B
Bartvl
Guest
Hey,
Ik heb mijn aquarium opgestart op 15 augustus. Vandaag, na meer dan 9 weken, heb ik nog steeds geen werkende stikstofcyclus en ik weet niet goed wat ik verder nog kan doen. Een kort overzicht:
Huidige situatie:
Wat denken jullie hiervan? Mogelijke zaken waar ik aan dacht:
Groeten,
Bart
Ik heb mijn aquarium opgestart op 15 augustus. Vandaag, na meer dan 9 weken, heb ik nog steeds geen werkende stikstofcyclus en ik weet niet goed wat ik verder nog kan doen. Een kort overzicht:
- 15/08: aquarium opgestart met mengeling stadswater/osmosewater (40/60%) - hier maakte ik de fout om ervan uit te gaan dat de chloorwaarde laag genoeg zou zijn van het stadswater. Alles werd afgespoeld; stenen, planten, etc... Waarschijnlijk heb ik hierdoor alle aanwezige bacteriën gedood. Heb intussen de chloor waarde van het stadswater gemeten en deze geeft licht geel aan (tetra druppeltest).
- De eerste 3 weken heb ik telkens een deel water uitgehaald en vervangen door extra osmosewater tot een verhouding van 80/20 om de KH en GH waarde lager te krijgen. Deze was dan uiteindelijk GH = 6, KH = 6
- 18/09:
- Na 5 weken sinds opstart had ik nog steeds geen ammonium, nitriet of nitraat hoewel ik voer toevoegde - de poelslakken die op de planten zaten aten dit op en begonnen als zot te kweken.
- Ik ben dan begonnen om zelf ammonium toe te voegen d.m.v. ammoniak (ammoniumhydroxide). NH3 waarde hield ik dan op 0,8.
- 2/10:
- Twee weken later nog steeds geen nitriet of nitraat. Toen kwam ik tot het inzicht dat ik in het begin het stadswater niet chloorvrij gemaakt had - hoewel dat op dit ogenblik (4 weken na laatste toevoeging van stadswater) al weg zou moeten zijn. Heb de chloorwaarde dan gemeten van het aquarium en was zoals verwacht 0.
- Toen heb ik ook bacteriën toegevoegd (One & only van aquarium systems - zou identiek aan Dr. Tim zijn).
- En de NH3 waarde opgetrokken tot ongeveer 2 zoals aangegeven op de Dr. Tim instructies. Hierbij stond dat je dan normaal na 1 week nitriet begint te zien
- 11/10:
- NH3 waarde zakte onder 1 (0,8). Volgens de instructies van Dr. Tim voegde ik dan terug ammonium toe tot rond de 2 (tussen 1,5 en 3 volgens kleuren testkit)
- NO2 en NO3 nog steeds 0.
- 20/10: Vandaag:
- Nog steeds geen nitriet of nitraat. NH3 staat rond de 1,5.
Huidige situatie:
- NH3 = 1,5, NO2 = 0, NO3 = 0
- Vandaag zit ik dus op 33 dagen (5 weken) sinds ik NH3 heb in het aquarium
- En 19 dagen (bijna 3 weken dus) sinds ik bacteriën toevoegde.
- Water heb ik er sinds 6/09 niet meer uitgehaald, ik voeg enkel zuiver osmosewater toe van hetgeen verdampt.
- Filters worden niet gereinigd behalve de bovenste mechanische watten om bladeren en dergelijke eruit te halen.
- Temperatuur zit op 26-27 graden
- PH laatst gemeten eind september en was toen 7,5
- GH = 8 en KH = 8. Gestegen dus sinds begin.
- Planten groeien goed - er is een voedingsbodem
- Ik had bio CO2 maar heb ik losgekoppeld eind september omdat een hogere PH waarde gunstiger zou zijn voor de bacterie-groei
- Veel leven in het aquarium - beestjes, wormpjes, slakken
- Algen op de bladeren vallen mee - water wordt wel elke week groener en ik krijg wazige plekken op de ruiten. Wat me logisch lijkt door de ammonium.
Wat denken jullie hiervan? Mogelijke zaken waar ik aan dacht:
- Verder afwachten
- Water eruit halen en terug vullen - misschien zijn er te weinig voedingsstoffen in het water? Ik heb ook al zitten denken om hem dan te vullen met regenwater. Ik heb een regenton buiten en dit water kan niet natuurlijker zijn lijkt me - hier zouden toch bacteriën moeten inzitten.
- Zuurstof toevoegen - ik las dat de bacteriën zuurstof nodig hebben.
Groeten,
Bart