Wat is er nieuw

Aquarium starten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Veer
  • Startdatum Startdatum
V

Veer

Guest
Ik ben vrij nieuw hier en hoop dat ik dit goed plaats. Ik heb al van alles hier gelezen en een aquarium boek aangeschaft. We hebben nu echt een klein bakje met paar visjes erin om te kijken of het zou lukken. En ik ga het steeds leuker vinden. Dus knoop doorgehakt en besloten voor een " echt" aquarium te gaan. Toch nog een paar vragen.

1) wat is nu een mooi formaat om mee te beginnen? Ik heb begrepen hoe groter hoe beter is dat zo? Wij hebben een grote woonkamer dus kunnen best wat kwijt.

2) met welke visjes kunnen we het beste starten? We hebben nu twee black Molly,s , 2 platy,s en 5 tetra,s ( en onze baby platy 🙂 )
Deze gaan dus sowieso in de nieuwe bak.
 
Hallo,

Dit is allemaal heel afhankelijk van wat je zelf wilt, hoeveel geld je eraan wil aan spenderen en wat je zelf mooi vind...

Grotere aquariums schijnen gemakkelijk te zijn omdat wanneer er iets verandert in het water dit maar een minieme invloed heeft ipv bij een relatief kleine aquarium.

Wat wil je erin van vissen ? Wel dat is ook afhankelijk van wat je graag ziet en niet alle vissen mogen natuurlijk bij elkaar...

Ik zie liefst geen te grote vissen dat de planten mooi uitkomen, andere zien dan liever discussen waar de nadruk meestal op de vis ligt 🙂
 
Ook heb je bij een groter aquarium meer keuze kwa vissen, ik zou zelf gaan voor minimaal een 80cm aquarium.
 
Misschien is een juwel rio 180 liter een leuk formaat voor jou.
Maar het ligt er idd aan welke vissen je wilt houden, je hebt al Tetra's en Levendbarende vissen in je bestand.
Ik zou in ieder geval ook kijken voor algeneters en bodemvissen (Corydoras-soort)
 
Die juwel rio is inderdaad erg mooi. Wat voor vissen.....in ieder geval die we al hebben, wil er nog wat terta s bij. Denk dat tien totaal wel leuk is? En verder ben ik me er nog in het verdiepen

Zijn drijf plantjes aan te bevelen ook? En CO2 wel of niet?
Voedingsbodem is niet nodig meen ik hier ergens gelezen te hebben.
 
10 Tetra's is een mooi aantal (tenminste als je een Juwel rio wil) Tetra's hebben namelijk nogal wat zwemruimte nodig, en een meterbak is voor deze visjes het minimale.

Bij platy's en molly's kan je altijd nog Guppy's en Zwaarddragers voegen, deze soorten worden vaak samen gehouden.
Wil je liever iets anders zou ik in ieder geval kijken welke vissen qua waterwaardes en temperatuur goed met je huidige vissenbestand samen kunnen.

Ik zelf heb geen CO2 systeem, maar als je een behoorlijk gevarieerde plantenbak wilt is dit wel aan te bevelen.

Sommige planten halen de voeding uit de bodem en sommige uit het water, dus het ligt eraan welke planten je aanschaft.
Je kan ook kleibolletjes aanschaffen voor planten die voeding uit de grond halen.

Drijf planten zijn altijd een goede toevoeging, maar zorg ook voor een aantal goede zuurstofplanten zoals waterpest en Cabomba.
 
Segamon zei:
Tetra's hebben namelijk nogal wat zwemruimte nodig, en een meterbak is voor deze visjes het minimale.
Zonder te weten om welke tetra het gaat kun je dit niet zo stellen.

Dus Veer, welke tetra?

Veer zei:
Zijn drijf plantjes aan te bevelen ook? En CO2 wel of niet?
Je kunt ook een volbeplante bak maken zonder CO2. Kwestie van de juiste plantenkeuze.

~ Ivo
 
Dacht dat ik gelezen had dat het om de Neon tetra ging, maar is dus niet zo.
Welke Tetra soort heb je?
 
Gaat ook om de neon (staat in het voorsteltopic) maar op zich kunnen die eventueel toch prima in bv een 80cm?
 
Klopt wat je zegt Seabait ze kunnen in principe al in een bak van 60 cm lees ik net.
Heb echter gelezen (in een folder) dat ze meter bakken nodig zouden hebben. :S

Maar ja groter is altijd beter he? 😀
 
Mascha&Ivo zei:
Je kunt ook een volbeplante bak maken zonder CO2. Kwestie van de juiste plantenkeuze.

~ Ivo

Hierbij een voorbeeld van een plantenbak zonder toevoeging van extra CO2

vdHeijden.jpg


@Ivo : deze keer zonder rode streep 😛
 
Met het gevaar dit topic even te kapen wil ik dit toch ff vragen,

Welke planten zitten er in deze 'oh zo mooie bak'? :smitten:
 
Klopt zijn neon tetra,s.

Stel dat wij ook krabjes/kreeftjes zouden willen en van die mini haaitjes is dat een goed of slecht idee? Was vraagje van mijn man 😉
 
'mini haai', is dat Arius seemani, Pangasius sutchi of Balantiocheilus melanopterus?
 
Segamon zei:
Met het gevaar dit topic even te kapen wil ik dit toch ff vragen,

Welke planten zitten er in deze 'oh zo mooie bak'? :smitten:

Onder andere :
Hygrophila polysperma
Echinodorus parviflorus
Hygophila stricta
Micranthemum micranthemoides
Lobelia cardinalis
Cryptocorine beckettii (waarshhijnlijk)
Nymphea lotus
Glyceria maxima
Vallisneria (te kort afgeknipt, minpuntje)
Pogostemon stellata
Een Ludwigia-soort
Microsorum pteropus
Sagittaria subulata
Bolbitis heudelotii
Anubias
 
Ik weet niet welk soort minihaaitje , ik ben echt een leek op dit gebied hoor. Kan nog veel leren hier. In ieder geval niet een die 35 cm kan worden
 
Veer zei:
Klopt zijn neon tetra,s.

Stel dat wij ook krabjes/kreeftjes zouden willen en van die mini haaitjes is dat een goed of slecht idee? Was vraagje van mijn man 😉

Het probleem met de naam mini-haai is dat de naam mini suggereert dat hij klein blijft. Ten opzichte van een echte haai is dat ook zo, maar dan blijven het nog wel knoepers die je niet in een aquarium van een meter of zo kan houden. Je hebt dan in het gunstigste geval een bak van zeker 2-3 meter nodig. Aan jou om daaruit de juiste conclusie te trekken 😛
 
OK,geen mini haaitjes dus 😉
 
Om je een beetje te helpen in je keuze zou je eens gebruik kunnen maken van de zoekfunctie van onze database. Vul daar de gevraagde waardes in, waarbij in jouw geval als eerste natuurlijk de maat van je aquarium belangrijk is, en als waterwaardes vul je de waardes in van je kraanwater (als je die weet, zo niet vul je daar voorlopig niets in), en kijk eens wat er uit komt. Maak daaruit dan eens een aantal keuzes en kom dan terug daarmee, want wij kennen jullie smaak natuurlijk niet. Daarna kunnen we wat beter adviseren wat je wel en wat je beter niet kan doen
 
OK, de eerste stappen gaan worden: aanschaf aquarium. Deze inrichten,en dan drie weken laten staan.,dan de vissen erin die we al hebben. Daarna kijken we verder. Ik denk dat dat het slimste is of niet? En zal de zoekmachine eens raadplegen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan