Wat is er nieuw

Aquarium raakt niet ingedraaid

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bartvl
  • Startdatum Startdatum
B

Bartvl

Guest
Hey,

Ik heb mijn aquarium opgestart op 15 augustus. Vandaag, na meer dan 9 weken, heb ik nog steeds geen werkende stikstofcyclus en ik weet niet goed wat ik verder nog kan doen. Een kort overzicht:
  • 15/08: aquarium opgestart met mengeling stadswater/osmosewater (40/60%) - hier maakte ik de fout om ervan uit te gaan dat de chloorwaarde laag genoeg zou zijn van het stadswater. Alles werd afgespoeld; stenen, planten, etc... Waarschijnlijk heb ik hierdoor alle aanwezige bacteriën gedood. Heb intussen de chloor waarde van het stadswater gemeten en deze geeft licht geel aan (tetra druppeltest).
  • De eerste 3 weken heb ik telkens een deel water uitgehaald en vervangen door extra osmosewater tot een verhouding van 80/20 om de KH en GH waarde lager te krijgen. Deze was dan uiteindelijk GH = 6, KH = 6
  • 18/09:
    • Na 5 weken sinds opstart had ik nog steeds geen ammonium, nitriet of nitraat hoewel ik voer toevoegde - de poelslakken die op de planten zaten aten dit op en begonnen als zot te kweken.
    • Ik ben dan begonnen om zelf ammonium toe te voegen d.m.v. ammoniak (ammoniumhydroxide). NH3 waarde hield ik dan op 0,8.
  • 2/10:
    • Twee weken later nog steeds geen nitriet of nitraat. Toen kwam ik tot het inzicht dat ik in het begin het stadswater niet chloorvrij gemaakt had - hoewel dat op dit ogenblik (4 weken na laatste toevoeging van stadswater) al weg zou moeten zijn. Heb de chloorwaarde dan gemeten van het aquarium en was zoals verwacht 0.
    • Toen heb ik ook bacteriën toegevoegd (One & only van aquarium systems - zou identiek aan Dr. Tim zijn).
    • En de NH3 waarde opgetrokken tot ongeveer 2 zoals aangegeven op de Dr. Tim instructies. Hierbij stond dat je dan normaal na 1 week nitriet begint te zien
  • 11/10:
    • NH3 waarde zakte onder 1 (0,8). Volgens de instructies van Dr. Tim voegde ik dan terug ammonium toe tot rond de 2 (tussen 1,5 en 3 volgens kleuren testkit)
    • NO2 en NO3 nog steeds 0.
  • 20/10: Vandaag:
    • Nog steeds geen nitriet of nitraat. NH3 staat rond de 1,5.
Alle tests gebeuren met JBL druppeltests.

Huidige situatie:
  • NH3 = 1,5, NO2 = 0, NO3 = 0
  • Vandaag zit ik dus op 33 dagen (5 weken) sinds ik NH3 heb in het aquarium
  • En 19 dagen (bijna 3 weken dus) sinds ik bacteriën toevoegde.
  • Water heb ik er sinds 6/09 niet meer uitgehaald, ik voeg enkel zuiver osmosewater toe van hetgeen verdampt.
  • Filters worden niet gereinigd behalve de bovenste mechanische watten om bladeren en dergelijke eruit te halen.
  • Temperatuur zit op 26-27 graden
  • PH laatst gemeten eind september en was toen 7,5
  • GH = 8 en KH = 8. Gestegen dus sinds begin.
  • Planten groeien goed - er is een voedingsbodem
  • Ik had bio CO2 maar heb ik losgekoppeld eind september omdat een hogere PH waarde gunstiger zou zijn voor de bacterie-groei
  • Veel leven in het aquarium - beestjes, wormpjes, slakken
  • Algen op de bladeren vallen mee - water wordt wel elke week groener en ik krijg wazige plekken op de ruiten. Wat me logisch lijkt door de ammonium.
Mij lijken de waardes goed om bacteriegroei te hebben maar groeien ze niet. NH3 breekt niet snel af en NO2 en NO3 blijven 0.

Wat denken jullie hiervan? Mogelijke zaken waar ik aan dacht:
  • Verder afwachten
  • Water eruit halen en terug vullen - misschien zijn er te weinig voedingsstoffen in het water? Ik heb ook al zitten denken om hem dan te vullen met regenwater. Ik heb een regenton buiten en dit water kan niet natuurlijker zijn lijkt me - hier zouden toch bacteriën moeten inzitten.
  • Zuurstof toevoegen - ik las dat de bacteriën zuurstof nodig hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken. Na meer dan 2 maanden wordt ik toch wat ongeduldig om vissen te zien zwemmen 🙂

Groeten,

Bart
 
Zover ik begrijp daalt de nh3/4 dus wel en dat houdt in dat de bacterien het omzetten in no2. Wel vreemd dat je dan geen een keer no2 meet. Waar meet je de waterwaarden mee?
 
Heb ook al zitten denken dat de NH3 misschien geleidelijk zakt omdat planten en algen ze verbruiken.... Ik meet met de JBL druppeltests.
 
Kun je een foto maken van je bak? 🙂

Afhankelijk van hoeveel planten je hebt, zouden die ook nog een rol kunnen spelen in dit verhaal. Wellicht verdwijnen die stikstofjes in de blaadjes.
 
Is er behalve de testwaarde een probleem?

Is je test wel goed?
 
Mooi duidelijk verhaal en goed voorbereid, mijn complimenten!

Zo te zien heb je alles correct gedaan en zou je nu ondertussen wel eens een cycle mogen verwachten. Het is wel zo dat de kringloop in zuurder water lastiger op gang komt dus jouw verandering sinds begin okotober zie ik ook als een juiste weg. Wellicht is het dan nog net te vroeg om te concluderen dat dit niet heeft gewerkt.

Zoals reeds gemeld zou de verlaging van NH3/4 veroorzaakt kunnen worden door planten, die snoepen dit ook op. Ook kan het zo zijn dat je wel degelijk een cycle hebt maar dat het nitraat ook weer opgesnoept wordt door aanwezige planten of wellicht zelfs een bodem of stuk hout wat stoffen absorbeert. Ik ben dus ook wel benieuwd hoe de bak er nu uit ziet wat betreft planten, bodem en welk filtermedium je precies hebt gebruikt.
 
Het is mogelijk dat de planten een rol spelen maar ja ik vndt 1,5-2 mg nh3/4 best wel hoog en of ze zoveel verbruiken dat weet ik niet en heb daar geen ervaring mee.
 
Wat ik lees en andere was het ook al opgevallen...je voegt NH3 toe en je planten groeien goed.
Dan schrijf je veel leven in de bak...beestjes, wormpjes , slakjes......en dat bij 2ppm ammonium🤢
Wazige ramen......water dat wekelijks groener wordt.
Alles wat groen is zal ammonium opnemen, vooral de algen en het water dat groen wordt.
Helaas een foute opstart.
 
Laatst bewerkt:
Helder verhaal, al heb ik wel een kanttekening
De ontwikkeling van het water geschiedt nu éénzijdig, afhankelijk van je bak inhoud zou je eens een stuk of 6 platy's of dergelijke visjes met een hoge tolerantie erin kunnen zetten
De poepjes en plasjes om zo maar te zeggen zijn de motor voor een goeie bacterie huishouding, ja ik weet ik ben ook niet van de proefkonijnen, maar soms moet je even de drempel over.


Regenwater is eigenlijk altijd een slecht idee, daar zit zoveel chemie en vuil deeltjes in, daar kun je haast een lamp op laten branden

:edit - Ik gebruik eigenlijk nooit toevoegingen, al helemaal niet tijdens het indraaien, en die ene keer dat ik het toch deed, *bem* gelijk nitriet piek met 5 slachtoffertjes
 
De poepjes en plasjes om zo maar te zeggen zijn de motor voor een goeie bacterie huishouding, ja ik weet ik ben ook niet van de proefkonijnen, maar soms moet je even de drempel over.
Helaas toch niet, allereerst komt de meeste ammonium niet uit de poepjes maar uit de kieuwen van de vissen.
daarnaast creëer je met je poepjes een extra stap ....heterotrofe bacteriën zetten vaste organische stoffen om in ammonium, deze stap heet mineralisatie.
Nu zul je deze soort bacteriën sowieso krijgen maar in de opstart zijn ze alleen een vertraging.
 
Ik ben het met Jan eens. Nu vissen toevoegen in de hoop om e.e.a. te versnellen zal alleen maar nadelig werken.

En inderdaad, bij deze opstarmethode is het zeer gewenst om dit zonder planten en hout te doen zodat alle ammonia in het water aanwezig blijft om de cycle op te starten. Ook kun (moet eigenlijk) je dan het licht uit laten waardoor alg ook geen kans zal krijgen.
 
Hierbij enkele foto's van mijn aquarium hoe hij er nu bij staat. De Ludwigia Repens planten heb ik vorige week allemaal gesnoeid - ze groeiden ijl omhoog tot boven het water. Intussen hebben ze al jonge scheutjes.
De tweede foto is een poging om de kleur te laten zien tov de witte radiator op de achtergrond. In werkelijkheid oogt het water iets groener. Nog niet dramatisch maar nog een maand verder doen lijkt me ook niet aangewezen.

De testen lijken me wel in orde te zijn. Is nieuw gekochte testkit nog ver van zijn houdbaarheidsdatum verwijderd.

De filter is de standaard binnenfilter van Juwel - zonder groene en zwarte spons. Dus van boven naar beneden: watten, 2x grove blauwe filter, bakje Cirax en 2x fijne blauwe filter.

Ik weet dat met toevoeging van ammonium je best zonder planten start maar mijn initiële opstart was anders bedoelt. Door het verder verdiepen en bijsturen tijdens het indraaien zit ik nu met planten, vind het zonde om ze eruit te halen om er dan nadien nieuwe te moeten kopen (en met die voedingsbodem gaat dat waarschijnlijk veel vuil geven). Op zich zou dit toch geen probleem mogen zijn voor de ontwikkeling van de bacteriën? Ik heb al vele fora doorploegd en zie regelmatig dat men toch opstart met planten en toevoegen van ammonium.
De verlichting staat 4u per dag aan op vast tijdstip, heb deze zo laag gehouden om algen zoveel mogelijk te beperken en de planten toch de kans te geven te groeien.

Mijn dilemma is nu, laat ik het nog enkele weken zo of moet ik iets anders proberen; een waterverversing zodat bacteriën meer voeding hebben, lucht toevoegen, opnieuw bacteriën toevoegen?
Verversen met regenwater schrap ik al 🙂

IMG_20201020_115608.jpg
IMG_20201020_115538.jpg
 
Eigenlijk ben je nu net een maand aan het indraaien (sinds je zelf ammonium toevoegt) en ook het verzuren van het water heeft daarin niet mee geholpen.

Ik zou zeggen, maak deze maand nog even vol met doorgaan zoals je bezig was. Vooral het water niet gaan verzuren nu en proberen de ammonia op 1.5 te houden door af en toe te meten en toe te voegen. Ik verwacht dan je dan op het einde van de maand wel wat no3 gaat meten.
 
ik verklaar deze bak ingedraaid.

zo probleem opgelost. je testsetje nog in de vuilnisbak flikkeren en je bent helemaal klaar.
er is veel meer reden om aan te nemen dat je bak wel ingedraaid is dan om aan te nemen dat je bak dat niet is.

waarom wel ingedraaid:
1 Het aquarium staat al geruime tijd in te draaien
2 een groot deel van die tijd was er geen chloor aanwezig die de groei zou remmen.
3 toegevoegd ammoniak verdwijnt
4 je hebt een startcultuur toegevoegd.

waarom niet ingedraaid:
1. je test geef geen nitriet cq nitraat aan.

nou zijn testsetjes net politici, ze vertellen je lang niet altijd de waarheid.
 
ik verklaar deze bak ingedraaid.

zo probleem opgelost. je testsetje nog in de vuilnisbak flikkeren en je bent helemaal klaar.
er is veel meer reden om aan te nemen dat je bak wel ingedraaid is dan om aan te nemen dat je bak dat niet is.

waarom wel ingedraaid:
1 Het aquarium staat al geruime tijd in te draaien
2 een groot deel van die tijd was er geen chloor aanwezig die de groei zou remmen.
3 toegevoegd ammoniak verdwijnt
4 je hebt een startcultuur toegevoegd.

waarom niet ingedraaid:
1. je test geef geen nitriet cq nitraat aan.

nou zijn testsetjes net politici, ze vertellen je lang niet altijd de waarheid.

Hehe... en bij deze is mijn probleem inderdaad opgelost 🙂
Ik heb me al hetzelfde zitten afvragen! Maarja, overal lees ik dat de 2ppm ammonium toch op 24 uur zou moeten zakken tot 0 om goed ingedraaid te zijn.
 
Ik vond het juist fijn om te lezen dat je het indraaien wel serieus neemt. Ik ben het dan ook niet met Akwarium eens, dat is hoopvol op iets gokken wat je met wetenschap niet kunt meten. Juist omdat je met planten aan het indraaien bent (wat de meeste mensen helaas toch doen) maak je het jezelf extra moeilijk en durf ik te verklaren dat je nog helemaal niet ingedraaid bent. Of dat perse erg is? Dat hoeft niet, vissen zullen ook ammonia gaan maken en je planten zullen dit wederom opnemen. Dit gaat goed tot je een keer een crash krijgt met je plantengroei en er geen buffer is om de afvalstoffen om te zetten en zit je alsnog met een nitrietpiek en een bak vol vis.

Als je dus serieus bezig bent met indraaien dan kun je stellen dat je nog niet ingedraaid bent. Wil je perse vis plaatsen en hopen dat de bacteriën zich daarna alsnog vestigen dan kan dit, alleen dan had je net zo goed vis kunnen introduceren op dag 2. Even voor de zekerheid, mocht je kiezen om vis toe te voegen dan eerst zorgen voor 0 ammonia en dit ook niet meer toevoegen.
 
Ik ben het met je eens hoor DanielHoogland. Vond het een ludieke opmerking en reageerde er ludiek op terug - niet altijd even duidelijk als je iets typt.

Mijn doel is nog altijd een volledig ingedraaide bak te hebben voor er vis ingaat. Ik zou dus graag de 2 ppm ammonium zien zakken tot 0 op 24u tijd. Ik volg dat de planten die aanwezig zijn ammonium en nitraat opnemen waardoor het meten niet altijd eenvoudig is en dat je meer algen kan krijgen doordat er licht nodig is voor de planten. Echter, de bacteriegroei op zich zou toch geen verschil mogen geven tussen met en zonder planten?

Ik had initieel niet de bedoeling om zelf ammonium toe te voegen. Ik dacht water erin, wat planten en voer en wachten maar. Aangezien ik na 5 weken nog steeds geen ammonium zag begon ik van methode te veranderen na me verder verdiept te hebben in de materie.

Ik zal nog enkele weken afwachten en zien of er verschil is begin november. Ik laat hier dan nog iets weten!
 
Hah meestal zie ik een sarcastische opmerking wel maar dit keer heb ik 'm gemist.
Een van mijn favoriete quotes uit Guardians of the Galaxy:
Screenshot_3.png


Echter, de bacteriegroei op zich zou toch geen verschil mogen geven tussen met en zonder planten?
Planten zijn direct competitie voor de bacteriën die je wilt gaan kweken. Ammonia komt in het water en als de planten dit snel genoeg opnemen blijft er weer niets over voor de bacteriën en komen die moeizaam op gang. Sinds je echter regelmatig ammonia bent gaan toevoegen zit er wel voldoende in om de bacteriën op gang te brengen en de planten te voeden, vandaar ook mijn advies om nog even een week of twee af te wachten en zo door te blijven gaan.

Zonder planten indraaien geeft je gewoon meer mogelijkheden om het ontwikkelen van de bacteriën te 'brute forcen' en is het ook makkelijk te volgen a.d.h.v. metingen te doen. Plus je kan de verlichting uit laten en hierdoor helemaal alg-vrij van start gaan. Met planten weet je nooit wie wat heeft verbruikt en waar je precies staat.

Ik ben benieuwd.
 
iets minder ludiek dan.
Planten zijn direct competitie voor de bacteriën die je wilt gaan kweken. Ammonia komt in het water en als de planten dit snel genoeg opnemen blijft er weer niets over voor de bacteriën en komen die moeizaam op gang. Sinds je echter regelmatig ammonia bent gaan toevoegen zit er wel voldoende in om de bacteriën op gang te brengen en de planten te voeden, vandaar ook mijn advies om nog even een week of twee af te wachten en zo door te blijven gaan.

Zonder planten indraaien geeft je gewoon meer mogelijkheden om het ontwikkelen van de bacteriën te 'brute forcen' en is het ook makkelijk te volgen a.d.h.v. metingen te doen. Plus je kan de verlichting uit laten en hierdoor helemaal alg-vrij van start gaan. Met planten weet je nooit wie wat heeft verbruikt en waar je precies staat.

Dus de redenatie is, je meet ammonium dus de bak is niet goed ingedraaid en de bak is niet goed ingedraaid doordat planten het ammonium hebben opgenomen.

Als de aanneemt dat de ammonia te snel opgenomen wordt door planten en algen dan zou het niet kloppen dat het gemeten wordt. Dus kan dat alleen waar zijn als je ervan uit gaat dat de watertest uitslagen niet kloppen. Maar die testresultaten zijn de enige indicatie dat er uberhaupt een probleem zou zijn.

Bovendien wat zou er verder voor kunnen zorgen dat de bak niet indraait?

Chloor problemen lijkt me niet want ook in leidingwater met chloor worden nitrificerende bacteriën aangetroffen. dus zelfs al zou er nog een minimale hoeveelheid chloor in het water zitten..... https://aem.asm.org/content/aem/57/11/3399.full.pdf

Extreme waterwaarden zoals pH of temperatuur? ook niet het geval.

Te steriele bak? nee want startcultuur toegevoegd en gevoed met ammoniumchloride.

de bak draait niet lang genoeg? ook niet bepaald.

Nogmaals de hele veronderstelling van een probleem hangt uitsluitende aan testresultaten. en hobbytestjes bieden geen wetenschappenlijke zekerheden. Het is goedkoop geklooi in de keuken, geen labwerk. je kunt het als indicatie gebruiken maar er geen harde conclusies aan verbinden.

Natuurlijk is het fijn om de indicatie te hebben dat je waterwaarden op orde zijn, en zolang je die indiciatie niet hebt is het verstandig om voorzichtig te zijn. Maar blijf ook logisch nadenken. Je hebt langer gewacht dan gebruikelijk is, je hebt meer gedaan met startcultuur en ammonia dan gangbaar is, er is verder geen reden om aan te nemen dat er iets fout zit.

Zorg dat het een weekje geleden is dat je ammonia hebt toegevoegd. poets de ruiten, doe een verversing. Neem wat water mee naar de aquariumzaak, en zoek de eerste visjes uit. Een goede zaak test graag het water nog eens voor je, en bij een slechte zaak wil je toch geen vis halen... Zolang je er niet meteen een grote groep sterke vervuilers inzet, lijkt het me niet dat je daar problemen mee hoeft te verwachten.
 
Bedankt voor de aanvulling en verduidelijking. Goed om weten dat er toch bacteriën kunnen zijn bij lage chloorwaarde - ik dacht dat ik ze allemaal gedood had.

Ik volg je redenering maar ik had verwacht dat de ammonium toch sneller zou zakken bij een goede bacteriecultuur. Ik heb uiteraard geen ervaring en heb eerlijk gezegd ook geen idee hoeveel ppm ammonium een vis zou produceren in een aquarium - misschien komt mijn 2ppm overeen met heel veel vissen. Momenteel duurt het toch een 10-tal dagen om 1,5ppm ammonium te 'verbruiken'. Het is me inderdaad gissen of dit enkel door algen en planten werd verbruikt of ook door de bacteriën.
Dat de NO3 0 blijft zou ook heel goed kunnen - de planten verbruiken dit ook natuurlijk. Maar na een maand bijna dagelijks te meten had ik toch verwacht om een nitrietpiek te zien... Deze is steeds 0 gebleven - vandaar mijn sterke twijfel of hij wel echt ingedraaid is.

Voor de zekerheid zal ik nog wachten tot november - ik heb de tijd - en als de situatie eind volgende week nog steeds hetzelfde is kan ik nog met vissen te starten. De startvis die ik in gedachten had was de tetra welke ik gelezen heb dat het geen grote vervuilers zijn.

Alleszins houd ik jullie hier op de hoogte en iedereen heel hard bedankt! Het is altijd leuk om jullie inzichten te hebben als beginner.
 
test eens het leidingwater met je NO3 test, normaliter bevat leidingwater voldoende nitraat om op te pikken door een test. Als de test dan weer 0 is licht het ws aan de test.
 
Dus de redenatie is, je meet ammonium dus de bak is niet goed ingedraaid en de bak is niet goed ingedraaid doordat planten het ammonium hebben opgenomen.
Niet direct er wordt namelijk actief ammonia toegevoegd dus dat je dat meet is logisch. Je meet geen nitraat is eigenlijk de hoofdzaak.

Als de aanneemt dat de ammonia te snel opgenomen wordt door planten en algen dan zou het niet kloppen dat het gemeten wordt.
Dat is niet de aanname. Wel in het begin toen er geen ammonia werd toegevoegd nu is dat niet meer aan de orde. Wat ik hiermee probeerde te schetsen is dat indraaien met planten en een minimale hoeveelheid ammonia door bijvoorbeeld een beetje verkruimeld voer zinloos is (maar wel heel veel gedaan, helaas). Planten snoepen dat op en er komt helemaal geen cycle, of in ieder geval heel erg langzaam, op gang.

De TS heeft sinds 33 dagen NH3 meetbaar in het aquarium. Je zou denken dat dat lang genoeg is en als je 'de boekjes' volgt is dat zeker zo. De NO3 test laat anders zien en die is vrij gevoelig. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit 0 NO3 gemeten terwijl dit wel aanwezig was, behalve bij kraanwater. Hoe dat in Frankrijk is weet ik niet maar bij mij uit de kraan komt volgens de rapporten < 1 NO3. Nog nooit meetbaar geweest met menig testsetje.

De rest van jouw reactie kan ik samenvatten als "we kunnen geen reden vinden dus je test is ruk" en daar ga ik niet in mee. Ik kan ook niet exact zeggen waarom er geen cycle zichtbaar is maar dat die er niet is is mij wel duidelijk. Al vermoed ik dat menig ander aquariaan er hetzelfde over denkt als Akwarium en dat neem ik ze zeker niet kwalijk, al denk ik wel dat het fout is 😉
 
test eens het leidingwater met je NO3 test, normaliter bevat leidingwater voldoende nitraat om op te pikken door een test. Als de test dan weer 0 is licht het ws aan de test.
Goed idee, bedankt! Ik heb de test gedaan en deze werkt.

De TS heeft sinds 33 dagen NH3 meetbaar in het aquarium. Je zou denken dat dat lang genoeg is en als je 'de boekjes' volgt is dat zeker zo. De NO3 test laat anders zien en die is vrij gevoelig. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit 0 NO3 gemeten terwijl dit wel aanwezig was, behalve bij kraanwater. Hoe dat in Frankrijk is weet ik niet maar bij mij uit de kraan komt volgens de rapporten < 1 NO3. Nog nooit meetbaar geweest met menig testsetje.
Het kraanwater bevat hier 16,2 mg/l NO3 volgens een kwaliteitsrapport van de watermaatschappij. Ik meet met mijn druppeltest tussen de 5 en 15 dus dit komt wel overeen. Alleszins werkt de test wel en is de waarde van 0 in het aquarium dus ook correct. De planten zullen alle aanwezige nitraat intussen wel verbruikt hebben.

Wat ik ook doe is de stroomuitlaat van de pomp wat omhoog richten om wat 'golfjes' op het water te krijgen zodat er extra zuurstof kan inkomen. Ik had op verschillende plaatsen gelezen dat dit ook helpt bij de bacteriegroei. Misschien dat dit ook een oorzaak kan zijn dat de ammonium uit het water gaat/verdampt....
 
Ik lees, dat de topic starter het had over chloor, dat maken we in ons land toch niet meer mee, en daar praten we toch zelden over. Deze bak staat in Frankrijk en wat komt er daar nu voor water uit de kraan. Is de waterkwaliteit in Frankrijk dan in enige mate te vergelijken met die uit belgie, die als niet zo happy mee wordt bestempeld.
 
Het water hier is inderdaad met België te vergelijken. Chloor wordt hier toegevoegd omdat er nog heel veel oude huizen zijn met oude leidingen en men neemt het zekere voor het onzekere. Nederland heeft op dat vlak wel een veel beter beleid gevoerd vind ik.

Ik zit nu met een gemeten hardheid van GH = 14 en KH = 11 en dan verzachten ze het water al bij de zuivering.

Om je een idee te geven dit is het water hier - de chloorwaarde van bijna 40 mg/l meet ik wel niet, de test kleurt heel licht geel:

1603289042828.png
 
Frans is als taal voor mij niet echt begrijpbaar, simpel omdat ik daar nooit iets van geleerd heb, is geen gebrek maar als ik het simpel volgens de grafiek begrijp is er een verschil in valeur mesure, daarop maak ik uit," gemeten" en norme lijkt mij wat er mogelijk als norm aanvaardbaar is of om mee te leven.

Dit lijkt mij iets voor de water specialisten om dit eens door te nemen en deze aquariaan te adviseren hoe de waterkwaliteit te verbeteren.
Natuurlijk is osmose een uitgangspunt, maar hoe anders deze waterwaarde's te begrijpen en er iets mee te doen.
 
'Valeur mesuree' is inderdaad 'Gemeten waarde' en 'norme' zijn de maxima toegelaten waardes. Op zich zijn de waardes niet heel speciaal denk ik behalve de chloor natuurlijk waar ik in het begin geen rekening mee had gehouden. Heb intussen een conditioner gekocht van easy-life om nieuw toegevoegd water te kunnen behandelen.
Ik gebruik redelijk veel osmosewater om de hardheid naar beneden te krijgen en was indertijd begonnen met bio CO2 om een PH rond 7 te krijgen - deze is dus intussen afgekoppeld.
 
ouais la langue française, une femme a valu la peine de me casser la langue.

maar los daarvan, de nitraattest is dus in staat nitraat te detecteren en dus zou je enige reactie verwachten als er nitraat in je aquariumwater zit ( niet dat ik 5-15 voor een waarde rond de 16 nou erg nauwkeurig vind) Natuurlijk kunnen je planten dat opgegeten hebben... maar tis wel gek.

wat ik me wel afvraag is waarom je nog leiding water bijmengt, je hebt een osmose apparaat en een potje mineralen is niet duurder dan conditioner. Puur osmose en dat wat mineralen erbij voor de gewenste hardheid. scheelt aan overbodige stoffen in je water.
 
Ik ging er altijd van uit dat het best is om een deel kraanwater toe te voegen zodat er toch mineralen en voedingsstoffen inkomen. Mijn aquarium is ook 240l dus heb ik voor elke verversing wel wat osmosewater nodig en het stroomt niet zo snel + snellere vervanging van filters en membraan nodig.
Dien je behalve mineralen dan nog andere zaken toe te voegen (nitraat, sulfaat,...)?

Initieel was ik begonnen met 50/50 verhouding voor osmosewater. Door de hoge hardheid hier zat ik dan nog steeds op GH = 8 en KH = 7 dus paste ik de verhouding verder aan om meer in het interval van de tetra's te komen (GH tussen 4 en 8 volgens wat ik las). Wel zag ik op een bepaald ogenblik geen daling meer (ben tot een GH van 6 a 7 geraakt, en KH van 6) - zie andere topic. Intussen een test gedaan door stenen in zuiver osmosewater te leggen en ontdekt dat de 'Ardoise' stenen ( = schiste steen - leisteen) een verhoging geven van de KH waarde na 1 week dus waarschijnlijk wat kalk afgeven - wat ik eigenlijk niet had verwacht. De hardheid van het water in mijn aquarium is intussen ook gestegen tot GH en KH = 8 - wat nu op zich niet slecht is voor de bacterie-kweek. De stenen er terug gaan uithalen zie ik wat minder zitten 🙂 Zal er bij verversingen in de toekomst wel op moeten letten dat ik wat meer osmosewater toevoeg dan kraanwater dus je idee van de mineralen neem ik zeker mee.
 
leidingwater bijmengen is een hollandse methode, want 1 het is goedkoop en 2 de enige reden om osmose toe te voegen is om de hardheid te verlagen.
In de meeste andere landen is chloor het grootste probleem met leidingwater en de hardheid probleem 2. Osmose lost beide problemen op.

als je water ontchloort met conditioner voeg je natriumthiosulfaat toe (en soms nog wat andere "goede" dingen) daarmee is het chloor niet langer giftig, maar je water ook minder zuiver. Het is ergens raar om water eerst met een RO-filter heel zuiver te maken en er vervolgens weer onzuiver water bij te gieten, puur om een beetje magnesium en calcium toe te voegen, Zeker omdat er volop producten zijn waarmee je veel zuiverder en nauwkeuriger de gewenste mineralen en voedingstoffen toe kunt voegen.
 
Licht op +-9 uur zetten (ga je dit straks wijzigen krijg je weer problemen) en bij alle middtjes wegblijven.

Test set nog niet over houdbaarheidsdatum heen?
 


leidingwater bijmengen is een hollandse methode, want 1 het is goedkoop en 2 de enige reden om osmose toe te voegen is om de hardheid te verlagen.
In de meeste andere landen is chloor het grootste probleem met leidingwater en de hardheid probleem 2. Osmose lost beide problemen op.

als je water ontchloort met conditioner voeg je natriumthiosulfaat toe (en soms nog wat andere "goede" dingen) daarmee is het chloor niet langer giftig, maar je water ook minder zuiver. Het is ergens raar om water eerst met een RO-filter heel zuiver te maken en er vervolgens weer onzuiver water bij te gieten, puur om een beetje magnesium en calcium toe te voegen, Zeker omdat er volop producten zijn waarmee je veel zuiverder en nauwkeuriger de gewenste mineralen en voedingstoffen toe kunt voegen.
Daar heb je wel een punt natuurlijk...
Is er iets waar ik op moet letten bij de aanschaf van mineralen? Ik zie producten voor garnalen, discusvissen,... sommige melden expliciet bevat geen Sodium en Chloride zoals equilibrium van Seachem. De mineralen van Preis voor discusvissen kan ik hier makkelijk vinden en lijkt niet duur: https://www.preis-aquaristik.de/de/produkte/wasseraufbereitung-salze/preis-diskus-mineralien.html. Of is dit enkel geschikt als je discusvissen hebt?

En na de mineralen zal ik dan ook best de macro voedingsstoffen (nitraat, sulfaat en fosfaat) toevoegen zeker?

Licht op +-9 uur zetten (ga je dit straks wijzigen krijg je weer problemen) en bij alle middtjes wegblijven.

Test set nog niet over houdbaarheidsdatum heen?
Test set is nog niet over de datum heen.

Ga ik geen algenexplosie krijgen bij 9u licht? Ik was initieel gestart met 4u en heb dit eigenlijk zo gehouden omdat het indraaien niet echt vlotte en ik algen zoveel mogelijk wou beperken. Het verhogen van de lichtduur dacht ik dan pas later te doen en uiteraard in stapjes van een half uur om de zoveel dagen.
 
Zou zelf met de instellingen waar je straks mee gaat draaien gelijk starten. Bos waterpest erin die halen het meeste overschot aan voedingsstoffen er wel uit.
 
Zou zelf met de instellingen waar je straks mee gaat draaien gelijk starten. Bos waterpest erin die halen het meeste overschot aan voedingsstoffen er wel uit.
Dit is juist wat je niet moet doen als je met een concentratie aan NH3 in de bak zit.

Bij normaal (eigenlijk niet echt indraaien maar goed andere discussie) zeg ik ja, zet het licht en temperatuur op de beoogde instellingen dan kan alles alvast wennen. Als je dat nu doet dan geef je de alg een lekkere voorsprong want die gaan smullen van de NH3 en dan heb je twee zaken die je niet wilt. Alg in de bak en weinig NH3 die overblijft voor het indraaien zelf.
 
Goed nieuws! Vandaag eerste keer nitriet gemeten, fantastisch gevoel na 10 weken wachten! Cyclus lijkt eindelijk op gang te komen...

IMG_20201024_124939.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan