Wat is er nieuw

Aquarium vissen overlijden plotseling.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter darkspy
  • Startdatum Startdatum
D

darkspy

Guest
Goede middag,

Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn aquarium.
De vissen gaan plotseling dood, terwijl ik niks anders aan mijn bak heb veranderd. De waarden heb ik zo niet. Ben van plan om dat te kopen, kon het ook altijd bij pets place doen door wat water te geven aan hun.

Enigste wat wel veranderd is, zijn vissen bijgekomen.

wat guppen en garnalen. ook een kleine discusvis.

discusvis als laatste.

De garnalen leven allemaal nog en de guppen gingen 1 voor 1 dood daarbij mijn eigen modderslang en algeneter.
Heb water ververst, Filter schoongemaakt, Heb nu net een paar druppen erdoor gegooid dat tegen Chloor, zware metalen en
andere ben ik vergeten zo hoe het heet.

De discusvis zat tegen het wateroppervlakte.
Toen ik volgende ochtend wakker werd was hij overleden.
kon niks vinden aan de vis, alleen rode ogen? is dat normaal vraag ik mij af.

Ik zal niet weten wat het moet zijn.

Er zwemmen nu nog : 1 zebra barbeel, 5 gele barbelen, 12 guppen, 2 black molly's, 3 zwaard dragers, aantal garnalen, 4-5 corydoras, 1 modderslang, 2xluipaardbarbelen(luipaard danio's)
Algeneter. Volgens mij is dit het zoon beetje. Deze heb ik ook redelijk lang en merk ook niks aan hun en ook zie ik niks aan hun.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ben ook weer opzoek naar jonge discusvissen.

Met vriendelijke groet,
Myron
 
Welkom, welke maat bak heb je.

Hoe filter je?

Discus is een scholenvis.

Waterwaarden zijn wel een must.
 
60-liter bak , er ligt ook aquariumzand en grind op de bodem.
Ik weet ook dat het waarschijnlijk veel te klein was voor mijn klein discus.
Maar gunde hem dit dus totaal niet, net als mijn andere vissen.

Ik maak eens in de maand tijd mijn filter schoon, moet zeggen dat hij ook lawaai begon te maken en daardoor hem schoonmaakte.


Ik ververs normaal ongeveer 1/3 tot 2/4 van mijn aquarium.
 
Discusvissen kunnen absoluut niet in jouw bak. Ik weet dat ze echt heel gaaf zijn en ik zou ze zelf ook graag houden maar daar moet ik toch echt mee wachten tot ik een groter huis heb. Waarschijnlijk zijn je vissen overleden aan de manier hoe je je filter schoonmaakt (Ik heb hier zelf ook wel eens fouten mee gemaakt). dus mag ik vragen hoe je je filter hebt schoongemaakt?

mvg. Jorrit
 
Dat ben ik met je eens, dat de bak er te klein voor is.

ik maak de filter maandelijks schoon zowel de bakjes waar steentjes inzitten als de sponzen.
ik doe dit altijd al zo, en nooit problemen gehad. Vind best apart dat het overkomt.

heb er nu ook kolen in omdat ik bang was dat er een ziekte in de bak zit.

Maar het is begonnen doordat er nieuwe vissen bij kwamen( de guppen en garnalen) terwijl de garnalen leven zijn alle guppen overleden die ik erbij had gekregen, helaas is toen ook mijn siameese algeneter en een modderslang overleden en daarna kleine discus erbij gekregen maar die heeft niet een dag volgehouden ;(
 
Google eens op kruisbesmetting, mss komt dat overeen met je plotselinge sterfte.

Zonder waterwaarden is het echt gissen, kan ook nitriet of amonia piek zijn geweest.
 
Ik maak het inderdaad schoon onder de kraan.
en haal hem ook uit elkaar.

het is een shutle filter.
weet niet hoe je het precies moet omschrijven ben een foto aan het zoeken.

lijkt net op een raket ( space shuttle)
 
Beter kun je uitspoelen in een emmer aquarium water.
 
amonia dat is het woord wat ik zocht, ik had een middel vanochtend erin gedaan wat dat aanpakt, chloor amonia en zware metalen.
 
Oke dan moet ik dat maar eens gaan proberen.
heb ook nog meter bak met malawi vissen.
Daar heb ik ook geen problemen verder gelukkig mee.
alleen plotseling een olifantvis overleden had een wit slurfje.
weet zijn leeftijd ook niet van, was redelijk groot.

discus kunnen absoluut niet bij malawi vissen?
zoals ik heb gelezen?
 
Nee,dat is echt vragen om problemen.

Hun waterwaarden behoefte, liggen mijlen ver uit elkaar.
 
bedankt voor de snelle reacties.
ik hoop dat het goedje helpt tegen de problemen in mijn 60 liter bak.

Moet het licht uitlaten en na paar uren is het water helder.
moet zeggen dat het water er ook niet heel helder uit zag.
kan komen omdat er plantje eruit is gehaald. en dat er kolen nu inzitten. Heb ze zo goed mogelijk schoongemaakt.

was ook keer vergeten dik halfjaar terug toen ik stip erin had.
toen was het water mistig, van fouten leer je. Maar liever wil je alles direct goed hebben 😉
 
Zou, me toch eens verdiepen in waterwaarden.

Zaken als aquasafe, en aktief kool zijn niet nodig.

Waterverversen, en filteronderhoud staat ook genoeg over op het forum.
 
Weet jij dan niet,dat de vuiligheid in het filter,de bacterie zijn?
Die je water goed houden.

Gooi je nu alle bacterie door de gootsteen,begin je in feite opnieuw.

En er zit gewoon te veel vis in,en ga je er nog even wat bijzetten.

Tja,dat was die druppel,he.

1 week waterverversen, 2e of 3e week ,WAT aan je filter doen.
Spons in halve emmer aquawater doen ,uitknijpen en terug.

Dat witte was waterbloei.door Geen bacterie.
 
Ja dat klopt.
ik knijp hem niet heel erg uit dat niks in blijft.
ben blij dat u informatie geeft.
want ben natuurlijk niet zo ervaren erin.
wil wel allles erover leren, van fouten leer je!

Wat is waterbloei?
en kwam uit filter.
 
Waterbloei is een verschijnsel in aquaria die net opgestart zijn (of waar de filter helemaal schoon van gemaakt is) waarbij je bacteri�n nog aan het stabiliseren zijn, je krijgt dan een witte gloed door je water heen, wat na een dag of wat vanzelf weer optrekt.

Goed, je moet dus stoppen met je filter verschonen,want dan spoel je steeds je opgebouwde bacteri�n weg en kun/ga je problemen krijgen met nitriet en/of ammonia. Deze stoffen komen namelijk vrij bij de afbraak van organische materialen zoals voedselresten, afgestorven blad van planten of dode vissen die je gemist heb. De bacteri�n die je opbouwt in je filtermedium zijn de natuurlijke opruimers van deze stoffen (google anders eens op stikstofcirkel of lees dit: http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/nitriet.pdf, als je meer wilt weten over hoe dit proces werkt).

De regel is dat je alleen wat doet aan je filter, als je merkt dat ie echt minder hard stroomt. En dan nog is het een kwestie van maximaal 1 bakje filtermateriaal voorzichtig wat uitspoelen in een emmer gebruikt aquariumwater en/of je fijne filterwatten vervangen.

Als je op deze manier je filter onderhoudt, en structureel je water ververst (wederom NIET teveel, maar aangezien ik niet zo thuis ben in het soort vissen dat jij houdt, kan ik je niet zeggen hoeveel dat moet zijn (voor je malawibak wel, dat is 30% per week trouwens)), dan zou je dit soort problemen niet zo gauw meer hoeven te hebben.
 
Heel erg bedankt voor deze mooir beschrijving.
zal dit doen en denk dat dit het geval ia geweest.
de middel wat ik de erin heb gedaan maakt weer aquarium water en vamdaag zwommmen de vissen weer onder in de awquarium en niet boven het oppervlakte.
 
Er zijn tot vandaag geen vissen overleden!

Vind alleen dat mijn planten wel wat mogen groeien en wat dichter mogen groeien.

uc4v.jpg



kqci.jpg
 
Beter is om ook wat snelgroeiers in je bak te plaatsen, Waterpest, Belgisch groen of wat drijfplanten. Deze komene allemaal ten goede aan je waterkwaliteit.
En je waarde's echt gaan meten.
 
Dank je voor de tips!
Dat was mijn volgende vraag!🙂
 
Vind de grindbodem ook wel erg grof, blijft veel vuil tussen liggen. Je schrijft in je begin post dat je op zoek bent naar jonge discussen..... na deze informatie niet meer hoop ik! Tenzij je minimaal een 1.50 bak hebt....
 
Heb je ook een foto van je discus?
 
Kruisbemsetting!! Door het bijplaatsen van de nieuwe discus.
 
Ja, misschien is de discus ook wel ziek. (Kan je niet altijd zien)!
 
Klopt inderdaad ben daar niet meer opzoek naar. :koud:
 
Quote: Er zwemmen nu nog : 1 zebra barbeel, 5 gele barbelen, 12 guppen, 2 black molly's, 3 zwaard dragers, aantal garnalen, 4-5 corydoras, 1 modderslang, 2xluipaardbarbelen(luipaard danio's)
Algeneter. Volgens mij is dit het zoon beetje. Deze heb ik ook redelijk lang en merk ook niks aan hun en ook zie ik niks aan hun.

Ik ben eerlijk gezegd van mening dat je zelfs nu nog ernstige overbevolking hebt.
60 liter bruto is waarschijnlijk tussen de 50 en 54 liter netto water.
Als ik het goed begrijp heb je daarin nu nog maar liefst 31 vissen zitten ( en extra nog garnalen) waaronder vissen als de zwaarddragers die toch wel 12 cm worden.
Ook hebben deze vissen ruim zwemwater nodig.
Persoonlijk denk ik dat dat je sterfte heeft veroorzaakt,
Ik zou in een 60 liter bak niet meer als 10 vissen tot 5 cm houden.
Koppeltje bovenlaag, rustig schooltje 5 stuks midden, 3 x corydorasje/otocynclus/of 5 x corydoras pygmeus (omdat die kleiner blijven)
En dan ben je er echt wel.

Harmonie en niet teveel vervuiling zou beter moeten gaan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan