Wat is er nieuw

aquarium verhuizen

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Leeftijd
48
Ik haak nog maar even aan op een oud onderwerp.
Nog even duimen, maar als het goed is gaan we oktober/november verhuizen van het Gooi naar Lelystad.
We hebben een volga 180.

Als ik zo de onderwerpen over verhuizen lees dan moet het mogelijk zijn. Om een dergelijke bak te verplaatsen met het zand en een klein laagje water er nog in. Wel zouden we dan bij voorkeur iets van een plank nodig hebben om de bak op te verplaatsen.
Ik vind dit allemaal heel spannend. Van de vorige bak is een week na de verhuizing de bodem gesprongen.
Ik overweeg ook om dit door een bedrijf te laten doen. Probleem hiermee is dat je pas achteraf zeker weet of zij dat beter kunnen dan ik het zelf zou doen. Heeft iemand ervaring met dit soort diensten?

Andere vraag is of we nog iets gaan merken van de andere waterwaarden in Lelystad. Het water daar schijnt een stukje zachter te zijn. Gh 5 ipv 12. We gaan het water dan meeverhuizen, maar met de eerst volgende waterwissel zijn we alsnog aan de beurt. Iemand hier ervaring mee?

Als ik zo de onderwerpen over verhuizen lees dan moet het mogelijk zijn. Om een dergelijke bak te verplaatsen met het zand en een klein laagje water er nog in.

Plastic bakken zijn spot goedkoop bij de action en ook een speciekuip van de bouwmarkt is niet duur.
Zou het zand gewoon apart vervoeren.
Maakt het tillen van de bak ook een stuk aangenamer.

Wel zouden we dan bij voorkeur iets van een plank nodig hebben om de bak op te verplaatsen.
Ik vind dit allemaal heel spannend.

Tillen en eventueel meubel hondjes eronder.

Andere vraag is of we nog iets gaan merken van de andere waterwaarden in Lelystad. Het water daar schijnt een stukje zachter te zijn. Gh 5 ipv 12. We gaan het water dan meeverhuizen, maar met de eerst volgende waterwissel zijn we alsnog aan de beurt. Iemand hier ervaring mee?

Zal niet zo'n probleem zijn, gewoon de vissen gelijk overwennen dan heb je het gelijk gehad.
Je zou 2 20 liter jerrycans kunnen vullen en de rest aanvullen met het lokale water.

@jessicapilon dit misschien afsplitsen in een nieuw topic?

Tja, qua schade is het veiliger om het zand apart te vervoeren. Maar er zitten ook honderden slakken in. Die zitten daarna natuurlijk niet meer allemaal in de bovenlaag en vinden dan nooit meer de weg naar boven. Ik voorzie een boel rottende dode slakken in de bodem.

Afsplitsen kan. Maar er zijn al best wat topics over dit onderwerp. Het leek me eigenlijk juist wel handig om het een beetje bij elkaar te houden.

@biljoenblik heeft bij zijn verhuizing de bak ook laten verhuizen door een erkend bedrijf. Denk dat hij je wel kan adviseren.

Ik zou sowieso de bak helemaal leeg halen dus ook de bodem eruit. Dan heb je geen extra gewicht rusten op de bodemplaat.
En gewoon de bak nieuw inrichten op het nieuwe adres. Denk dat dit een hoop stress scheelt.

Hoe dan ook, een aquarium moet je schoon en leeg verhuizen. En dan op je gemak weer op de nieuwe plaats installeren.
Een fabrieksbak met bijbehorend meubel is goed te verhuizen, en kan ook meer hebben. Staat sneller goed en stabiel.

Mijn maatbak is destijds goed verhuisd. Echter bij de installatie kreeg ik het geheel niet goed gezet. En het vertrouwen in de bak was weg. Dus alsnog enkeltje stort. Tevens was deze bak ook eigenlijk te groot. Was gekocht voor het vorige huis.

De nieuwe fabrieksbak was zo neergezet. Waterpas erop en klaar.

Als je bak al ouder is. Dan zou ik overwegen om gelijk voor een nieuwe te gaan. Heb je de extra verhuiskosten niet. En ook de stress niet om alles snel weer opgetuigd te krijgen.
Tevens kan een bak in je oude huis heel mooi staan, maar in je nieuwe huis totaal niet.

Ik heb mijn 180l bak verhuisd met ongeveer 5cm grind en 10cm water er in.

Sterke multiplex plank er onder was de truc.

Verder routes zoeken met zo min mogelijk drempels.

Om wat voor slakken gaat het dan? Ik neem aan puntslakken?
Inderdaad. Het zijn de kleintjes van de tylo's
@biljoenblik heeft bij zijn verhuizing de bak ook laten verhuizen door een erkend bedrijf. Denk dat hij je wel kan adviseren.

Ik zou sowieso de bak helemaal leeg halen dus ook de bodem eruit. Dan heb je geen extra gewicht rusten op de bodemplaat.
En gewoon de bak nieuw inrichten op het nieuwe adres. Denk dat dit een hoop stress scheelt.
Op gebied van mogelijk breken er scheelt dat inderdaad stress. De andere kant van het verhaal is dat je dan alles weer opnieuw moet inrichten terwijl je eigenlijk aan het verhuizen bent. Alle planten moet opnieuw geplant worden, wat de crypto's me vast niet in dank gaan afnemen. Alles heeft zijn voors en tegens. De andere kant van het verhaal is inderdaad het sjouwen en verhoogd risico.
Als je bak al ouder is. Dan zou ik overwegen om gelijk voor een nieuwe te gaan. Heb je de extra verhuiskosten niet. En ook de stress niet om alles snel weer opgetuigd te krijgen.
Tevens kan een bak in je oude huis heel mooi staan, maar in je nieuwe huis totaal niet.
Ik denk dat hij nu 3 jaar oud is. Dus in principe nog niet afgeschreven. Opnieuw kopen is wel door me heen gegaan. Vorige keer waren we rond 700 euro kwijt voor bak, onderkast, achterwand, zand ed. Als uitbesteden voor minder lukt dan heeft dat mijn voorkeur. Maar dan is de volgende vraag wie dat goed zou doen.

Ik heb mijn 180l bak verhuisd met ongeveer 5cm grind en 10cm water er in.

Sterke multiplex plank er onder was de truc.

Verder routes zoeken met zo min mogelijk drempels.
Wow! 10cm water, dat is spannend! Flinke belasting.
Welke dikte plank had je? En was die dan even groot als de bak of iets groter?

18 of 22mm dik multiplex. Plaat was nagenoeg precies even groot als de bak.
In mijn geval woog het geheel iets van 25 a 30 kilo, prima te versjouwen met 2 man

Inderdaad. Het zijn de kleintjes van de tylo's

Op gebied van mogelijk breken er scheelt dat inderdaad stress. De andere kant van het verhaal is dat je dan alles weer opnieuw moet inrichten terwijl je eigenlijk aan het verhuizen bent. Alle planten moet opnieuw geplant worden, wat de crypto's me vast niet in dank gaan afnemen. Alles heeft zijn voors en tegens. De andere kant van het verhaal is inderdaad het sjouwen en verhoogd risico.

Ik denk dat hij nu 3 jaar oud is. Dus in principe nog niet afgeschreven. Opnieuw kopen is wel door me heen gegaan. Vorige keer waren we rond 700 euro kwijt voor bak, onderkast, achterwand, zand ed. Als uitbesteden voor minder lukt dan heeft dat mijn voorkeur. Maar dan is de volgende vraag wie dat goed zou doen.

Wow! 10cm water, dat is spannend! Flinke belasting.
Welke dikte plank had je? En was die dan even groot als de bak of iets groter?
Bij de eerste verhuizing (dorp verder) heeft de LFS meegeholpen met een bus en een karretje waar het aquarium op kon.
Emmers etc in bruikleen gekregen.

De 2e verhuizing. Andere provincie is het met het verhuisbedrijf mee gegaan. Maar dan moet je wel alles leeg hebben.
En op de verhuisdag en ervoor en erna ben je met veel meer dingen druk, dan het inrichten van een aquarium.

Een verhuisbedrijf op een aparte dag laten komen en vervoeren zal aardig kostbaar zijn.

LFS rekende 60 euro per uur geloof ik.

De LFs waar ik mijn nieuwe bak heb gekocht heeft deze thuis geleverd. En mijn oude bak is naar de stort gebracht. Dit was extra en koste 1 uurloon.

Die bak weegt rond de 40/45kg (specs die ik via het www vond) op zich vrij makkelijk te tillen met 2 personen.
Voeg zeg 20 kg zand toe en nog eens 20 kg water dan verdubbel je bijna het gewicht.
De kans dat er iets fout gaat terwijl je met 4 man aan het verplaatsen bent is natuurlijk een heel stuk groter dan dat je met 2 man bezig bent.
Alle planten moet opnieuw geplant worden, wat de crypto's me vast niet in dank gaan afnemen.

Alles krijgt hoe dan ook een tik, makkelijkste is sowieso om alle planten en hardscape er uit te halen om alle dieren uit te vangen.

Heb de 8 gebruikte volglas meter bakken van mijn voormalige kweekstelling in 1x vervoerd.
Met 2 man, aanhanger, wat planken en verpakkingsschuim was het appeltje eitje om die gestapeld te vervoeren.
Kwestie van goed voorbereiden en zorgen dat je je niet hoeft te haasten.

Als je alles goed voorbereid stelt het allemaal niet zo veel voor.
Je zou eventueel een goedkoop tijdelijke bak van internet af kunnen plukken en neerzetten voor wat meer gemoedsrust.
Verhuis je eerst in alle rust de levende have met bodem en filter en later doe je een trip met je aquarium.
Achteraf gooi je die weer op internet, zet je neer in de opslag als backup of breng je hem naar de stort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan