Aquarium schoonmaken, hoe te werk gaan?


M

Morren

Guest
Wij hebben een 54liter 60cm aquatlantis aquarium. Nu moeten er een aantal schoonmaak beurten plaats vinden, water verversen en filter moet uitgespoeld worden. Ik weet al dat je aquarium en filter het beste niet tegelijk kan doen. Maar nu is het zo dat dus dit alles deze week wel moet gebeuren maar morgen komen ze voor de meterkast dus gaat stroom er even af dus ook van aquarium.
Wat is nu het beste wat ik kan doen? Wachten totdat ze morgen zijn geweest en daarna aan de slag? Of nu al iets, maar wat? Maar überhaupt wat is verstandigste om eerst te doen? Eerst bodem, decoratie en water en daarna het filter? Of net andersom? En hoelang moet ertussen zitten tussen filter en aquarium schoonmaak?
 
Gewoon doen wat je elke week doet.

20-30% water afhevelen in een emmer, daar je sponsen eventueel wat in spoelen, filter terug er in en water er bij.
je filter die een uurtje stil staat is geen drama.
ik zou het wel na de onderbreking doen.
 
Dank je wel. Hier heb ik wel wat aan.
Ga morgen als ik thuis kom en ze zijn geweest gelijk aan de gang.

Dus eerst water eruit, dan filter spoelen in dat water, dan decoratie en grind schoonmaken dan dus de filter weer terug, water erbij en klaar?

En dit alles mag dus in 1 beurt, want lees ook wel dat je aquarium nooit gelijk mag schoonmaken en filter spoelen/verversen in 1x?? Sorry voor misschien wat dezelfde vragen
 
Wat je schrijft lijkt er een beetje op dat je je hele bak leeg wilt trekken om hem schoon te maken en dat moet je dus niet doen.

20% water verversen, vuil van de bodem zuigen en je filtersponzen uitspoelen is genoeg. Zoals als eerder gezegd wel doen na de onderbreking.
 
Het is juist goed dat je de vragen stelt voordat je het gaat doen! Ik zou het hier graag altijd zo zien :)

Dat de stroom er een uurtje af gaat wil niet direct beteken dat je speciaal onderhoud moet verrichten.

Onderstaande zou ik aan onderhoud doen bij een 60cm aquarium met 'gewone' tropische visjes / garnalen.

Wekelijks onderhoud:

- 20 tot 30% water uit je bak via een hevel in een emmer laten lopen. Tijdens dit hevelen zuig je met de slang het vuil van de bodem. Niet te grondig, je hoeft niet de hele bodem om te woelen. Vergeet ook niet voorzichtig een beetje tussen de plantjes in te komen.
- Ruiten poetsen met wat filterwatten of een sponsje (die je alleen voor het aquarium gebruikt).
- Plantjes snoeien indien nodig.
- Techniek controleren. Werkt filter nog behoorlijk? Zo ja, niks aan doen. Zo nee, zie incidenteel onderhoud.
- Vullen met schoon kraanwater op temperatuur.

Incidenteel onderhoud:

- (Intern) filter schoonmaken door sponsjes uit te spoelen in een emmer met aquarium water. Dit water gooi je daarna weg. Witte filterwatten kun je wel vervangen indien je deze niet meer uit kan spoelen. Sponsjes hoeven er niet als nieuw uit te zien! Het gaat er om dat je het meestal vuil even wegspoelt door de sponsjes een paar keer uit te knijpen, dat is voldoende.
- Ornamenten en andere decoratie blijf je het liefste ook zo veel mogelijk vanaf. Zit een ornament nou helemaal onder de alg dan kun je die best een keer verwijderen en buiten het aquarium goed schoonmaken (met natuur azijn bijvoorbeeld, wel goed afspoelen) maar doe dit zeker niet wekelijks. Op dit soort beeldjes zal ook een gezonde biofilm groeien die helpt bij de biologische stabiliteit van je aquarium.
 
Wat je schrijft lijkt er een beetje op dat je je hele bak leeg wilt trekken om hem schoon te maken en dat moet je dus niet doen.

20% water verversen, vuil van de bodem zuigen en je filtersponzen uitspoelen is genoeg. Zoals als eerder gezegd wel doen na de onderbreking.
Nee niet hele bak leeg trekken maar wil zeker voor onzeker. Ik heb het weleens over mn aquarium en dan kijken mensen mij zo aan van "het zijn maar vissen" maar ook vissen zijn je huisdieren waar je voor gekozen hebt en ook die moeten de giede verzorging hebben die je ook aan honden katten geeft. En aangezien ik nog nieuw ben in de onderwaterwereld vraag ik liever dan dat ik wat doe en alles gaat verkeerd en dood.

Bedankt voor je reactie
 
Het is juist goed dat je de vragen stelt voordat je het gaat doen! Ik zou het hier graag altijd zo zien :)

Dat de stroom er een uurtje af gaat wil niet direct beteken dat je speciaal onderhoud moet verrichten.

Onderstaande zou ik aan onderhoud doen bij een 60cm aquarium met 'gewone' tropische visjes / garnalen.

Wekelijks onderhoud:

- 20 tot 30% water uit je bak via een hevel in een emmer laten lopen. Tijdens dit hevelen zuig je met de slang het vuil van de bodem. Niet te grondig, je hoeft niet de hele bodem om te woelen. Vergeet ook niet voorzichtig een beetje tussen de plantjes in te komen.
- Ruiten poetsen met wat filterwatten of een sponsje (die je alleen voor het aquarium gebruikt).
- Plantjes snoeien indien nodig.
- Techniek controleren. Werkt filter nog behoorlijk? Zo ja, niks aan doen. Zo nee, zie incidenteel onderhoud.
- Vullen met schoon kraanwater op temperatuur.

Incidenteel onderhoud:

- (Intern) filter schoonmaken door sponsjes uit te spoelen in een emmer met aquarium water. Dit water gooi je daarna weg. Witte filterwatten kun je wel vervangen indien je deze niet meer uit kan spoelen. Sponsjes hoeven er niet als nieuw uit te zien! Het gaat er om dat je het meestal vuil even wegspoelt door de sponsjes een paar keer uit te knijpen, dat is voldoende.
- Ornamenten en andere decoratie blijf je het liefste ook zo veel mogelijk vanaf. Zit een ornament nou helemaal onder de alg dan kun je die best een keer verwijderen en buiten het aquarium goed schoonmaken (met natuur azijn bijvoorbeeld, wel goed afspoelen) maar doe dit zeker niet wekelijks. Op dit soort beeldjes zal ook een gezonde biofilm groeien die helpt bij de biologische stabiliteit van je aquarium.
Bedankt voor deze reactie! Erg fijn!
 

Terug
Bovenaan