Wat is er nieuw

Aquarium tijdens 4 weken afwezigheid

Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
34
Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort voor 4 weken op reis door Europa (Slovenië, Kroatië en Italië). Heerlijk dat het weer kan! Echter, sinds ruim een jaar heb ik een aquarium in mijn bezit - waardoor dit wel wat voorbereiding kost. Ik heb zelf een paar ideetjes, hoe ik er voor kan zorgen dat mijn aquarium de 4 weken goed doorstaat. Hopelijk hebben jullie nog toevoegingen/tips.

Het aquarium dat ik heb is een Aquatlantis Fusion Horizon 150x50x50 (~350l water). Qua bewoners Neon Tetra, Otocinclus Affinis, Corydoras, Blauwe Spat, Bijlzalm, Hasemania nana, Blauwe waaierhand garnaal, Ancistrus Albino, Appelslakken, Amano Garnalen.
  • Mijn ouders willen 1 a 2x per week langskomen. Echter, ze hebben 0 verstand van aquaria dus ik wil hun activiteiten zo veel mogelijk beperken (het gaat anders gegarandeerd mis). Bijv., een visuele inspectie, drijvend afval verwijderen, en een wekelijkse (/ om de 2 weken) waterwissel van ~20%;
  • Twee voederapparaten. Eentje met drijvende wafers, en eentje met 'sinking wafers'. Dagelijks voeren, minder dan ik regulier voer
  • Voor vertrek een grote waterwissel (~70%), een fikse snoeibeurt en schoonmaak van de filter (niet op dezelfde dag, verspreid door de week);
  • Licht draait nu 8u per dag >> ik denk dat ik dit het beste kan verlagen tot ~5u. Correct?
  • CO2 fles laten vullen
Nog andere tips?

Dank!

Lovain
 
Ik denk dat 8 uur licht best mag dus dat zou ik niet verminderen en je co2 laten vullen is altijd handig. Vooral in de gevallen dat de fles al even draait.
 
Co2 zou ik inderdaad even laten vullen als je dat niet al recent hebt gedaan; licht zou ik niet aanpassen. Je filter idd even schoonmaken van te voren (waarom niet gecombineerd met waterwissel en snoeien?). Als je buurman/-vrouw om de dag even je vissen voor je wil voeren, zou ik dat verkiezen boven een automatische voeder (mits je daar natuurlijk een goede relatie mee hebt). Je kunt je ferts (en dan evt voeding) in van die medicijnbekertjes of shotglaasjes of whatever doen, gedoseerd zodat je ouders/buurman het alleen nog maar in de bak hoeft te kieperen obv je instructies. Als je dat voor iedere week die je wegbent klaarzet, kan er weinig misgaan.
Waterwisseltje zou idd nog wel prettig wezen tussendoor.
 
Licht en co2 niet aanpassen. En geen grote aanpassingen voorafgaand aan de vakantie.

Filter niet direct voor je vakantie schoonmaken (iig geen sponsen uitspoelen), eigenlijk niets anders doen dan je normaal doet.
Voor de zekerheid ipv 20%, 50% wisselen tijdens je vakantie.

Als je geen opgroeiende vissen hebt gewoon bakjes klaar zetten met voer normale dagelijkse hoeveelheid) en een 1 of 2x per week voeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor vakantie een normale onderhoudsbeurt uitvoeren, misschien wat meer snoeien, maar verder zoveel mogelijk gelijk houden.
 
Zou het voer klaar zetten voor je ouders en geen wissels laten doen.
Je vissen kunnen Wss prima toe met 2x per week voer en dan bouwt het afval zich ook niet dermate op dat je “moet” verversen
 
Je vissen kunnen Wss prima toe met 2x per week voer en dan bouwt het afval zich ook niet dermate op dat je “moet” verversen
Hierbij sluit ik me aan. 2 keer per week voor 4 weken is totaal niet schadelijk voor vissen. Ik vind het risico op overvoeding veel erger. DIt heb ik ook altijd gedaan als ik langdurig weg was. Ik heb mijn bak tot 2 week wel eens laten vasten.
 
Toen mijn vissen ziek waren en in quarantaine zaten hebben ze bijna 5 weken niet gegeten.
Geen zichtbare schade aan over gehouden.
 
Goeie tips allemaal! Qua licht zal ik dus niks aanpassen, dankjewel voor jullie unanieme mening hierover 😉. Een aanpassing kan een onbedoelde kettingreactie hebben, waar ik uiteraard niet op zit te wachten.
Toen ik nog geen corydoras had, ging het goed met mijn automatische voeder omdat 1 type voer volstond. Echter, sinds ik corydoras heb, voer ik ook sinkable wafers omdat ze anders niet aan eten toekomen. Ik heb helaas enkele keren gehad dat met name de wat oudere/zwakkere geen voeding kregen, en daardoor ondervoed raakten. Dit betekent dus dat ik of iemand moet vragen om te voeren, of een andere machine aan moet schaffen (de huidige kan hier niet mee overweg). Ik zal even kijken of ik mijn ouders toch zover kan krijgen (financieel de beste keuze).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan