Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Nou ik heb sinds vandaag filterwatten gekocht ivm zweefvuil en toen ik die erin ging doen moest ik dus de houder omhoog trekken op een rustige manier en de filterwatten erop leggen maar toen ik de houder naar boven ging halen kwam er vanuit de rooster aan de onderkant bruine troep uit en gelukkig heb ik dat zoveel mogelijk kunnen opvangen met een netje maar zodra ik de houder van de filter omhoog doe komt er aan de zijkant van de filter bruine troep uit dus ik dacht misschien moet ik dan de hele binnenkant van de filterschoonmaken want dat heb ik nog nooit gedaan en de bak is 2dehands.
er heeft nooit filterwatten ingezeten kwam ik dus achter dus ben ik snel filterwatten gaan kopen en er meteen ingedaan vanmiddag. zweefvuil is wel minder maar nog niet helemaal weg en ik wil dat mijn aquarium schoon is voor mijn vissen. ik verschoon de bak al 2 keer per week 1x op woensdag ongeveer 30 procent en alle poep haal ik weg en op zondag doe ik 50 a 55 procent en ook alle poep. de filters die er nu inzitten heb ik nog nooit vervangen en de bak is 2dehand en ik weet niet wat de vorige eigenaar gedaan heeft en wanneer zij die vervangen hebben mijn filter zit er nu zo uit van beneden tot boven.
Onderste houder ook in deze volgorde:
Cirax ( bakje met witte korrels )
Bioplus fine 2x ( blauwe sponsen )
Bovenste houder ook in deze volgorde:
Bioplus bioplus Coarse ( Blauw grof )
Nitrax ( Groene spons )
Biocarb ( Zwarte spons )
sinds vandaag 2 witte filterwatten er bovenop
Zoals ik zie heb je de bak nu 3 maanden. Dus het filter draait ook al die tijd.
Ik denk dat het onderhand wel tijd wordt om een deel te vervangen en schoon te spoelen.
Vul emmer met aquariumwater. Haal de houder er voorzichtig uit. Plaats hem in de emmer. Gooi de filterwatten weg(deze keer niet, want ze zitten er net in). Haal de sponzen eruit, en knijp ze uit in dezelfde emmer water. Het hoeft niet te schoon te zijn. Als je een slang hebt. Hang deze dan in het filterhuis. En hevel wat water via de slang in een andere emmer. Zo gaat het ergste vuil uit je filterhuis. Plaats nu alles weer terug op zijn plaats.
Het aquarium zal even wat troebel zijn. Maar het filter zuigt dat wel weer weg.
Deze procedure kun je voor een binnenfilter best iedere 2 maanden doen.
ja maar zodra ik ook maar iets beweeg in de filterpomp komt er meteen aan de onderkant ui die rooster bruine drek uit en daar worden me vissen ziek van en dat wil ik niet dan heb ik nog een vraag ik heb 2 maanden geleden de lamp vervangen omdat die stuk was.
nu is het zo dat soort plaatje wat dus achter de tl buis zit laat rare dingetjes los lijkt het maar als ik de deksel van de aquarium omhoog doen dan zie ik op de oppervlakte die rare dingetjes dus drijven heel klein wat kan ik daarmee het beste doen.
filterwatten heb ik er nu bovenop zeg maar waar de waterinstroom komt.
Maar je mag toch niet alle filterwatten meteen tegelijk uitspoelen ik dacht 1 per maand ??
en de afgelopen keer toen ik slim dacht te zijn met me filter kon ik de hele bak compleet schoonmaken omdat me vissen ziek werden van die drek wat naar buiten kwam want toen werd me hele aquarium bruin en me vissen gingen toen vreemd zwemmen ik wil dat niet nog een keer.
ja de stroming in de bak is prima alleen twijfel ik of ik genoeg zuurstof in mijn aquarium heb omdat me vissen het blijkbaar steeds aan de oppervlakte te zwemmen op een normale manier. ja ze zijn tam want als ik me handen erin doen dan komen ze erop af en zwemmen ze steeds tussen me vingers door.
en de afgelopen keer toen ik slim dacht te zijn met me filter kon ik de hele bak compleet schoonmaken omdat me vissen ziek werden van die drek wat naar buiten kwam want toen werd me hele aquarium bruin en me vissen gingen toen vreemd zwemmen ik wil dat niet nog een keer.
ja het liefste zit ik er helemaal niet aan want ik moet de hele pomp met buisje voor de uitstroom steeds uitelkaar halen voor ik de houder waar de sponsen in zitten omhoog kan halen of dus die filterwatten erin kan doen.
maar ik doe voortaan alleen de filter watten een stuk makkelijker.
Zoals Bertus en Biljoen aangeven ... Niks aan de hand.
Die bruine rotzooi is gewoon bacterie aanwas. Daar worden je vissen niet ziek van en als je de pomp weer aanzet met watten zal de bak na een uurtje ofzo weer helder worden. Het ziet er misschien niet direct superfris uit maar het maakt echt niet uit.
Dus eens per week of twee weken de watten vervangen en de rest ongemoeid laten.
De grotere blokken filter materiaal kun je idd eens per drie maanden uitknijpen in een bak met aquawater. Ik doe dan zelf niet eens alle blokken maar slechts de helft. Op die manier houd je de bacterie cultuur in stand.
De bodem kun je met een vork omroeren en dan met een slang zo veel mogelijk de troep afhevelen. Mijn tip: ga niet in ��n keer zowel de bodem als de filters schoonmaken. Dan krijgt je bacteriekolonie teveel een klap en bestaat het risico dat je nitriet pieken of andere ellende krijgt.