Aquarium volledig vernieuwen met bestaande vissen


B

beginner124

Guest
Hoi

Ik heb een 200l aquascape bak en zou, na een tweetal jaar, de bak eens volledig willen herinrichten.

Mijn opbouw is: vulcanische ondergrond, jbl proscape, externe eheim filter.

Aangezien ik mijn visbestand wil houden, heb ik niet de luxe de bak opnieuw een maand in te draaien. Hoe doe ik dit dan in de praktijk? Ik heb namelijk gelezen dat de 'goede' bacteriën vooral in de bodem zitten en niet zozeer in de filter.

Vissen voorlopig even in een kleinere bak doen. Ondertussen al het water eruit doen, de voedingsbodem eruit. Vulcanische ondergrond zoveel mogelijk behouden door deze met een zeef te reinigen. Nadien opnieuw erin, nieuwe proscape voedingsbodem en beplanten. Nieuw water erin, vissen erbij en de oude (niet gekuiste) filter aansluiten?
Heb dan wel bang dat er een nitrietpiek gaat zijn ...
 
Je filter laten draaien in de bak waar je de vissen tijdelijk huisvest, verder is je plan goed uitgedacht en een no2-piek ga je hoe ndan ook krijgen als je zo rigoureus je bak onder handen neemt.
 
De nuttige bacteriën zitten zowel in je bodem als je filter, welke type Eheim filter heb je erop staan?

Hier meermaals bodem gewisseld zonder merkbare ellende, ik ken ook mensen die dat helaas wel hebben ondervonden.

wat van belang is, is dat je filter blijft doordraaien, en dat je de 1e 3weken zeer minimaal voert... denk aan 3x per week een klein beetje.
 
Voor een paar euro heb je plastic bakken. Ik heb mijn vissen toen overgezet in een plastic "curver" bak van 65 liter. Water overgeheveld en vissen gevangen. Toen de buitenfilter laten doordraaien op die bak

Zorg dat je het filter niet vlak voor de grote verandering gaat schoonmaken. En de eerste 2 weken minimaal voeren en elke dag even water testen.

Ik heb ook hout , kleine stenen en een nep stuk hout in het aquarium. Die heb ik expres niet schoongemaakt, daar zullen namelijk ook wel wat bacteriën op huisvesten.
 

Terug
Bovenaan