Wat is er nieuw

Aquarium tegen vensterraam

• Onderwerp starter Onderwerp starter Henk P.
  • Startdatum Startdatum
H

Henk P.

Guest
Hallo allemaal, 😀

Ik ben van plan op de vensterbank een aquarium van 80 cm bij 25 cm bij 25 cm te gaan plaatsen.
Dit mag best wel warm worden in de zomer en in de winter vanwege de CV radiateur.
De vissen die hierin gehouden worden komen uit Haiti en met mijn eigen duikershorloge heb ik op een 1 meter diepte een temperatuur gemeten van 32 Graden Celsius.

Nu is mijn vraag als volgt:

Als ik het aquarium laat bouwen met 10 mm glas blijft het aquarium dan koeler met 6 mm glas?
Of maakt de dikte van het glas niets uit?

M.v.g.
Henk P.

je zal iig de zon moeten weren, met een geblindeerd aquariumruitje gaat dat niet lukken, direkt achter het glas van je kozijn word het zomaar 40 graden. Dikte van je aquariumruit zal niet veel uitmaken denk ik. Direkt zonlicht weren is een betere optie, misschien met een spiegel naar buiten gericht ofzoiets.

In welke windrichting staat die ruit Henk?
Fors verschil tussen of er ochtend-, middag-, of avondzon opvalt. Er vanuit gaan dat het 40 graden wordt kan ook wel eens te snel geconcludeerd zijn. Bij ons heeft vorig jaar een klein (warmt dus sneller op) levendvoerbakje dat in de volle middagzon stond (die warmt dus het meeste op) zelfs op de warmste zomerdag bij die 40 graden C. uitgekomen.

~ Ivo

oke temp is natuurlijk een ding maar hoe houd je dat dan algen vrij
zit hier met 1 zijde richting raam en als ik daar niets overheen leg dan binnen notime groen

groet

jaap

Kwestie van veel snelgroeiers denk ik?
Ook voor alggroei geldt overigens dat een verschil kan zijn tussen ochtend-, middag-, of avondzon. De lichtintensiteit en -kleur varieren namelijk over de dag heen.

Het antwoord op je originele vraag Henk zou in onderstaande quote wel eens verscholen kunnen zitten:
De warmteweerstand Rm van 4 mm glas bedraagt dan:

Jwveib4SU98RVC-TsTOjoHxNQzMOyGoT.gif

En de warmteweerstand Rm van 12 mm glas bedraagt:

Jwveib4SU98RVC-TsTOjoHxNQzMOyGoT.gif

Ter verduidelijking: 80 mm isolatiemateriaal heeft een warmteweerstand Rm van 2,0 m2K/W. Om de isolatiewaarde van het glas te verbeteren heeft het dus weinig zin om de dikte van het glas te vergroten.
http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/ ... zijnen.asp

Allicht is het een idee om een plaat piepschuim onder de bak te plaatsen? Piepschuim is bij mijn weten een prima isolatiemateriaal.

~ Ivo

Persoonlijk werk ik liever met de U-waarde, dit geeft mij een beter idee van wat het warmteverlies is van een onderdeel.

U-waarde
De U-waarde (vroeger de K-waarde) drukt de hoeveelheid warmte uit die per seconde, per m� en per graad temperatuurverschil tussen de ene en de andere zijde van een wand (constructie) doorgelaten wordt. De U-waarde wordt ook warmtedoorgangsco�ffici�nt genoemd.
De waarde geeft de mate van thermische isolatie van een wand aan: een hoge U-waarde betekent een thermisch slecht isolerende wand, en een lage U-waarde betekent een thermisch goed isolerende wand. De eenheid voor de U-waarde is W/(m�.K).

Volgens Wikipedia is echter de U-waarde wat verwarrend, maar het geeft mij geen idee van wat de verliezen zijn enkel wat de weerstand is!

De U-waarde is een wat verwarrende waarde. Het kan gemakkelijker zijn om gebruik te maken van de omgekeerde waarde:
\! R_w = \frac{1}{U}
Daarin is Rw (in m�.K/W) de warmteweerstand van een wand per vierkante meter en per graad temperatuursverschil.

JbMalawi

Bedankt Ivo en JbMalawi,

Jullie brengen mij weer terug naar de wiskundeles maar het is duidelijk voor me.
Waarschijnlijk komt er toch maar geen aquarium op de vensterbank.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan