kan

Door het cartridge te vervangen gooi je de gehele bactiecultuur weg en moet je aquarium eigenlijk helemaal opnieuw indraaien. Sterker nog, dit interne filterpompjes zijn vrijwel nooit groot genoeg voor het bakje waarin ze gebruikt worden. Een filter dat buiten de bak staat heeft veel meer sponzen waardoor er meer oppervlakte is voor goede bacteriën die bijdrage aan een stabiel en mooi aquarium. Het kan werken met een intern filtertje hoor. Maar dan zou ik je aanraden om deze pas schoon te maken (even de sponzen uitknijpen in wat aquariumwater) als er nog maar heel weinig water door het pompje gepompt wordt.

Ik hoop niet dat je dit als een aanval leest en nu het idee hebt dat je het helemaal verkeerd doet. Want dat is zeker niet zo. Je doet het hartstikke goed, vooral door hier op het forum wat vragen te stellen kom je verder!

Als ik jouw aquarium opzoek en lees dat hij grofweg 70x30x50 cm is dan is dat pompje echt veel te klein en zou ik zeker adviseren om een extern filter te gaan aanschaffen. Hierdoor kan de belasting van jouw vissenbestand (dat best compleet is) beter gefilterd worden en zal het water er ook een stuk schoner uitzien. Ik ben zelf erg te spreken over (bijna alle) filters van Eheim. En ik zou je graag als tip meegeven om een filter op Marktplaats te kopen, dat is vaak echt stukken goedkoper en prima spul!

Veel plezier in deze prachtige hobby! :petjeaf:

Ik ben het met Hoogheid eens en je zou deze hooguit om de paar weken licht moeten uitspoelen ivm de bacterien maar een extern filter zal veel effectiever zijn.

In de tussentijd kan je ook nog kijken of het rotortje in je filter niet verstopt is en of alles nog wel goed draait. Even de cartridge eruit halen en aan de onderkant van dat overhangende stuk kijken. Steek m gerust in t stopcontact en kijk of alles nog soepeltjes draait en anders even schoon proberen te maken met een tandenborstel (een die je alleen voor je aquarium gebruikt)

Als aanvulling op Zijne @Hoogheid wil ik nog even toevoegen. Het filter dat je gebruikt is een prima filter om naast een extern filter mee te laten werken. Zeker in het begin omwille van de bacteriën. Denk daarbij aan bijvoorbeeld NH3, NO2, NO3 en bijvoorbeeld PO4.
Ook ik heb fouten gemaakt maar je krijgt zoals Hoogheid al aangeeft erg goede ondersteuning.

Super bedankt voor alle reacties ik ga hier zeker wat mee doen. Ik zal zeker gaan kijken naar een externe filter. Als ik een keer een vraag heb zal ik dit zeker weer zo doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan