Aquarium waarden begrijpen

A

ArieD

Guest
Hallo,

Sinds vier weken heb ik mijn aquarium opgestart. Vorige week heb ik wat tetra's en appelslakken erin gezet. Helaas lijkt iedereen na zeven dagen wat lusteloos. Ik heb de waterwaarden gemeten, maar ik twijfel wat ik het beste kan doen. Ik voeg een afbeelding met de waarden toe. Wie kan mij helpen? Veel dank!!
Arie
Screenshot_2019-08-21-21-04-21-729_de.dieetagen.tetrawatertest.jpg
 
Als je nitriet meetbaar is gelijk verversen een 50% en dagelijks in de gaten houden, nitriet is dodelijk voor vissen, slakken en garnalen.
 
Voor de zekerheid kan je beter even een druppeltest halen voor de No2 (Nitriet)

Maar voor nu uit voorzorg even een flinke waterwissel doen idd.
 
Check, gedaan. Lijkt al gelijk beter. Dank voor de hulp!
Screenshot_2019-08-21-22-05-23-194_de.dieetagen.tetrawatertest.jpg
 
Voor de zekerheid kan je beter even een druppeltest halen voor de No2 (Nitriet)

Maar voor nu uit voorzorg even een flinke waterwissel doen idd.
Druppeltest beter?
 
Hoi Arie, welkom op het forum. Gezien het onderwerp 'aquarium waarden begrijpen' is zal ik proberen even kort te schetsen waar al die waardes voor zijn en wat je kunt verwachten. Kort, is relatief.

PH: Is de zuurgraad van het water. Een PH van 7 noemt men neutraal. Is deze lager dan 7 wordt het water zuurder. Hoger dan 7 en het water wordt meer basisch.
Vissen en planten hebben een voorkeur voor een bepaalde zuurgraad. Hier zou je je voordat je vissen aanschaft in moeten verdiepen. PH kun je sturen door gebruik te maken van bepaalde substraat, middeltjes of natuurlijke producten zoals hout, bladeren etc. Een waarde van 8.7 vind ik zelf erg hoog.

GH (totale hardheid): Hardheid van het water, hoeveel calcium, magnesium en nog een aantal mineralen opgelost zijn in het water.
Dit wordt grotendeels bepaald door het water wat uit de kraan komt. Dit zou je kunnen sturen met middeltjes uit de LFS, indien nodig. Vis en planten hebben ook hier weer een voorkeur.

KH (carbonaathardheid): Alkaliteit van het water. Wat dit precies is zal ik je besparen, mede ook omdat ik dit zelf niet genoeg begrijp om een ander uit te leggen. In de praktijk heeft deze waarde een bufferende functie voor je PH, bij een hogere KH zal de PH stabieler zijn (moeilijker te veranderen). Ook geeft de KH samen met de PH aan hoeveel CO2 er opgelost is in het water.

CI2 (chloor): Deze is wel algemeen bekend, in Nederland niet zo belangrijk deze zal altijd op 0 staan met kraanwater.

CO2 (koolstofdioxide): CO2 is net als zuurstof opgelost in het water. Dit wordt uitgescheiden door vissen of ander organisch materiaal/bacterien en ook gebruikt door planten om te groeien. Vaak wordt dit met speciale systemen nog extra toegevoegd om de plantengroei te stimuleren.

Bovenstaande zijn vaak relatief stabiele waardes in je aquarium. Je kunt ze sturen door met middeltjes te werken (GH/KH + en -) of deels osmose water te gebruiken.

Nu de wat meer moment opname waardes die afhankelijk van hoe bio-stabiel het aquarium is deze zullen veranderen.

NH3/4 (Ammonia / Ammonium): Dit ken je ook wel van schoonmaakmiddel en is een afvalproduct van dieren en rottende planten/voer. Ammonia en Ammonium (in mindere mate) is schadelijk voor je vissen. Dit is waarom je een aquarium filter hebt. De bacterien in het filter zorgen dat dit wordt omgezet naar NO2, zie hieronder. Met je testsetje heb je deze waarde niet gemeten, kan volgens mij alleen met vloeibare testsetjes gemeten worden.

NO2 (Nitriet): Dit stofje wordt dus aangemaakt door je filter en is ook schadelijk voor je vissen. Hier heb je nu teveel van en met water verversen kun je dit oplossen. Bij een goed ingedraaid aquarium en filter zal nitriet niet zichtbaar zijn en direct door een ander soort bacterie worden omgezet naar NO3, zie hieronder.

NO3 (Nitraat): Is in aquariums vaak het eindproduct van je filter en is relatief onschadelijk voor vissen (in kleine hoeveelheden). Dit wordt gebruikt door je planten als voeding maar dit is niet altijd voldoende. Daarom dat men aan water verversen doet. Een waarde van 0-20 ppm is in principe vaak OK, daarboven heb je teveel in je aquarium en dien je water te verversen.

Voor nu lijkt het er op dat je filter nog niet helemaal ingedraaid is en je dus in de NO2 fase blijft steken. De wellicht bekende 'nitriet piek'. Dit wil zeggen dat je nu water moet verversen om de vissen niet de beschadigen of wellicht nog erger te laten overlijden. Na verloop van tijd zal je filter steeds beter worden om met dit stofje om te gaan en wordt dit omgezet naar nitraat, waar je je minder zorgen om hoeft te maken.
En ja, met vloeistoftestjes zijn de resultaten vaak betrouwbaarder.
 
Laatst bewerkt:
Druppeltest beter?
Ja die zijn nauwkeuriger, het kan maar zo dat er helemaal geen Nitriet aanwezig is, maar alsnog zou ik zo snel mogelijk veel water verversen voor het zekere.
En wat meer info over de bak graag, hoe groot is ie en welk filter en bodem heb je?
 
NO3 kan makkelijk tot wel 40 ppm of zelfs wat hoger.
 
NO3 kan makkelijk tot wel 40 ppm of zelfs wat hoger.
Voor sommige vissen wel, andere weer niet. 20 ppm is mijn inziens een veilige grens waar planten genoeg hebben en vis er geen last van heeft. Zo kunnen we waarschijnlijk over elk van mijn punten een discussie voeren, het is dan ook bedoeld als lijdraad en lang niet alle informatie is helemaal compleet of in alle gevallen toepasbaar. :)
 
Voor vele soorten is 40mg geen probleem maar voor veel dwergcichliden is dat al te hoog denk ik.
 
40ppm is veel te hoog en nergens voor nodig.
beter wat lager gaan zitten, 20-25maximaal.
en dat is zelfs voor bepaalde vissen al te hoog (maar voor de doorsnee bak niet)
 
Terug
Bovenaan